تکنیک و ترفند

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو که باید جدی بگیرید

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو که باید جدی بگیرید

موتور اتومبیل شما به یک جریان منظم سوخت احتیاج دارد تا به طور متناوت کار کند. پمپ بنزین وسیله ای است که سوخت را از مخزن سوخت به سمت موتور منتقل و با فشار ثابت تأمین می‌کند تا موتور شما به خوبی کار کند.

بسته به سن وسایل نقلیه، ممکن است شما یک پمپ بنزین مکانیکی یا یک پمپ ینزین الکتریکی داشته باشید. با خواندن این مقاله می‌توانید علائم خرابی پمپ بنزین را تشخیص داده و قبل از این‌که شما را کنار خیابان بگذارد نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

پمپ بنزین خودرو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

پمپ بنزین های مکانیکی از حرکت موتور نیرو می‌گیرد. دیافراگمی که در قسمت خارجی مخزن سوخت نصب شده منبسط و منقبض می شود و یک سیستم کم فشار ایجاد می کند که سوخت را از مخزن خارج کرده و وارد موتور می کند.

پمپ بنزین های الکتریکی به طور معمول در داخل مخزن سوخت قرار دارند و از موتورهای الکترومغناطیسی برای خارج کردن سوخت از باک با فشار زیاد به موتور استفاده می کنند. پمپ های مکانیکی معمولاً در اتومبیل‌های کاربراتوری یافت می‌شود و از پمپ های الکتریکی معمولاً در خودروهای انژکتوری استفاده می‌شود.

از آنجایی که پمپ بنزین های مکانیکی مستقیماً توسط حرکت موتور رانده می شوند و شامل قطعات متحرک کمی هستند، تشخیص و تعمیر آنها نسبتاً آسان‌تر است. بیشتر مشکلات پمپ بنزین های مکانیکی زمانی اتفاق می افتد که دیافراگم به نوعی آسیب ببیند و سیستم فشار را از حالت تعادل خارج کند. پمپ بنزین های الکتریکی معمولاً به سیستم های کنترل الکترونیکی متصل می‌شوند و حاوی چندین قسمت متحرک هستند. به دلیل افزایش پیچیدگی، این نوع پمپ‌ها بیشتر در معرض خرابی هستند. هر یک از چندین قسمت مختلف آن‌ها می تواند از کار بیافتد و منجر به مشکلات پمپ بنزین شود.

علل خرابی پمپ بنزین خودرو

عوامل زیادی در خرابی پمپ بنزین خودرو موثر هستند که با دانستن آن‌ها می‌توان عمر مفید پمپ را افزایش داد.

  • سوختن فیوز پمپ

با سوختن فیوز، پمپ بنزین نیز از کار می‌افتد پس با چک کردن دوره‌ای فیوزها از آسیب‌های جدی‌تر و هزینه‌بر جلوگیری کنید

  • رانندگی با باک خالی

در پمپ‌ بنزین خودروها فیلترهایی وجود دارد که اگر سوخت کافی در خودرو وجود نداشته باشد، این فیلترها خیلی زود کثیف و مسدود می‌شوند. پس همیشه حجم بنزین را کنترل و نگذارید که حجم آن کمتر از یک چهارم شود. زمانی که به‌طور مدام با سوخت کم رانندگی می‌کنید، پمپ داغ می‌کند و دمای بالا آن را می‌سوزاند.

  • بنزین نامرغوب

یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی پمپ بنزین استفاده از بنزین نامرغوب است. اگر از سوخت نامرغوب استفاده کنید یا وضعیت باک چندان روبه‌راه نباشد و کهنه و فرسوده باشد آلودگی‌ها به سمت پمپ جذب می‌شوند. این آلودگی فشار برروی پمپ بنزین را افزایش داده و باعث خرابی زودرس آن می‌شود.

علائم خرابی پمپ بنزین

اگرچه پمپ بنزین های مکانیکی و الکتریکی به دلایل مختلف از کار می‌افتند، اما علائم خرابی برای هر دو نوع پمپ مشابه است. اگر هنگام رانندگی متوجه علائم متداول خرابی پمپ بنزین شدید، ممکن است لازم باشد پمپ بنزین خودرو خود را بازرسی و تعویض کنید.

  1. اگر اتومبیل شما در سرعت بالا پرش داشته باشد ، ممکن است دچار نقص پمپ بنزین شده باشید

اگر با سرعت در آزادراه رانندگی می کنید و متوجه پرش موتور یا حرکت تند و سریع موتور خود می‌شوید، ممکن است پمپ بنزین از کار افتاده باشد. این مشکل وقتی ایجاد می شود که پمپ بنزین نمی‌تواند جریان روان سوخت را به موتور برساند. در این حالت گاهی اوقات موتور شما هنگامی که انتظار دریافت سوخت را دارد، هوا دریافت می‌کند. این وقفه در جریان سوخت باعث می شود موتور شما اصطلاحا دچار پرش شود و تکان‌های شدیدی را تجربه کنید که ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهید لذا ممکن است خطر آفرین باشد.

  1. اگر در هنگام شتابگیری قدرت خودرو کم شود احتمال دارد پمپ بنزین شما دچار مشکل شده باشد

اگر متوجه شوید که اتومبیل شما اغلب هنگامی که می‌خواهید شتاب بگیرید، انرژی خود را از دست می‌دهد پمپ بنزین شما ممکن است دچار اشکال شده باشد. شتاب گرفتن به سوخت بیشتری احتیاج دارد و پمپ بنزین شما را مجبور می کند که بیشتر کار کند. اگر پمپ شما درست کار نکند، ممکن است نتواند با این تقاضای بیشتر همراه شود و موتور شما را در هنگام تلاش برای شتاب دادن به خودرو ناکام بگذارد. اگر هنگام تلاش برای افزایش سرعت، اتومبیل شما به گونه ای عمل می کند که دارد از حرکت می‌ایستد، ممکن است لازم باشد پمپ بنزین خود را بازرسی کنید.

  1. اگر درهنگام عبور از سربالایی یا بکسل بار قدرت خودرو به شدت کاهش یابد احتمال دارد پمپ بنزین وظیفه خودرا به خوبی انجام نمی‌دهد

برخی از فعالیت‌های رانندگی، مانند بالا رفتن از سربالایی یا یدک کشیدن بار، فشار بیشتری را بر روی موتور خودو وارد کرده و برای حفظ عملکرد سوخت بیشتری نیاز دارد. وقتی پمپ بنزین شما به درستی کار نکند، اغلب نمی‌تواند پاسخگوی این افزایش نیاز باشد. این شرایط سخت باعث افزایش فشار در پمپ شما می شود و باعث خراب شدن عناصر ضعیف‌تر آن می‌شود. با وجود نقص، پمپ بنزین نمی‌تواند جریان ثابت سوخت را به موتور حفظ کند و در نتیجه  باعث از دست دادن قدرت موتور می‌شود.

  1. اگر پرش موتور داشته باشید احتمالا پمپ بنزین شما فرسوده شده است

وقتی پمپ بنزین خودرو شما شروع به فرسودگی می‌کند، اجزای آن اغلب با نرخ‌های مختلفی فرسوده می‌شوند. وقتی این عدم تطابق به اندازه کافی بزرگ شود، فشار در خطوط سوخت شما می تواند ناسازگار باشد. در این شرایط، ممکن است اتومبیل برای چند لحظه حتی در صورت فشار ندادن پدال گاز، شتاب بگیرد. اگر دچار چنین مشکلی شدید پیشنهاد می‌کنیم قبل از این‌که پمپ بنزین کاملا از کار بیافتد به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  1. شنیدن صدا از پمپ بنزین می‌تواند نشانه‌ی خرابی آن باشد

اگر درهنگام روشن شدن خودرو صدای ویزویز یا حتی قل قل از سمت باک خود شنیدید به عملکرد صحیح پمپ بنزین شک کنید. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که هنگام راه اندازی خودرو صدایی کوتاه ولی طبیعی ازپمپ به گوش می‌رسد پس بنابراین اگر صدایی نشنیدی نیز به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  1. خرابی پمپ بنزین ممکن است دلیلی برای عدم روشن شدن و یا حتی سخت استارت خودرن خودرو شما باشد

اگر خودرو شما به سختی روشن می‌شود می‌تواند به دلیل عدم کارایی پمپ بنزین باشد پس بهتر است آن را چک کنید اما اگر تمام علائم هشدار دهنده دیگر فرسودگی پمپ بنزین را نادیده بگیرید، در نهایت کاملاً خراب می‌شود. هنگامی که پمپ بنزین شما سرانجام از کار بیافتد، هیچ سوختی به موتور شما نخواهد رسید. هنگامی که می خواهید ماشین خود را روشن کنید ممکن است شمع های شما دقیق کار کنند اما بدون سوخت موتور قادر به روشن شدن نیست. البته علاوه بر پمپ بنزین خراب، توضیحات دیگری نیز در مورد عدم استارت موتور شما می‌تواند وجود داشته باشد. برای تأیید خرابی پمپ بنزین، فشار در خطوط سوخت خود را با فشار سنج بررسی کنید. اگر عدد صفر را نشان دهد، پمپ شما احتمالاً از کار افتاده است. همچنین می توانید جعبه فیوز اتومبیل خود را بررسی کنید؛ یک فیوز سوخته پمپ بنزین از دیگر علائم قابل اعتماد پمپ بنزین خراب است.

درصورت خراب شدن پمپ بنزین خودرو چه باید کرد؟

اگر علائم خرابی پمپ بنزین خودرو را تجربه کرده اید، بهتر است وقتی را برای رفتن به یک تعمیرگاه خالی کنید. برخی از علائم پمپ خراب می تواند به دلیل مشکلات مکانیکی دیگری نیز ایجاد شود، بنابراین تکنسین های آموزش دیده تعدادی آزمایش دیگر را جهت عیب یابی انجام خواهند داد. اگر مشکل دیگری محتمل به نظر نرسد، آنها با تعدادی از مراحل تشخیص، خرابی پمپ بنزین را تأیید خواهند کرد.

پمپ بنزین بخشی جدایی ناپذیر از اتومبیل شماست و به طور مداوم سوخت مورد نیاز موتور را برای حرکت تأمین می‌کند. با این حال، مانند هر دستگاهی، پمپ بنزین خودرو پس از هزاران کیلومتر استفاده می تواند فرسوده شود. اگر اتومبیل شما با قدرت ضعیف یا ناسازگار دست و پنجه نرم می‌کند، ممکن است زمان تعویض پمپ بنزین اتومبیل شما فرا رسیده باشد.

 

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا