لوازم یدکی مصرفی

نقش کمک فنر در خودرو و انواع آن

نقش کمک فنر در خودرو و انواع آن

 

کمک فنر ماشین یکی از اصلی‌ترین قطعات سیستم تعلیق محسوب می‌شود و در دریافت و دفع ارتعاشات ناشی از عبور خودرو از سطوح ناهموار نقش موثری ایفا می‌کند. کمک‌فنرها آسایش و راحتی راننده و سرنشینان را درون کابین فراهم می‌کنند و رانندگی در سطوح ناهموار را ممکن میسازند. بدون حضور کمک فنر، رانندگی در جاده‌هایی که پستی و بلندی زیاد دارند تقریبا غیرممکن است.

انواع کمک فنر خودرو

خودروسازان از کمک فنرهای مختلفی در سیستم تعلیق محصولات خود استفاده می کنند. از مورد استفاده ترین انواع کمک فنر می توان به کمک فنر هیدرولیکی یا همان کمک فنر روغنی، کمک فنر گازی یا کمک فنر بادی، کمک فنر تلسکوپی، کمک فنر هیدرواستاتیکی و کمک فنر اهرمی اشاره کرد.

 

کمک فنر هیدرولیکی (روغنی)

بیشتر خودروها معمولا کمک فنر روغنی دارند. همانطور که از نام آن مشخص است در فنر از روغن استفاده شده است و پس از اینکه ضربه‌ای به کمک فنر خودرو وارد می‌شود، روغن موجود در کمک فنر به محفظه‌ای وارد می‌شود و پس از باز شدن فنر به محفظه بازمی‌گردد و این سبب می‌شود که ارتعاشات وارد شده به خودرو توسط فنرها دفع شود.

کمک فنر هیدرواستاتیک (گازی)

در کمک فنر هیدرواستاتیکی (گازی) به جای استفاده از روغن، از گاز نیتروژن و گازهای دیگر استفاده شده است. هنگامی که به کمک فنر ضربه وارد می شود گازهای موجود مانع از ایجاد حباب هوا می‌شوند و فنر هنگام باز و بسته شدن عملکرد بهتری دارد.

کمک فنر تلسکوپی

کمک فنرهای تلسکوپی از نوع کمک فنرهای روغنی ‌اند و قدرت ضربه‌گیری آنها بالا است. سوراخ‌هایی که برای خروج روغن در کمک فنرهای تلسکوپی وجود دارد بزرگ‌تر است و این سبب می‌شود که پس از ضربه، فنر با سرعت بیشتری جمع شود. ولی هنگام باز شدن، روغن از سوراخ‌های کوچکتری به محفظه برمی‌گردد و این سبب می‌شود که فنز به سرعت باز نشود و ضربات بیشتری گرفته شود. رانندگی با خودروهایی که کمک فنر تلسکوپی دارند آسان‌تر است.

کمک فنر اهرمی

در کمک فنرهای پیستونی یک اهرم وجود دارد که به پیستون فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود که فنر سریع‌تر جمع شود و با سرعت کمتری باز شود که دلیل آن خروج آرام‌تر روغن است. کمک فنر اهرمی نیز ارتعاشات وارد شده به خودرو را بیشتر از سایر مدل‌ها کاهش می‌دهد.

نشانه های خرابی کمک فنر خودرو

  • نشتی روغن:

سیال روغنی باید در کمک فنرها وجود داشته باشد اما در صورت مشاهده نشتی در کمک فنرها، حتما باید آن ها تعویض شوند.

2- رقصیدن چرخ ها

اگر در حین عبور از پستی بلندی ها چرخ ها به طور دائم به سمت بالا یا پایین برود و به عبارتی بازی محورها و چرخ ها بیشتر شود این پدیده نشان دهنده خرابی کمک فنرها است.

3- فرسودگی نامتعارف تایرها

در صورتی که تایرها به صورت غیرعادی فرسوده شوند نشانگر بروز عیب در سیستم تعلیق به خصوص در کمک فنرها است.

4-  کشیده شدن به یک سمت

اگر خودرو به یک سمت کشیده شود ممکن است یکی از عوامل آن خرابی در سیستم تعلیق شامل تایرها، فنرها و کمک فنرها باشد و باید این موارد توسط تعمیرکار مجرب بازدید شود.

5- تغییر ظاهری

در صورتی که بر اثر اعمال ضربات مختلف به خودرو نظیر تصادفات، کمک فنرها تغییر ظاهری بدهند، با نگاه به کمک فنرها و تشخیص تغییر در ظاهر آن ها می توان بروز ایراد در این بخش را تشخیص داد. مشاهده افتادگی در یکی از چهار گوشه خودرو نیز می تواند نشان دهنده خرابی کمک فنرها باشد.

6- تکان های نامتعارف

اگر در جاده های هموار تکان های غیر عادی در خودرو مشاهده شود یا در هنگام ترمز زدن قسمت جلو خودرو به مقدار زیادی به سمت پایین حرکت کند یا به اصطلاح شیرجه بزند نشان دهنده خرابی کمک فنرها است.

طول عمر کمک‌فنرها چه مدت می‌باشد؟

حداقل طول عمر کمک‌فنرها 4 تا 5 سال می‌باشد. بااین‌وجود، این مسئله در واقع به شرایط جاده بستگی دارد. اگر با ماشین بیشتر در آسفالت صاف رانندگی کنید، طول عمر آن حتی تا 10 سال افزایش می‌یابد.

راهکار افزایش طول عمر کمک فنر خودرو چیست؟

جلوبندی خودرو یکی از مهمترین عواملی است که باعث کنترل خودرو می‌شود و بهتر است در سرویس‌های دوره‌ای ایرادات آن برطرف شود. تنظیم جلوبندی خودرو در افزایش عمر کمک فنرها نقش مهمی دارد. یکی دیگر از عواملی که باعث آسیب به کمک فنرها می‌شود لاستیک فرسوده است و در صورت از بین رفتن آج لاستیک و فرسایش آن باید تعویض شود. رانندگی روان و غیرهیجانی از مهمترین عواملی است که سبب افزایش طول عمر کمک فنرها می‌شود.

هر ایرادی در کمک فنرها رانندگی آسان و روان را سخت‌تر می‌کند. بهتر است نسبت به سلامتی آنها حساس باشید چراکه کمک فنرها به عنوان ستون‌های خودرو به حساب می آیند و هر ایرادی سبب ریزش کل خودرو می‌شود پس نگهداری و رسیدگی به آن اهمیت بسیاری دارد.

در فروشگاه آنلاین لوازم یدکی آکورو انواع کمک فنرهای برند عظام مناسب برای خودروهایی از قبیل پراید، خانواده ی پژو، سمند، تیبا و ریو، تندر90، پیکان و پیکان وانت، آریسان و … دارای ضمانت اصالت کالا و تعویض ده روزه کالا می باشند. که در صورت هر گونه مشکل در کمک فنر، شما می توانید کالا را مرجوع نمایید.

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا