تکنیک و ترفند

زمان تعویض صفحه کلاچ و علائم هشدار دهنده آن

زمان تعویض صفحه کلاچ و علائم هشدار دهنده آن

صفحه کلاچ یکی از مهم‌ترین قطعات در یک اتومبیل دنده دستی است زیرا موتور را به گیربکس متصل می‌کند و همان چیزی است که نیروی محرکه و امکان تعویض دنده را برای خودرو فراهم می‌آورد. صفحه کلاچ همچنین یکی از قسمت‌های اتومبیل است که بسته به سبک رانندگی و محیطی که در آن رانندگی می‌کنید، مستهلک می‌شود.

اتومبیل‌هایی که در درجه اول در ترافیک شهری زیادی رانده می‌شوند، احتمالاً فرسایش صفحه کلاچ بیشتری را نسبت به خودروهایی که در بزرگراه یا در شرایط متوسط ترافیکی رانندگی می‌شوند، تجربه می‌کنند. به همین ترتیب، احتمالاً خودروهایی که در مناطق تپه‌ای حرکت می‌کنند بیشتر از اتومبیل هایی که در دشت‌ها حرکت می‌کنند دچار فرسودگی صفحه کلاچ می‌شوند.

اما از کجا می دانید چه زمانی صفحه کلاچ شما در حال فرسودگی است؟ معمولاً لیستی از علائم هشدار دهنده وجود دارد که قبل از خرابی کامل به شما زمان کافی برای تعویض آن را می‌دهد.

  • سفتی کلاچ

کلاچ سفتی که حالت ارتجاعی خود را از دست داده است و به صورت پله ای عمل می‌کند از اولین نشانه‌های صفحه کلاچ فرسوده است. اگر در کلاچ احساس سفتی و خیلی خشک بودن داشته باشید، این به معنای فرسودگی صفحه کلاچ شما است. در این حالت پای شما با رها کردن کلاچ انگار به عقب پرتاب می‌شود این نشانه به شما هشدار می‌دهد که زمان تعویض صفحه کلاچ است.

  • عدم تطبیق دور موتور و سرعت خودرو

اگر دور موتور قبل از افزایش سرعت خودرو بسیار زیاد شود، ممکن است عمر صفحه کلاچ به پایان خود رسیده باشد. این یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین علائم فرسودگی صفحه کلاچ است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که صفحه کلاچ اصطکاک کافی ایجاد نکند و سرعت انتقال به دلیل از دست رفتن قدرت کلاچ فرسوده، با سرعت موتور مطابقت نداشته باشد. این امر باعث افت شدید شتاب می‌شود و بعلاوه، بر مصرف سوخت خودرو نیز تأثیر می‌گذارد.

یک روش مطمئن وجود دارد که بفهمید دچار این مشکل شده‌اید یا نه. در حالی که در جای مطمئن ایستاده اید خودرو را در دنده دو قرار دهید و کلاچ را بدون شتاب به آرامی رها کنید. اگر صفحه کلاچ در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، خودرو پس از تلاش برای حرکت به جلو خاموش می‌شود. اما اگر صفحه کلاچ فرسوده باشد، حتی پس از رها شدن کامل پدال کلاچ، خودرو متوقف نخواهد ‌شد و با لرزش به کار خود ادامه خواهد داد.

  • لرزیدن

نشانه دیگری که باید به دنبال آن باشید لرزیدن کابین پس از رها کردن پدال کلاچ است. اگر لرزش در سرعت های پایین بسیار برجسته شود می‌تواند به این دلیل باشد که صفحه کلاچ ممکن است ناخالصی هایی مانند روغن و لجن داشته باشد یا صفحه کلاچ فرسوده است و باید تعویض شود. در هر صورت باید بلافاصله در تعمیرگاه معتبر بررسی شود.

  • مشکل در تعویض دنده

مشکل دیگری که نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ است این است که حتی با گرفتن کلاچ، دنده به درستی جا نمی‌رود. اگر حتی پس از فشردن کامل کلاچ در تعویض دنده مشکل دارید، این می‌تواند نشانه فرسوده بودن صفحه کلاچ باشد. چرخ دنده برای حرکت از حالت خلاص به سمت دنده یک یا از یک دنده به دنده دیگر بدون  فشار و ایجاد صدای شدید جا نخواهد رفت. البته این مشکل می‌تواند ناشی از خرابی قطعات دیگر نیز باشد اما برای اطمینان بیشتر به یک متخصص مراجعه کنید.

عوامل فرسودگی صفحه کلاچ

اکنون که علائم مشکلات قریب الوقوع کلاچ را دانستید، این مورد را نیز در نظر داشته باشید که اتومبیلی که به درستی و در شرایط عادی رانندگی شود صفحه کلاچ آن به طور متوسط حداقل 100.000 کیلومتر کار خواهدکرد. اما اتومبیلی که توسط راننده‌ای استفاده می شود که از کلاچ بیشتر استفاده می‌کند، تعویض صفحه کلاچ زودتر از موعد گفته شده اتفاق می‌افتد.

  • همانطور که پیش‌تر گفته شد که صفحه کلاچ خودروهایی که در ترافیک شهری و یا در مسیرهای تپه‌ای پر فراز و نشیب بیشتر حرکت می‌کنند، مستعد فرسودگی بیشتر نسبت به خودروهایی که در مسیرهای جاده‌ای کم ترافیک و دشتی حرکت می‌کنند هستند.
  • همیشه در نظر داشته باشید که در سربالایی و سرپایینی‌ها با انتخاب دنده مناسب به موتور خودرو فشار نیاورید و با تعویض درست دنده عمر مفید صفحه کلاچ را افزایش دهید.
  • یکی دیگر از عواملی که باعث مستهلک شدن صفحه کلاچ می‌شود نگه داشتن پا بر روی پدال کلاچ پس از تعویض دنده است. بسیاری از رانندگان این عادت بد را دارند که پس از تعویض دنده پای خود را روی پدال آماده نگه می‌دارند همین فشار کوچک موجب درگیری و مستهلک شدن صفحه کلاچ می‌شود. پس توصیه می‌شود پس از تعویض دنده پای خودرا از روی پدال بردارید.
  • از طرف دیگر هنگام تعویض دنده نیز مراقب باشید تا بعد از جا رفتن کامل دنده پای خود را از روی پدال بردارید، شتاب‌زدگی در برداشتن پا از روی پدال کلاچ می‌تواند باعث ایجاد گرما و فرسودگی یا حتی کج شدن صفحه کلاچ شود.
  • پرشتاب رانندگی نکنید زیرا شتاب یکی از عوامل مستهلک شدن صفحه کلاچ می‌باشد.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که توجه داشته باشید که عدم تعویض به موقع صفحه کلاچ می‌تواند باعث خراب شدن دست موتورها و فشار آمدن بیش از حد معمول به موتور خودرو شود.

در فروشگاه آنلاین لوازم یدکی آکورو انواع دیسک و صفحه‌های برند عظام و سکو مناسب برای خودروهایی از قبیل پراید، خانواده ی پژو، سمند، ریو و تیبا، پیکان، تندر90 و … دارای ضمانت اصالت کالا و تعویض ده روزه کالا می باشند. که در صورت هر گونه مشکل در دیسک و صفحه‌، شما می توانید کالا را مرجوع نمایید.

0%

امتیاز کاربران: 4.83 ( 2 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا