تکنیک و ترفند

علت ترک خوردن شیشه ماشین و روش ترمیم آن

علت ترک خوردن شیشه ماشین و روش ترمیم آن

همانطور که میدانید شیشه‌های خودرو مخصوصا شیشه جلو، بسیار محکم و مقاوم ساخته می شوند. اما با در نظر گرفتن این حقیقت که جنسشان از شیشه است همیشه در معرض ترک‌خوردن و شکسته شدن قرار دارند. شاید برایتان پیش آمده باشد که شیشه ماشین‌تان به ‌شکل خودبه‌خود و کاملا ناگهانی یا فقط با یک ضربه کوچک مانند بستن در، خرد شود و بریزد. یکی از علل شکستن ناگهانی شیشه خودرو ترک‌خوردگی‌هایی است که گاهی ممکن است با چشم قابل ‌مشاهده نباشند. در این مقاله دلایل ترک خوردن شیشه ماشین و چند روش ساده مواجهه با آن را بررسی می‌کنیم.

دلایل ترک خوردن شیشه ماشین

  1. پرتاب‌شدن سنگریزه به سمت شیشه

با رانندگی در سطح خیابان ها و جاده ها ممکن است سنگ، سنگریزه و شن‌هایی که لاستیک خودروهای دیگر به اطراف پرتاب می‌کنند یا آنهایی که از پشت کامیون‌ها می‌ریزند، با شیشه خودرو برخورد کنند. با هربار برخورد این سنگریزه ها به شیشه خودرو ممکن است ترک‌های ریزی در شیشه بوجود بیاید که قابل دیدن نباشد اما شیشه را آسیب‌پذیر کنند. وجود این ترک‌ها که بیشترین عامل آسیب‌دیدن شیشه‌ها هستند، ممکن است سبب شود که با کوچک‌ترین عامل بیرونی شیشه‌ها خرد ‌شوند.

۲. تغییرات ناگهانی دما

شیشه خودرو مانند بسیاری از مواد دیگر هنگام گرم‌شدن منبسط و در هنگام سردشدن منقبض می‌شود. اگرچه که در استاندارهای ساخت شیشه ماشین توجه به این نکته که فشار دمایی را به حداقل برساند و تغییرات دمایی تاثیر چندانی برروی آن نداشته باشد امری واجب است، اما تغییرات شدید و ناگهانی هوا می‌تواند باعث ترک خوردن آن شود.

این تغییرات شدید دما میتواند قرار دادن خودرو زیر نور شدید آفتاب و گرم شدن بیش از حد آن و سپس روشن کردن سریع کولر و یا سعی در آب‌کردن یخ روی شیشه در زمستان توسط آب جوش باشد!

۳. نصب شیشه بی‌کیفیت یا نصب نادرست شیشه

ممکن است در صورت تصادف و یا دلایل دیگر مجبور به تعویض شیشه‌های خودروتان شوید. اما توجه داشته باشید که اگر شیشه به درستی نصب نشود، به مرور شل می‌شود. وقتی شیشه شل باشد، حتی لرزش ماشین در هنگام رانندگی عادی می‌تواند باعث ترک‌خوردن شیشه شود. همچنین درصورتیکه خود شیشه هم جنسی ضعیف و بی‌کیفیتی داشته باشد، خیلی سریع ترک می‌خورد یا می‌شکند.

۴. محکم بستن در خودرو

همانطور که گفته شد شیشه‌های ماشین مستحکم هستند و تا حد زیادی نسبت به ضربات مقاوم. اما گاهی ممکن است ضرباتی مانند محکم بستن درب ماشین باعث ایجاد ترک‌های غیرقابل‌مشاهده شوند و پس از چندین بار محکم بستن در ماشین، به یک باره شیشه خرد می‌شود.

۵. تصادفات

در صورت تصادف حتی در صورت شکسته نشدن شیشه ماشین ممکن است شدت برخورد و ضربه آن‌قدر شدید باشد که باعث ترک‌خوردن آن ‌شود و بعد از مدتی با کوچک‌ترین عامل محرک شیشه به‌شکل ناگهانی خرد شود.

نحوه جلوگیری از بیشتر شدن ترک شیشه ماشین

با توجه به مطالب ذکر شده متوجه شدیم که ترک خوردن شیشه خودرو امری متداول است. اما جالب است بدانید تعمیر ترک شیشه ماشین می تواند بسیار راحت و سریعتر از آنچه فکر می کنید و تنها با استفاده از تکنیک های بسیار ساده مانند موارد زیر انجام شود.

استفاده از سوپر چسب (Super Glue)

ابتدا شیشه ماشین را با استفاده از یک حوله یا دستمال به خوبی تمیز کنید. سپس سوپر چسب را روی ترک ایجاد شده در شیشه ماشین بریزید و اجازه دهید چسب خشک شود. برای جلوگیری از جذب شدن گرد و خاک به سوپر چسب، میتوانید یک تکه چسب نواری شفاف را روی آن قسمت قرار دهید. سوپر چسب که به آن چسب ترک شیشه ماشین هم گفته می شود را می توانید از فروشگاه ها تهیه کنید.

استفاده از کیت تعمیر شیشه ماشین

کیت تعمیر شیشه ماشین حاوی یک مته می باشد. پس از تمیز کردن شیشه توسط یک حوله یا دستمال، با استفاده از این مته ها ابتدا و انتهای ترک را با استفاده از یک سوراخ کوچک به اصطلاح کور کنید، سپس رزین مخصوص که مانند چسب بسیار قوی است را روی ترک شیشه ماشین بریزید تا وارد شکاف ترک شده و استحکام شیشه بالا برود. این روش اگر به درستی و با مهارت انجام شود می تواند به طور دائمی مانع افزایش ترک شیشه شود. کیت تعمیر شیشه ماشین را می توانید در برخی از فروشگاههای تعمیر شیشه یا فروشگاه های اینترنتی پیدا کنید.

استفاده از نوار چسب

همانطور که میدانید رطوبت و گرد و خاک دو عاملی هستند که در هوای بیرون ماشین به مقدار زیاد یافت می شوند. این عوامل تاثیر زیادی در افزایش ترک شیشه ماشین دارند و مانع جلوگیری از پیشرفت و از بین بردن ترک شیشه خواهند بود. پوشاندن ترک شیشه به کمک نوار چسب می تواند محافظی در برابر گرد و خاک و رطوبت ایجاد کند و مانع افزایش ترک شود. توصیه می شود برای اینکار از یک نوار چسب شفاف استفاده کنید تا هم به طور موقت مانع افزایش ترک شیشه ماشین شوید و هم دید راننده و سرنشینان را دچار اختلال نکنید.

0%

امتیاز کاربران: 4.7 ( 1 رای)
گرد آورنده
شیرین طالبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا