خودرو و خودروساز

بررسی خودرو تارا محصول ایران خودرو

بررسی خودرو تارا محصول ایران خودرو

ایران خودرو محصول جدید خود، K132 را با نام تجاری تارا به بازار عرضه نموده است. این محصول بر روی پلتفرم پژو 301 ساخته شده و با بررسی‌های بیشتر در ادامه، می‌توان گفت که تارا به نوعی نسخه بومی سازه شده پژو 301 به شمار می‌آید. پس از گذشت سال‌ها از معرفی تولید ملی سمند، حالا ایران خودرو با محصول جدید خود به رقابت با دیگر خودروساز ایرانی که به تازگی خودرو ساخت داخل خود، شاهین را معرفی کرده است، پرداخته است. خودرویی که تا به امروز حاشیه کم نداشته. از 20 دی ماه 99 که ایران خودرو بدون حتی یک عکس از فضای داخلی تارا شروع به پیش فروش کرد تا روشن نشدن خودرو در مراسم رونمایی. البته ایران خودرو اعلام کرد که روشن نشدن خودرو در مرکز تحقیقات ایران خودرو ممنوع بوده! و فیلم منتشر شده شیطنت رسانه‌ای بوده است که البته شاید همین امر به معروفیت این محصول بیشتر کمک کرد.

شمایل تارا نشان دهنده پیشرفت‌های خوبی در زمینه طراحی ایران خودرو و نوید بخش کنار گذشتن طراحی‌های قدیمی‌تر است هرچند همچنان شباهت هایی با محصولات قبلی وجود دارد اما پیشرفت طراحی تارا غیر قابل چشم پوشی است. در این مقاله سعی بر بررسی ظاهری و فنی تارا داریم و در انتها سعی می‌کنیم براوردی از قیمت آن داشته باشیم.

طراحی خارجی و داخلی

در طراحی اولین موضوع که به چشم می‌خورد تغییر حالت چراغ‌ها است. به گونه‌ای که در چراغ‌های عقب، ایران خودرو خلاقیت به خرج داده و از مدل به هم پیوسته که در اکثر خودروهای جدید در دنیا دیده می‌شود، استفاده شده است. این مدل چراغ‌ها در خودروهای دیگری مثل دوج چلنجر پورش ماکان و هیوندا آزرای جدید نیز استفاده شده است. چراغ‌های عقب علاقه مندان به خودرو را یاد دوج چارجر و چراغ‌های جلو به نوعی ما را یاد فورد موستانگ جدید می‌اندازد با این تفاسیر می‌توانیم در نگاه اولیه نوعی الهام گیری از خودروسازهای بزرگ آمریکایی یعنی فورد و دوج را مشاهده کنیم.

اگر به تارا از نمای روبرو نگاه کنیم متوجه شباهت آن با خودرو شاهین نیز می‌شویم. طراحی جلو پنجره، سپر، خطوط روی کاپوت و اخم چراغ‌ها از جمله این شباهت‌ها است. در نگاه کلی می‌توانیم بگوییم طراحی و خطوط بدنه تارا از تناسب خوبی برخوردارند و به خودرو چهره‌ای جسورانه داده‌اند. اما چیزی که طراحی را کمی زیر سوال می‌برد استفاده از رینگ‌های 15 اینچی است که اگه از رینگ‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شد، می‌توانست تاثیر به سزایی بر روی زیبایی خودرو داشته باشد.

مشخصات فنی خودرو تارا

تارا در مدل ارائه شده از موتور TU5 معروف ایران خودرو بهره می‌برد. این موتور باحجم 1600 سی سی توان تولید 110 اسب بخار نیرو و گشتاور 150 نیوتون را دارد. شتاب خودرو در نمونه اتوماتیک 11.5 ثانیه و در مدل‌های دستی 9.5 ثانیه گزارش شده است که برای تارا که یک خودرو خانوادگی است عدد قابل قبولی است. مصرف سوخت با توجه به این‌که هنوز این خودرو به بازار عرضه نشده نا مشخص است ولی از استاندارد یورو5 برخودردار است. اما در نمونه پژو 301، مصرف سوخت 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است. حداکثر سرعت این خودروی 1190 کیلوگرمی 190 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. طبق برنامه ریزی اعلام شده ایران خودرو، تارا قرار است تا 10 سال آینده تحت برنامه توسعه بازار ایران خودرو باشد پس یعنی تارا حداقل تا سال 1410 روی خط تولید خواهد ماند اما با تغییراتی. نکته مهم این تغییرات این است که موتور TU5 تارا با دنده دستی 5 سرعته متوقف خواهد شد و جای خودرا به موتور EF7 دنا پلاس به همرا دنده 6 سرعته جدید خواهد داد. با این تفاسیر بعید به نظر نمی‌رسد که موتور تارا اتوماتیک نیز تغییر کند و با موتور EF7 پلاس جایگزین بشود که 1650 سی سی حجم دارد و توان تولید 165 اسب بخار نیرو و گشتاور 240 نیتون متری را دارد.

امکانات رفاهی

تارای ایران خودرو به نسبت آپشن و امکانات رفاهی خوبی دارد که تیتروار به آن اشاره خواهیم کرد. بر اساس اطلاعات موجود در سایت رسمی ایران خودرو تارا تجهیزاتی مانند: ترمزABS, EBA EBD، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل توقف در سربالایی، کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، نمایشگر 7 اینچی، شیشه‌های برقی به همرا گرمکن، ایموبالایزر، سیستم عیب یابی هوشمند در این خودرو قراردارند. تنظیمات صندلی به صورت برقی، اتولایت، سنسور باران، سنسور پارک، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، حسگر فشار باد تایرها و سانروف از دیگر آپشن‌های این خودرو هستند.

قیمت احتمالی

براساس شرایط اخیر اعلامی مشارکت در فروش تارا توسط ایران خودرو پیش پرداخت برای مدل دنده دستی 143 میلیون و 500 هزار تومان و برای مدل اتوماتیک، 192 میلیون و 500 هزار تومان با قیمت روز در نظر گرفته شده بود. با این تفاسیر قیمت تارا دنده‌ای در حدود 290 میلیون تومان و تارای اتوماتیک 195 میلیون تومان تخمین زده می‌شود. البته اگر متغیرهای دیگری مانند نرخ ارز و هزینه‌های تولید باعث افزایش این قیمت تخمینی نشود.

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا