تعمیر و نگهداری

5 دلیل اصلی سوختن واشر سرسیلندر

5 دلیل اصلی سوختن واشر سرسیلندر :

واشر سرسیلندر قطعه ای از جنس پنبه نسوز، فولاد و مس است که اصطلاحا فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب‌بندی می‌کند. به عبارت دیگر این واشر از خروج گاز از محفظه احتراق، نشست آب و روغن جلوگیری می‌کند.

سرسیلندر همانطور که از اسمش مشخص است بخشی از بلوک سیلندر است. اگر به بلوک سیلندر بدون قطعات دیگر آن توجه کنید متوجه خواهید شد که سطح بالایی آن باز است. سرسیلندر این سطح را پوشانده و درون سیلندرها محفظه‌ احتراق را تشکیل می‌دهد. این قطعه‌ که از اجزای ثابت موتور است و روی بلوک سیلندر پیچ می‌شود علاوه بر عایق‌بندی سیلندر وظیفه‌ ممانعت از خروج گازها از سیلندرها به منظور احتراق مناسب مخلوط سوخت و گاز را برعهده دارد. همچنین سرسیلندر امکان تزریق موقت سوخت را در زمان مناسب به درون سیلندر و خروج دود از محفظه‌ احتراق را فراهم می‌کند.

در واقع سوختن واشر سرسیلندر به تغییر شکل و پوسیدن واشر سرسیلندر گفته می شود که باعث می‌شود آب‌بندی و عایق بین قطعات موتور از بین برود. ضمن اینکه هزینه تعمیر نسبتا بالایی دارد باعث کاهش کارایی و قدرت موتور خودرو می‌شود. نشانه های سوختن واشر سرسیلندر عبارت است از:
• گرمای بیش از حد موتور
• وجود آب در سر پیستون ها
• مخلوط شدن آب و روغن
• دیر روشن شدن موتور
• بد کار کردن موتور
• خروج بخار سفید (آب) از اگزوز
• تغییر رنگ روغن موتور به صورت شیری رنگ
• کم شدن قدرت و کشش موتور

سوختن واشر سرسیلندر بر اثر دمای بیش از اندازه بالا به وجود می آید. در این مقاله به بررسی 5 دلیل اصلی بالا رفتن کنترل نشده دما موتور و به سبب آن سوختن واشر سرسیلندر پرداخته شده است.

1. کم شدن آب رادیاتور

مقداری از گرمای موتور توسط اگزوزها خارج می شود اما بخش دیگری در موتور باقی مانده و باعث گرم شدن بیش از اندازه سرسیلندر و دیگر اجزای موتور می‌شود. در این میان آب رادیاتور با حرکت در کانال های اطراف بلوک سیلندر دمای اجزای موتور مانند سوپاپ‌ها را کاهش می‌دهد و به سمت رادیاتور برمی‌گردد، دمای آب در رادیاتور مجدد پایین آمده و بار دیگر مسیر خود را به سمت موتور در پیش می‌گیرد. گرم شدن بیش از حد موتور به علت کمبود آب رایج ترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر می باشد. زمانی که دمای موتور به علت کمبود آب به میزانی برسد که واشر سرسیلندر توان تحمل آن را نداشته باشد می‌سوزد و خاصیت عایقی خود را از دست می‌دهد و این عدم آب‌بندی باعث نشتی آب می‌شود و واشر سرسیلندر کارایی خود را از دست می‌دهد.

2. مسدود شدن مجاری آب رادیاتور

به طور واضح مشخص است که در صورت انسداد مجاری، آب رادیاتور نمی‌تواند وظیفه خود که خنک کردن موتور است به درستی انجام دهد و همین امر سبب افزایش دمای موتور و سوختن واشر سرسیلندر می‌گردد. البته ممکن است این امر در مواقعی که فشار روی موتور کمتر است خود را نشان ندهد اما در سربالایی ها یا در زمان استفاده از کولر که فشار روی موتور بیشتر است احتمال سوختن واشر سرسیلندر افزایش می‌یابد.

3. نقص فنی در ترموستات

ترموستات قطعه است که از زمان استارت خودرو تا زمان گرم شدن موتور بسته می‌ماند و مانع ورود آب به سیستم خنک‌کننده می‌شود. زمانی که دمای موتور به دمای تنظیم شده رسید ترموستات باز شده و جریان آب را به سیستم خنک‌کننده هدایت می‌کند. بدیهی است که در صورت وجود نقص در این قطعه دمای موتور بیش از اندازه بالا رفته و به مرور منجر به آسیب به واشر سرسیلندر می‌شود. توصیه می‌گردد به دلیل ارزانی این قطعه به صورت دوره ای قطعه مورد نظر تعویض شود تا از صدمات جدی به واشر سرسیلندر جلوگیری گردد.

4. نقص فنی در واترپمپ و عدم گردش جریان آب در موتور

وظیفه واترپمپ، پمپاژ آب و ضد یخ به جهت جلوگیری از جوش آوردن خودرو است. محل قرارگیری آن روی سیلندر و کنار تسمه تایم است ولی گاها مستقیم به آن وصل می‌شود. این قطعه با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن آنها می‌شود و عدم کارایی درست این قطعه باعث بالا رفتن دمای موتور و فشار به سرسیلندرها و نهایتا سوختن واشر سرسیلندر خواهد شد.

5. نقص فنی در پروانه خنک کننده یا فن

فن‌ها وظیفه خنک کردن مایع رادیاتور را دارند. هانطور که قبلا گفته شد، آب رادیاتور پس از عبور از کانال‌های بلوک سیلندر و کاهش دمای آن مجددا به سمت رادیاتور هدایت می‌شود تا با کاهش دمای آب عمل خنک سازی موتور تکرار شود. پروسه خنک شدن آب رادیاتور با عبور از مسیرهای طولانی در رادیاتور و مجاورت با هوای خنک محیط انجام می‌گردد. در اینجا نقش تامین کننده هوای خنک محیطی بر عهده فن می باشد. در صورتی که این قطعه به درستی کار نکند آب رادیاتور به خوبی خنک نشده و عمل خنک کردن موتور به خوبی صورت نمی‌پذیرد همین امر باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و آسیب رسیدن و سوختن واشر سرسیلندر می شود.

0%

امتیاز کاربران: 4.79 ( 6 رای)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا