تکنیک و ترفند

معرفی مهم‌ترین علائم پشت آمپر

معرفی مهم‌ترین علائم پشت آمپر

کیلومترشمار شما زمانی که ماشین را روشن می‌کنید، با نمادهای زیادی روشن می شود، اما معنی آنها چیست؟ و اگر یکی روشن بماند چه می کنید؟ همه اتومبیل ها دارای انواع چراغ های هشداردهنده مانند چراغ چک موتور یا چراغ هشداردهنده فشار روغن هستند که مربوط به سیستم های مختلف هستند. در بسیاری از اتومبیل ها، هنگام روشن شدن خودرو، این چراغ ها برای چند لحظه ظاهر می شوند اما باید به زودی دوباره خاموش ‌شوند. اگر هنگام روشن شدن خودرو یک یا چند عدد از این چراغ های هشداردهنده روشن بمانند، ممکن است مشکلی برای اتومبیل شما ایجاد شده باشد. چراغ های هشدار داشبورد با طیف رنگی از قرمز، کهربایی، سبز و آبی میزان جدی بودن مشکل را نشان می دهند.

اکثر چراغ های هشداردهنده در همه مدل‌های اتومبیل مشترک هستند، اگرچه ممکن است مکان دقیق آن‌ها، متفاوت باشد. کتاب راهنمای اتومبیل خود را مطالعه کنید تا با معنی همه آنها آشنا شوید. با این حال، در ادامه این مطلب مهم‌ترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

15 چراغ هشدار دهنده مشترک در اتومبیل شما

  1. چراغ هشدار فشار روغن

تصویر قوطی روغن قدیمی می‌تواند نشان دهنده وجود مشکلی در سیستم فشار روغن اتومبیل شما باشد. یا روغن کم می‌کنید یا پمپ روغن آنقدر مایعات در گردش ندارد که بتواند سطوح داخل خودرو را به درستی روان کند. این مسئله باید در اسرع وقت رفع شود زیرا موتور شما بدون روغن با اندازه و کارکرد مناسب، می‌تواند به سرعت فرسوده شود.

  1. چراغ هشدار دهنده فشار تایر

این تصویر که به عنوان نماد TPMS نیز شناخته می شود، نشان می دهد فشار یک یا چند تایر شما خیلی کم یا خیلی زیاد است و باید برطرف شود. رانندگی با لاستیک های کم باد یا پر باد ایمن نیست و می تواند به وسیله نقلیه شما آسیب برساند. معمولاً فشار باد لاستیک باید بین 30 تا 35 psi (پوند بر اینچ مربع) باشد.

  1. چراغ هشدار دمای موتور

اگر می بینید که این نماد ظاهر می شود، به این معنی است که موتور شما بیش از حد گرم شده است. این امر به احتمال زیاد مربوط به خنک کننده شما است، اما به دلایل مختلف می‌تواند اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر مهم است که سریعاً به این مسئله رسیدگی کنید.

  1. چراغ هشدار کنترل کشش

این علامت نشان می‌دهد که سیستم کنترل کشش وسیله نقلیه شما فعال یا غیر فعال شده است. سیستم کنترل کشش با استفاده از سیستم ترمز ضد قفل شما تعیین می کند که آیا یک چرخ سریعتر از دیگری می‌چرخد یا خیر. اگر تشخیص دهد که یک چرخ در حال لغزش است، ترمزها را تا زمانی که دوباره چسبندگی پیدا کند، اعمال می‌کند. اگر در شرایط بارانی یا برفی رانندگی می کنید، این آپشن بسیار مفیدی است.

  1. چراغ اخطار ترمز ضد قفل

اگر این هشدار “ABS” هنگام رانندگی روشن شود، این بدان معناست که مشکلی در سیستم وجود دارد. همانطور که می‌دانید، ترمزهای ضد قفل شما برای برقراری ارتباط ایمن ماشین با جاده کار می‌کنند، بنابراین مهم است که هرچه سریعتر مشکل را برطرف کنید. به خاطر داشته باشید، هر بار که وسیله نقلیه خود را روشن می‌کنید، سیستم خودآزمایی می‌کند و ممکن است فقط برای چند ثانیه این علائم روشن شود. اگر بلافاصله از بین برود، سیستم شما بدون مشکل در حال کار کردن است.

  1. چراغ هشدار سوء عملکرد سیستم کنترل کشش

این چراغ نشان می‌دهد که سیستم کنترل کشش وسیله نقلیه شما ممکن است دارای سنسور خراب یا برخی از نقص‌های دیگر باشد. در بعضی از اتومبیل‌ها، ماژول کنترل سیستم کنترل کشش و ترمزهای ضد قفل یکی است، بنابراین گاهی اوقات در صورت بروز مشکل در ABS نیز این چراغ روشن می‌شود.

  1. چراغ هشدار موتور (چراغ چک)

چراغ چک شما ممکن است به دلایل مختلف ظاهر شود. گاهی اوقات، می‌تواند نشان دهنده یک مسئله جدی باشد. این می تواند نشان دهنده فشار کم یا گرم شدن بیش از حد روغن باشد. در موارد دیگر، در صورت باز بودن، شل شدن یا ترک خوردن درپوش بنزین، این چراغ ظاهر می شود و باعث تبخیر سوخت می‌شود. اگر این چراغ ظاهر شد، عاقلانه است که توقف کرده و درپوش بنزین و سایر سیستم‌های موجود در خودرو را بررسی کنید. اگر چشمک می‌زند، قطعاً باید رانندگی را متوقف کنید! در بیشتر وسایل نقلیه، چراغ چک چشمک زن نشان می دهد که شما یک مشکل جدی دارید که در صورت نادیده گرفتن می تواند آسیب جدی وارد کند.

  1. چراغ هشدار باتری

این نماد نشان می‌دهد که مشکلی در سیستم شارژ خودرو وجود دارد. توجه کنید که  ممکن است مشکل از باتری شما نباشد و ممکن است نشان دهد که شما یک کابل باتری شل یا آسیب دیده دارید. اما در شرایط بدتر می‌تواند نشان دهنده شکسته شدن تسمه دینام باشد. اگر مشکل از باتری باشد، گاهی اوقات متوجه می‌شوید که ساعت شما کمرنگ می شود یا چراغ های جلوی شما کم سو می‌شوند.

  1. چراغ هشدار بنزین

اکثر رانندگان با این نماد بسیار آشنا هستند. به این معنی است که بنزین شما کم است.

  1. چراغ هشدار فشار پدال ترمز

در ماشین‌های دنده اتوماتیک، اگر این نماد را می‌بینید، به احتمال زیاد سعی می‌کنید بدون اینکه ترمز بگیرید دنده را عوض کنید یا استارت بزنید. قفل تعویض دنده اتوماتیک وسیله نقلیه دنده را در حالت پارک یا خلاص قفل می‌کند تا زمانی که ترمز بگیرید.

  1. یادآوری کمربند ایمنی

این نماد به راحتی به شما یا مسافرتان یادآوری می کند که کمربند ایمنی را ببندید. طبق اعلام CDC، کمربند ایمنی آسیب های جدی مربوط به تصادف را حدود 50٪ کاهش می‌دهد.

  1. نشانگر کیسه هوا

چراغ هشدار کیسه هوا نشان می‌دهد که مشکلی در یکی از کیسه‌های هوا یا کل سیستم وجود دارد. کیسه های هوا اتومبیل شما را در هنگام تصادف ایمن نگه می‌دارد، بنابراین مهم است که فوراً به این مسئله رسیدگی کنید.

  1. چراغ امنیتی

اگر وسیله نقلیه شما از یک سیستم ضد سرقت برخوردار باشد، این تصویر به این معنی است که ممکن است مشکلی در عملکرد این سیستم وجود داشته باشد. این علامت همچنین هنگام روشن کردن وسیله نقلیه به طور موقت روشن می‌شود، که این نشان دهنده مشکل خاصی نیست و طبیعی است.

  1. نشانگر مه شکن

این نماد به شما می‌گوید چراغ‌های مه شکن شما روشن است. چراغ‌های مه شکن فقط درصورتی که دید شما کمتر از 100 متر باشد باید استفاده شود. اگر آن‌ها را بی مورد روشن کنید، این می تواند برای سایر رانندگان در جاده آزاردهنده باشد.

  1. نشانگر مایع شیشه شور

این نماد با تقلید از حرکت برف پاک کن‌های جلو، کمبود مایع شیشه شور را اعلام می‌کند.

به خاطر داشته باشید که هر اتومبیل متفاوت است و نمادهای بیشتری نیز وجود دارد، بنابراین نمادهای موجود در خودرو شما و یا خودروهای دیزلی یا هیبریدی ممکن است از 15 موردی که ذکر کردیم کمی متفاوت باشد. اگر شک دارید، دفترچه راهنمای خودرو به شما کمک خواهد کرد.

 

 

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا