تکنیک و ترفند

11 اشتباه رایجی که به سلامتی خودرو آسیب می‌زند

11 اشتباه رایجی که به سلامتی خودرو آسیب می‌زند

بسیاری از مردم از نیاز به سرویس اتومبیل خود غافل می‌شوند درصورتی که خودرو به توجهی بیش از آب و بنزین برای ادامه به کار نیاز دارد. اگر اخیراً ماشین جدیدی خریده اید، عادت‌های خاصی وجود دارد که نباید آنها را بخاطر اتومبیل خود انجام دهید درغیر اینصورت متحمل هزینه‌های غیرضروری می‌‍‌‌شوید که می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد.

بسیاری از افرادی که برای مدت طولانی‌تری مالک اتومبیل هستند، ممکن است مشکلات زیادی را در مورد اتومبیل خود تجربه کرده باشند بدون اینکه علت آن را بدانند. حتی تعدادی از آن‌ها برند اتومبیل را مقصر این موارد می‌دانند. اگرچه گاهی اوقات یک مدل اتومبیل می تواند دارای نقاط ضعف خاص خود در ساخت باشد، اما بیشتر اوقات طول عمر یک ماشین بسیار تحت تأثیر نحوه استفاده و کاربری آن از است.

برای اینکه از دوام و عملکرد مطلوب اتومبیل خود کاملاً لذت ببرید باید به خوبی از عواقب برخی اعمال در طول استفاده و نگهداری روزانه آگاه باشید. در اینجا 11 اشتباه معمول در استفاده روزانه از خودرو که برای شما هزینه دربرخواهد داشت آورده شده است.

  1. رانندگی با موتور بیش از حد داغ

به چند دلیل موتور یک ماشین ممکن است بیش از حد گرم شود. ممکن است مسئله از خود موتور باشد و خنک کننده اتومبیل که دمای موتور آن را تنظیم می کند آنطور که باید گردش نمی‌کند، ممکن است نشتی از مایع خنک کننده وجود داشته باشد یا آب و هوای عمومی خیلی گرم باشد. دلیل آن هر چه باشد، اگر دمای موتور خودرو شما بیش از حد بالا رفت باید بلافاصله رانندگی را متوقف کنید، ماشین خود را پارک کرده، کاپوت را باز کنید و سعی بر خارج کردن گرما کنید تا به ماشین آسیب نرسد.

  1. نادیده گرفتن علائم پشت آمپر

پشت آمپر شما وسیله ای مستقیم برای اتومبیل شما است تا به شما بگوید در داخل آن چه می‌گذرد. اگر درک خوبی از معنی همه چراغ ها و نشانگرهای داشبورد خود ندارید پیشنهاد می‌کنیم به مقاله “معرفی مهم‌ترین علائم پشت آمپر” مراجعه کنید.

  1. قرار دادن خودرو در حالت دنده عقب قبل از توقف کامل

انتخاب دنده عقب هنگام رانندگی یا حرکت به جلو می‌تواند یک حرکت پرهزینه باشد. در شرایط نادر، ماشین شما ممکن است از این اتفاق بدون آسیب خارج شود اما در بیشتر مواقع، انجام این کار باعث مشکلات مربوط به سیستم انتقال قدرت می‌شود و حتی گاهی مجبور به تعویض کامل آن خواهید شد.

  1. خالی شدن باک بنزین

بسیاری از رانندگان احتمالاً فکر می کنند به دلیل وجود مخزن ذخیره در اتومبیل ها می‌توانند از پس این مسئله برآیند. آنچه ممکن است شما ندانید این است که مخزن ذخیره از نظر اندازه در اتومبیل‌ها متفاوت است. با وجود این، رانندگی با مخزن خالی به ماشین شما آسیب می رساند زیرا می تواند باعث گرفتگی در خطوط سوختی شود و در طولانی مدت باعث خرابی شود.

  1. سرعت‌گیرها و چاله‌ها

هر زمان که سرعت‌گیر یا گودالی را مشاهده کردید، سرعت خود را کاهش دهید، یا در مورد چاله ها، با تدبیر در اطراف آن یا روی آن مانور دهید. گاز دادن و حرکت سریع در این موارد به طور فزاینده‌ای باعث می‌شود همه مشکلات یک باره برای اتومبیل شما به وجود بیاید. از کمک فنرهای خرد شده گرفته تا مشکلات سیستم تعلیق، این عادت ممکن است در نهایت هزینه زیادی برای شما داشته باشد.

  1. نادیده گرفتن صداهای عجیب و غریب

این مورد یکی از عادت‌هایی است که بسیاری از دارندگان اتومبیل با خودروهای قدیمی از آن به راحتی عبور می‌کنند. شما شروع به شنیدن صداهای عجیب و غریب می‌کنید اما فکر می‌کنید چیز جدی نیست یا می‌توانید آن را مدیریت کنید. اغلب اوقات این صداها به عنوان سیگنال هشدار دهنده عمل می‌کنند و اگر بلافاصله مورد توجه قرار گیرند در دراز مدت در هزینه‌ها به طور قابل توجهی صرفه جویی خواهید کرد.

  1. عدم استفاده از ترمزدستی

برای پارک کردن، قرارد دادن خودرو تنها بر روی یکی از دنده‌ها کافی نیست و نمی‌تواند جایگزین ترمزدستی شود. ترمزدستی یک ویژگی اهرمی مانند است که اطمینان می‌دهد ماشین هنگام پارک، خودرو در جای خود باقی می‌ماند. به عنوان یک اقدام ایمنی، توصیه می‌شود که همیشه از ترمزدستی خود استفاده کنید تا از حرکت ماشین و آسیب دیدن ناخواسته یا صدمه زدن به دیگران جلوگیری شود.

  1. استفاده از روغن اشتباه

به طور کلی، گرانروی روغن موتور از اهمیت بیشتری نسبت به مارک آن برخوردار است. روغن موتور این روزها چند نوع است و در انواع مختلف ویسکوزیته وجود دارد. استفاده مکرر از روغن موتور با ویسکوزیته اشتباه می‌تواند باعث نشت روغن شود، مسافت پیموده شده اتومبیل شما را کاهش دهد و در طولانی مدت بر طول عمر موتور شما تأثیر بگذارد. یکی از راه های دانستن مشخصات روغن موتور مورد نیاز، بررسی دفترچه راهنمای خودرو است.

  1. استفاده از لاستیک های زمستانی در تمام طول سال

دلیلی برای استفاده از لاستیک‌های مخصوص هر فصل وجود دارد. لاستیک های زمستانی انعطاف پذیرتر و نسبتاً نرمتر از تایرهای دیگر فصول طراحی شده اند. این باعث می‌شود لاستیک ها در معرض سایش و پاره شدن در جاده های سخت و در دمای گرم‌تر قرار بگیرند و در نهایت بر عملکرد کلی خودرو تأثیر می‌گذارد. در واقع وقت گذاشتن برای نصب لاستیک مناسب هر فصل باعث صرفه جویی زیادی در هزینه شما می شود.

  1. دیر به دیر شستن ماشین

شاید اجازه دهید که خاک روی ماشین شما زیاد بماند، این فقط کمی خاک است مگر نه؟ اثر طولانی مدت این عادت این است که نمای بیرونی و رنگ آمیزی از بین می‌رود بنابراین؛ ماشین را قدیمی‌تر از آنچه باید نشان می‌دهد. نه تنها این، بلکه احتمالاً قطعات مهم اتومبیل خود را در معرض فرسایش قرار خواهید داد. علاوه بر آن دقت کنید که تمیز کردن با وسایل غیر استاندارد نیز به خودرو آسیب مشابهی وارد می‌کند.

  1. رانندگی با باد نامناسب لاستیک‌ها

در گزارش‌ها آمده است “هیچ کار تعمیر و نگهداری معمول خودرو مهم‌تر از تنظیم باد لاستیک نیست”. فشار کم لاستیک می تواند منجر به فرسودگی لاستیک شود، بنابراین اگر از خود می پرسیدید که چرا همیشه به تعویض لاستیک نیاز دارید به همین دلیل است. شما همیشه می توانید دستورالعمل های مربوط به میزان صحیح فشار تایر مورد نیاز ماشین خود را در دفترچه راهنمای خودرو خود پیدا کنید.

 

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا