تکنیک و ترفند

7 اقدام هنگام جوش آوردن خودرو

7 اقدام هنگام جوش آوردن خودرو

چه در زیر گرمای شدید تابستان و چه در زیر باران‌های سیل آسا، اتومبیل شما در معرض جوش آوردن خواهد بود. با حرکت پیستون ها داخل سیلندرها به طور مداوم، زیر کاپوت خودرو کاملاً گرم می شود، با افزایش بیش از حد این گرما اصطلاحا خودرو جوش می‌آورد و اگر درست و به موقع اقدام نشود می‌تواند باعث بروز خسارت به موتور خودرو شود.

اگر در حال حرکت هستید و می بینید که درجه حرارت به سمت علامت قرمز در حال صعود است، وحشت نکنید. در این مقاله اقدامات صحیح برای مواجهه با جوش آوردن خودرو توضیح داده شده است.

  1. تهویه مطبوع خود را خاموش کنید

همانطور که میدانید موتور حتی زمانی که دمای آن بالا می رود نیز برای حرکت خودرو به کار خود ادامه می‌دهد. خاموش کردن سیستم تهویه هوا باعث کاهش فشار بر روی موتور خودرو می شود و در نتیجه دمای موتور شروع به کم شدن می‌کند. در صورت انجام این کار ممکن است متوجه شوید که نشانگر دما به وسط برگردد. در غیر این صورت، زمان آن رسیده است که اقدامات جدی‌تری انجام دهید.

  1. بخاری یا فن خود را روشن کنید

اگر اتومبیل شما به بخاری مجهز است آن را روشن کنید زیرا بخاری با کشیدن گرمای موتور خودرو به داخل کابین کار می کند و با حرکت دادن مایع رادیاتور داغ شده به سمت فن بخاری باعث می شود که دمای موتور و اطراف آن نیز کاهش بیابد. روشن کردن فن نیز به بیرون کشیدن گرما از موتور کمک می کند. اگر در فصل گرم سال به سر می‌برید پنجره ها را باز کنید و دریچه های خروجی بخاری را به سمت پنجره تنظیم کنید. اگر این دو روش باعث کاهش دما نشد وقت آن رسیده است که به موتور خودرو کمی استراحت دهید.

  1. در کنار جاده توقف کنید

اگر دمای هوا همچنان افزایش یافت، ادامه ی حرکت با موتوری که دمای آن در حال افزایش است ریسک بروز خسارت را افزایش می‌دهد. با حرکت بیش‌تر، موتور خودرو خنک نخواهد شد بلکه بیشتر آسیب می‌بینید و در دراز مدت باعث خسارت برای موتور خواهد شد. در مکانی مناسب توقف کرده مثلث خطر را بیرون آورید و اگر در آن نزدیکی تعمیرگاهی وجود داشته باشد حتما به آن مراجعه کنید.

  1. کاپوت را بالا زده و موتور را خنک کنید

پس از توقف، قبل از خاموش کردن موتور چند دقیقه صبر کنید. کاپوت را باز کنید. دراین حالت می‌توانید با پاشیدن آب در بالای رادیاتور، سرعت خنک کردن موتور را افزایش دهید. در برخی از اتومبیل ها، فن کمکی هنگامی که ماشین خاموش است نیز مدام کار می کند. ریختن آب را بر روی رادیاتور را تا زمانی که دما به حالت عادی آن برگردد ادامه دهید. توجه داشته باشید که آب را مستقیماً روی موتور نریزید زیرا ممکن است باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی آن شود.

  1. فشار را آزاد کنید

قبل از افزودن آب و مایع خنک کننده به رادیاتور، مهم است بدانید که گرما فشار زیادی را در رادیاتور ایجاد کرده است. باز کردن درپوش رادیاتور می تواند باعث کاهش این فشار شود اما مراقب باشید زیرا این فشار باعث خروج بخار و آب جوش به صورت ناگهانی شده و ممکن است به شما آسیب بزند. برای خلاص شدن از فشار، درپوش رادیاتور را کمی باز کنید و آن را با پارچه ای نگه دارید تا گرما و فشار از سیستم خنک کننده خارج شود. به محض متوقف شدن صدای خش خش باز کردن درپوش آن با احتیاط بلامانع است.

  1. آب و مایع خنک کننده اضافه کنید

با خنک شدن موتور، می‌توانید آب یا مایع خنک کننده را به رادیاتور اضافه کنید. بعد از اینکه کمی آب اضافه کردید موتور خودرو را روشن کنید. این امر باعث از بین بردن هوای داخل رادیاتور می‌شود و عمل خنک کردن موتور با کارایی بالاتر صورت می‌پذیرد. موتور را روشن نگه داشته و آب را داخل رادیاتور بریزید تا پر شود. اگر خودروی شما دارای مخزن زاپاس است از پرکردن آن غافل نشوید.

  1. در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید

ماشین شما ممکن است پس از پر کردن رادیاتور با آب به خوبی کار کند اما کار هنوز تمام نشده‌است. گرم شدن بیش از حد به این معنی است که مشکلی در سیستم خنک کننده وجود دارد. این مشکل ممکن است در فن اصلی، فن کمکی، ترموستات، ترک رادیاتور یا لوله‌های آن باشد. بهتر است در اسرع وقت مشکل را مرتفع کنید زیرا اگر به طور مداوم به رانندگی با ماشین ادامه دهید، مشکل ادامه خواهد یافت. وجود ایراد در سیستم خنک کننده به طور طولانی مدت ممکن است باعث سوختن واشر سرسیلندر شود و همانطور که می دانید تعمیر سیستم خنک کننده ارزان‌تر از بازسازی موتور است.

این 7 مرحله را در مواجهه با جوش آوردن خودرو انجام دهید. اگر از عمر خودرو شما بیش از یک دهه می گذرد بهتر است خود را برای خرابی‌های احتمالی آماده کنید و لوازم و تجهیزات لازم را در خودرو داشته باشید. برای مشکل ذکر شده ظرف بزرگ آب، دستکش و پارچه مورد نیاز است. البته این نکته را به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است و با انجام مواردی مانند مخلوط کردن آب و ضدیخ و ضدجوش به نسبت 50-50 و همچنین چک کردن دوره ای سیستم خنک کننده می توانید از دردسر خرابی‌های اینچنینی جلوگیری کنید.

 

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا