خودرو و خودروساز

بررسی دیگنیتی یا دانگ فنگ IX5 کراس اوور جدید گروه بهمن

بررسی دیگنیتی یا دانگ فنگ IX5 کراس اوور جدید گروه بهمن!

دیگنیتی پرایم یا دانگ فنگ ix5 شاید یکی از جذاب ترین خودروهای چینی است که وارد بازار ایران شده‌است. این خودرو برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو پکن در سال  2018 با اسم دانگ فنگ ix5 رونمایی شد. در ابتدای رونمایی در چین، این خودرو زیر 20 هزار دلار قیمت گذاری شد. از آن‌جایی که این خودرو توسط یکی از زیر مجموعه های شرکت دانگ فنگ یعنی DFSK تولید شده است و به علت تحریم های موجود، شرکت بهمن خودرو برای دور زدن این تحریم ها و همچنین به دلیل داخلی سازی 20 الی 30 درصدی این خودرو، آن را با نام دیگنیتی (وقار) و با این لوگو در بازار ایران عرضه کرده‌است. مرحله اول ثبت نام دیگنیتی در ایران در 24 فروردین 1400 توسط بهمن خودرو با قیمت قطعی 749.500.000 تومان ارائه شد.

  • بررسی ظاهر بیرونی

همانطور که قبلا اشاره کردیم دیگنیتی یکی از خوش چهره ترین خودرو‌های چینی حال حاضر بازار ایران به شمار می‌رود. با نگاه اولیه به نظر می‌رسد که در طراحی این خودرو، اتومبیل‌های آلمانی بی تاثیر نبودند به طور مثال وقتی به ماشین از نمای عقبی نگاه می‌کنیم یاد نسخه فیس لیف شده پورش ماکان می‌افتیم یا وقتی از جلو به آن نگاه می‌کنیم، شباهت کمی با محصولات کانسپت الکتریکی مرسدس مشاده می‌کنیم (مخصوصا جلوپنجره های عریض و نگین کاری شده).

استایل کلی بدنه با وجود شیبی که در سقف به سمت عقب خودرو می‌رود، در کلاس کراس اوور کوپه شناسایی می‌شود ( این استایل برای اولین بار در بی ام و ایکس6 استفاده شد). انتخاب چنین کلاسی برای خودرو باعث می‌شود دیگنیتی پرایم سیال‌تر و اسپرت‌تر به نظر برسد از طرفی دیگر مرکز ثقل ماشین پایین تر آمده و باعث می‌شود که در مانورها خودرو عملکرد بهتری را ارائه دهد. در چراغ‌های این خودرو از فناوری تمام ال ای دی استفاده شده است. در دیگنیتی پرایم که در بازار ایران موجود است از رینگ های آلومینیمی 18 اینچی تیره استفاده شده است که اگر رنگ خود ماشین هم تیره باشد نمای بهتری دارد. این خودرو در رنگ های سفید، مشکی، سربی، آبی، اطلسی، قرمز روناسی و خاکستری کهکشانی عرضه می‌شود. دانگ فنگ برای این‌که حس امنیت خاطر را برای مصرف کنندگان خود به وجود بیاورد در طراحی خود یکسری نکات را تعبیه کرده است به طور مثال وقتی کاپوت را باز می‌کنید، عملا چیزی از اجزای زیر کاپوت مشاهده نمی‌کنید زیرا در طراحی آن کاوری طراحی شده که سرتاسر فضای زیر کاپوت را پوشش می‌دهد. این نوع طراحی یک نوع حس اطمینان را در مصرف کننده به وجود می‌آورد که این موتور و اجزای آن نیاز به رسیدگی آن‌چنانی ندارند اما به این نکته باید توجه کرد که این قاب‌ها در ناحیه باطری و رادیاتور برای بررسی های دوره‌ای به راحتی قابل باز شدن است و قاب کلی نیز تنها توسط چند خار محکم شده است پس دسترسی به موتور کار سختی نیست.

  • بررسی ظاهر کابین

به طور کلی می‌توانیم بگوییم ظاهر درونی دیگنیتی مانند ظاهر بیرونی آن طراحی خوبی شده ولی همچنان الگوبرداری از آلمانی ها نامشهود نیست. به طور مثال غربیلک فرمان شما را خیلی یاد محصولات مرسدس خواهد انداخت. کیفیت ساخت کابین به نظر می‌رسد که از تمام کراس اوورهای چینی موجود در بازار ایران بهتر باشد و نسبت به قیمت آن متریال مصرفی خوبی به کار برده شده است.

بر خلاف این‌که از بیرون فضای داخل کابین کوچک به نظر می‌رسد، فضای داخلی مطلوبی دارد به طوری که اگر صندلی راننده را تا انتها به عقب بکشید بازهم فردی با بلندی 180 سانتی متر می‌تواند به راحتی پشت سر راننده بشیند. اگر هم قصد مسافرت با این خودرو را دارید، فضای صندوق عقب قابل قبول 780 لیتر را برای شما فراهم کرده است.

  • بررسی فنی

خودرویی که بهمن خودرو تحت عنوان دیگنیتی وارد ایران کرده است از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو بهره می‌برد که توان تولید 148 اسب بخار و 220 نیوتون متر گشتاور را دارد که شتاب صفر تا 100 تقریبا 10 ثانیه ای را ارائه می‌دهد. تولید حداکثر گشتاور از ۱۸۰۰RPM، مصرف سوخت مناسب، بالانسر قوی، تطبیق پذیری مناسب و استهلاک منطقی از جمله مزایایی است که باعث شده تا پیشرانه دیگنیتی در بررسی های مختلف به عنوان یکی از پیشرانه های مناسب صنعت خودروی چین در کلاس اقتصادی معرفی شود. در کنار آن گیربکس 6 سرعته ضریب متغیر (CVT) تعبیه شده است. این نوع گیربکس برای استفاده شهری بسیار مناسب است زیرا هم بسیار کم استهلاک است هم در مصرف روزمره کم صدا و کم آزار هستند اما اگر به دنبال دور گرفتن‌های ناگهانی در این خودرو هستید به دلیل بهره بردن از این نوع گیربکس باید بگوییم که متاسفانه دیگنیتی انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود.

  • بررسی آپشن‌ها

با مرور لیست آپشن‌های موجود در این خودرو همچنین کیفیت ساخت آن‌ها مشهود است که خودروسازان چینی وارد مراحل پیشرفته خود شده اند و باید منتظر بود که به زودی خودروهای چینی حرف های بیشتری برای گفتن خواهند داشت.

از جمله امکانات رفاهی قابل توجه دیگنیتی پرایم می توان به دوربین ثبت رانندگی، برف پاک کن اتوماتیک، ترمز پارک برقی، کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری، صفحه نمایش 10.25 اینچی، ایربگ های جلو و جانبی (4 ایربگ)، تهویه اتوماتیک و دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، سقف پانوراما 2 تکه، درب صندوق بار برقی، دوربین عقب، سنسورهای فاصله سنج جلو و عقب، دوربین 360 درجه، صندلی برقی 6 حالته راننده، استارت دکمه ای و قابلیت ورود بدون کلید، اتولایت، و فرمان برقی اشاره کرد.

0%

امتیاز کاربران: 4.7 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا