تکنیک و ترفند

واترپمپ چیست؟

واترپمپ چیست؟

واترپمپ خودرو یکی از قطعات اصلی موتور خودرو میباشد که وظیفه پمپاژ مداوم آب و خنک‌کننده در داخل موتور جهت جلوگیری از جوش آوردن خودرو را دارد. در صورت خرابی واتر پمپ، خودرو با مشکلات زیادی روبرو می شود.

وظایف واترپمپ:

کار واترپمپ این است که آب، ضدیخ و ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور خودرو برساند. مایعات ذکرشده مجدداً از راه واترپمپ به رادیاتور برگردانده می‌شوند. به همین دلیل است که این قطعه کمک می‌کند تا خودرو در روزهای سرد دچار یخ‌زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند.

موقعی که واترپمپ به‌درستی کار کند، خودرو در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. در حالی که  اگر خرابی واترپمپ برای خودرویتان پیش بیاید، احتمال آسیب‌دیدن موتور هم بیشتر می شود.

 

علائم خرابی واترپمپ شامل موارد زیر می باشد:

1- کم شدن غیر طبیعی آب خودرو

2-کم شدن باد از کولر ماشین

3-بالا رفتن آمپرآب از حد وسط

4-جوش آوردن موتور ماشین

5-دیدن قطرات سبز رنگ زیر خودرو

6-روشن شدن چراغ هشدار دمای آب

7- شنیدن صدای ساییدگی از داخل موتور خودرو

8-خروج بخار از رادیاتور

9-داغ شدن موتور خودرو

 

در صورت خرابی واترپمپ چه اقدامی باید انجام داد؟

امکان دارد در بعضی اوقات همه علائم خرابی واترپمپ قابل مشاهده باشند و در برخی مواقع یک و یا دو مورد از مواردی که گفته شد مشاهده شود.

برای پیشگیری از بروز مشکل جدی، پمپ آب ماشین خود را مرتبا چک کنید تا در صورت بروز مشکل، سریعا اقدام به تعمیر آن کنید. همچنین مایع خنک کننده ماشین خود را حتما سر وقت تعویض کنید. در برخی موارد نیز، نیاز به تعمیر و یا تعویض رادیاتور ماشین است که لازم است کالای با کیفیت تر را انتخاب کنید. از به وجود آمدن رسوب در داخل پمپ آب اتومبیل خود جلو گیری کنید. برای جلوگیری از ایجاد رسوب درون پمپ آب باید نسبت به انتخاب مایع خنک کننده برای خودرو دقت کنید و نوع مرغوب آن را خریداری نمایید.

خرابی واترپمپ چه پیامدهایی میتواند داشته باشد؟

واترپمپ وظیفه خنک سازی موتور را به عهده دارد. اگر واترپمپ خودرو خراب شود موتور خودرو خنک نمی‌شود و در نتیجه سبب جوش آوردن خودرو می‌شود که می‌تواند به سیلندر خودرو آسیب جدی وارد کند.

چطور می‌توان از خرابی واترپمپ جلوگیری کرد؟

1- تعویض مایع خنک کننده موتور خودرو:

یکی از روش‌های جلوگیری از خرابی واتر پمپ این است که مایع خنک‌کننده را بنا به نظر شرکت سازنده خودرو در فاصله زمانی توصیه‌شده و مناسب تعویض کنید. اگر اجازه بدهید که مایع خنک‌کننده کهنه و فرسوده شود، واتر پمپ هم زنگ خواهد زد و شما را به دردسر می‌اندازد.

2-توجه‌ و دقت در زمان تعویض تسمه تایم:

در زمان تعویض تسمه تایم به تراز بودن آن با پولی تسمه دقت داشته باشید. تسمه نباید شل و یا سفت باشد. شل ‌بودن یا سفتی و کشیدگی بیش‌ از حد تسمه تایم مانع از عملکرد صحیح پمپ آب می‌شود و خرابی به بار می‌آورد.

3-تعویض تسمه‌تایم فرسوده:

در هنگام تعویض واتر پمپ حتما به تعویض تسمه‌ تایم هم دقت داشته باشید. تسمه‌ تایم فرسوده باعث خرابی واتر پمپ می‌شود. معمولا عمر مفید این دو قطعه هم‌ زمان است.

4- مشکل داغی بیش از حد موتور:

داغ شدن بیش از حد موتور خودرو، به پروانه داخل واترپمپ و آب بندی موتور آسیب جدی وارد میکند.

نکات پایانی نگهداری از واتر پمپ خودرو:

واتر پمپ یک قطعه ساده اما بسیار مهم در خودرو است که معیوب بودن آن سبب آسیب جدی به موتور خودرو میشود، وظیفه آن به حرکت در آوردن مداوم آب و یخ در داخل موتور برای جلوگیری از جوش آوردن است. وجود نشتی یا نقص در واتر پمپ باعث آسیب های جدی به موتور خودرو میشود. مالک خودرو باید در نظر داشته باشد که واتر پمپ به مراقبت نیاز دارد. وجود لک ضدیخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپرآب می تواند نشانه هایی از زمان تعویض واتر پمپ باشد. به همین منظور اگر به وسیله نقلیه خود توجه داشته باشید و نشانه های نارسایی واتر پمپ را به موقع ببینید، می توانید از صدمات جدی به موتور خودرو جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید که اگر سرسیلندر خودرو آسیب ببیند هزینه زیادی در پی خواهد داشت بنابراین بررسی دوره ای واتر پمپ را جدی بگیرید.

0%

امتیاز کاربران: 4.65 ( 2 رای)
گرد آورنده
رضا علیزاده
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا