اخبار و دانستنی

رینگ خودرو و انواع آن

رینگ خودرو و انواع آن

بر خلاف باور عموم، رینگ‌های نصب شده در خودروها فقط برای زیبایی نیستند و کارایی زیادی در زمینه ایمنی، عملکرد و حفظ تعادل خودروی شما دارند.

قبل از پرداخت به ادامه مطلب، باید بدانیم رینگ چیست؟ رینگ‌ها طراحی دایره ای بیرونی چرخ را تشکیل می‌دهند که لبه داخلی تایر بر روی آن نصب شده است. با توجه به اینکه انواع مختلفی از رینگ‌ها وجود دارد، شناخت گزینه‌ای که مناسب خودرو شما باشد از اهمیت زیادی برخوردار است. همیشه در نظر داشته باشید در انتخاب رینگ ابتدا ایمنی را در نظر داشته باشید و پس از آن بودجه مالی، زیرا انتخاب رینگ در عملکرد و نحوه حرکت وسیله نقلیه و همچنین ظاهر کلی وسیله نقلیه شما اهمیت بسیاری دارد. مواد اولیه مورد استفاده در تولید رینگ‌ها متفاوت است و این همان چیزی است که یک نوع رینگ را از دیگری متمایز می‌کند. فولاد یکی از مواد اولیه برای ساخت رینگ‌های استاندارد خودرو است.

به طور کلی 4 نوع رینگ وجود دارد که بر اساس زیبایی، جنس، عملکرد و قیمت دسته بندی و معرفی می‌شوند. این مطلب راهنمای بسیار خوبی در خرید بعدی شما خواهد بود.

  1. رینگ های فولادی:

این نوع، رایج ترین رینگ در بین همه رینگ‌ها است که در بیشتر خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی استفاده می‌شود. همچنین نسبت به دیگر انواع رینگ خودرو ارزان‌ترین نیز محسوب می‌شود و اغلب از آن به عنوان رینگ‌های کارخانه‌ای یاد می‌شود. علاوه بر این موارد رینگ فولادی یکی از قوی ترین انواع رینگ است. اما از طرف دیگر، از نظر وزنی نسبتا سنگین‌تر هستند و از لحاظ زیبایی در مقایسه با انواع دیگر رینگ‌ها چندان چشم نواز نیستند. طرح و شکل این رینگ‌ها اکثرا مشابه یکدیگر است و رنگ اغلب آن‌ها مشکی است. البته برای زیبایی بیشتر، استفاده از قالپاق یا کاور امروزه رواج یافته است که ظاهر این رینگ‌ها را مشابه رینگ‌های آلیاژی می‌کند. امروزه کمتر کسی را می‌بینید که در خودروی جدید خود رینگ فولادی را ترجیح بدهد. هرچند رینگ فولادی در مقایسه با رینگ‌های دیگر تا 80 درصد ارزان‌تر است اما درخواست برای گزینه‌های سبک تر و جذاب تر رو به افزایش است.

  1. رینگ های آلیاژی:

رینگ‌های آلیاژی در ردیف بعدی قرار دارند که در حال جایگزین شدن با رینگ‌های فولادی هستند. رینگ‌های آلیاژی از آلومینیوم یا منیزیم و یا هر دو ساخته شده اند که همین امر سبب وزن کمتر آنها نسبت به رینگ‌های فولادی است. این ویژگی سبب می‌شود که شتابگیری برای شما راحت‌تر صورت گیرد و توقف خودرو را آسان‌تر کند. یکی دیگر از جنبه‌های خوب رینگ‌های آلیاژی این است که فشار کمتری به سیستم تعلیق خودرو وارد می‌شود. همچنین رینگ‌های آلیاژی به زیبایی خودرو بسیار می‌افزایند. تغییر رینگ خودرو از فولادی به آلیاژی می‌تواند علاوه بر افزایش زیبایی ظاهر خودرو شما، می تواند عملکرد آن را نیز بهبود ببخشد. این نوع رینگ بیشتر در خودروهای نسبتا گران قیمت و لوکس استفاده می‌شود وبه دلیل زیبایی دیگر نیازی به قالپاق ندارد.

  1. رینگ های کرومی:

رینگ‌های کرومی به اندازه رینگ‌های آلیاژی و فولادی رایج نیستند. این نوع رینگ‌ها به دلیل ظاهر درخشان آن شهرت زیادی دارند. رینگ‌های کرومی عمدتا به دلیل زیبایی و کارایی آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که جنس این رینگ‌ها از کروم نیست زیرا کروم از استحکام لازم برخوردار نیست. در این نوع رینگ‌ها از لایه‌ای نازک از کروم بهره گیری می شود که براقیت و درخشندگی رینگ ‌را بیش از پیش کند. در ترکیبات برخی از رینگ‌های کرومی مواد شیمیایی مضر وجود دارد. به همین دلیل در برخی نقاط جهان استفاده از آن‌ها ممنوع اعلام شده است. این رینگ‌ها  عمر کوتاه‌تری دارند و به دلیل لایه نازک کرومی به راحتی خراشیده می‌شوند و هنگامی که مستعمل شدند زیبایی ظاهری خود را از دست می‌دهند.

  1. رینگ‌های افترمارکت

به طور کلی رینگ‌هایی که توسط شرکت‌های سازنده خودرو ساخته نمی‌شود بلکه در شرکت‌های خصوصی ساخته و جداگانه به بازار عرضه می‌شود رینگ‌های افترمارکت نامیده می‌شود. جنس اغلب آن‌ها کرومی یا آلومینیومی است و اغلب علاقمندان به تیونینگ خودروها طرفداران آن‌ها هستند.

  1. رینگ‌های چرخنده یا اسپینرها Spinners:

این نوع رینگ‌ها در دهه 90 بسیار پرطرفدار بودند. رینگ‌های اسپینر به طور عام “چرخ‌های چرخان” نامیده می‌شوند. اسپینرها هیچ تاثیری بر عملکرد خودرو شما ندارند و فقط جهت زیبایی در خودروها استفاده می‌شوند. نحوه کارکرد آنها به این صورت است که با حرکت خودرو رینگ ها می چرخند و پس از توقف چرخ‌های خودرو، اسپینرها مدتی به چرخش خود ادامه می‌دهند.

با دانستن تفاوت هر کدام، اینک کدام یک از این رینگ‌ها را بیشتر دوست دارید و چرا؟

0%

امتیاز کاربران: 2.28 ( 2 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا