تکنیک و ترفند

6 روش موثر برای افزایش طول عمر باتری ماشین

6 روش موثر برای افزایش طول عمر باتری ماشین

وقتی  صحبت از خودرو می شود، هیچ چیز بدتر از این نیست که با باتری خالی در خیابان گیر کنید. احتمالا برای همه‌ی ما پیش آمده است که چنین رخدادی برایمان اتفاق بیافتد. مسئله زمانی بدتر می شود که بدانیم که اکثر ماشین‌های مدرن علامت یا هشداری دراین خصوص نمی‌دهند و همین موضوع شانس اینکه با باتری خالی در خیابان گیر کنید را تا 50% افزایش می دهد.

دقیقا مثل باتری موبایل یا لپ تاپ شما، عمر باتری های ماشین نیز محدود می‌باشد و بالاخره روزی توان نگهداری شارژ آن به قدری کم می‌شود که ماشین استارت نمی‌خورد. به طور متوسط انتظار می‌رود باتری های خوردو حدود 2 الی 3 سال عمر کنند اما این تخمین به متغیرهایی مانند اقلیم، طول مسافت طی شده در هر بار روشن شدن ماشین و عملکرد مدار شارژ ماشین شما بستگی دارد.

اما صرف نظر از اینکه ماشین خود را در چه شرایطی نگهداری می‌کنید، ما در اینجا 6 نکته جهت افزایش طول عمر باتری ماشین ارائه می‌دهیم که می‌توانید با درنظر گرفتن آن‌ها عمر مفید باتری خودرو خود را افزایش دهید.

  1. از رانندگی در مسیرهای کوتاه اجتناب کنید

هربار که ماشین خود را روشن می‌کنید از باتری ماشین استفاده می‌شود اما بعد از آن در طول سفر، باتری توسط موتور خودرو شارژ می شود. بنابراین اگر فقط در مسافت‌های کوتاه رانندگی کنید، بازگرداندن انرژی از دست رفته برای باتری غیرممکن می‌شود و اگر این کار را روزانه تکرار کنید، ولتاژ باتری به طور پیوسته کاهش می‌یابد تا جایی که دیگر قادر به روشن کردن ماشین نخواهد بود.

با رانندگی مداوم و طولانی‌تر، طول عمر باتری ماشین خود را افزایش دهید و اگر زیاد از ماشین خود استفاده نمی‌کنید توصیه می کنیم یک شارژر باتری برای کمک به حفظ ولتاژ صحیح تهیه کنید.

  1. از محکم بسته شدن باتری ماشین مطمئن شوید

لرزش می‌تواند عمر باتری ماشین شما را کاهش دهد، بنابراین بسیار مهم است که از بست ها و گیره های استاندارد و تایید شده استفاده کنید تا مطمئن شوید باتری در جای خود محکم شده‌است. در صورت شل بسته شدن، لرزش بیش از حد باتری می‌تواند به اجزای داخلی آن آسیب برساند.

اما توجه داشته باشید که مهره‌های گیره باتری را بیش از حد محکم نکنید تا به باتری آسیب برسد. مهره ه ارا محکم کنید تا زمانی که احساس مقاومت کنید و سپس فقط یک دور چرخش دیگر کافی خواهد بود.

  1. مصرف برق در هنگام خاموش بودن ماشین را به حداقل برسانید

بهترین حالت باتری ماشین زمانی است که شارژ آن نزدیک به 100% نگه داشته‌شود. بنابراین روشن نگه‌داشتن چراغ های جلو یا داخلی درحالی که موتور خاموش است باعث کاهش عمر باتری می شود. توصیه می‌شود قبل از خروج از ماشین از خاموش بودن چراغ‌های داخلی و هنگام دور شدن از خودرو از خاموش بودن چراغ‌های بیرونی آن اطمینان حاصل کنید.

  1. باتری خودرو خود را تمیز نگه دارید

اطمینان حاصل کنید که قسمت بالای باتری شما تمیز، خشک و عاری از آلودگی است. یک باتری کثیف می‌تواند توسط دوده ای که روی روکش آن ایجاد شده دشارژ شود. همچنین رسوبات باتری می‌تواند سبب خورده شدن قطعات یا نرسیدن صحیح برق به کابل‌ها شود که در این حالت ترمینال های باتری نیز به مرور خورده می شوند. تمیز نگه داشتن آنها در برابر دوده و رسوب راه خوبی برای افزایش عمر باتری خودرو است. ترمینال ها را با یک مسواک قدیمی آغشته به مخلوط جوش شیرین و آب ( با نسبت 50 به 50) تمیز کنید، سپس با اسپری کردن آب سرد، روی آن را بشویید و برای خشک کردن آن از یک پارچه‌ی تمیز استفاده کنید. پیشنهاد می شود در هنگام مراجعه برای تعویض روغن موتور، باتری نیز تمیز شود.

  1. سعی کنید قرارگرفتن خودرو در معرض گرما را به حداقل برسانید

یک تصور غلط رایج این است که هوای سرد باتری ماشین را از بین می برد اما این باور کاملاً غلط است. باتری‌های اتومبیل برای روشن شدن موتور خودرو شما در ماه های سرد سال باید سخت‌تر کار کنند، اما دلیل خرابی بسیاری از آنها در زمستان بیشتر به دلیل خرابی است که در گرمای تابستان گذشته متحمل شده اند. گرمای شدید برای باتری ها آسیب‌زا است زیرا سرعت تبخیر آب از سلول‌ها را افزایش می‌دهد (حتی در باتری‌های اتمی). سرما، کمبودهای باتری ضعیف شده را نشان می دهد، زیرا سرما باعث غلظت روغن و از همین‌ رو کاهش قدرت میل‌لنگ می‌شود. پس نیاز به انرژی بیشتری برای روشن شدن خودرو در زمستان وجود دارد. بنابراین هر کاری که می‌توانید برای کاهش دمای باتری انجام دهید از پارک کردن در سایه گرفته تا خاموش کردن موتور در مواقعی که از ماشین استفاده نمی‌کنید. استفاده از عایق باتری در برابر گرما و سرما روش دیگری برای افزایش عمر باتری ماشین است.

  1. ماشین را برای مدت طولانی بدون استفاده رها نکنید

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، بهترین وضعیت برای باتری ماشین زمانی است که شارژی نزدیک به 100% داشته باشد. باتری‌ها فارغ از برند در طول زمان در حالت عدم استفاده نیز دشارژ می‌شوند و از طرف دیگر نمی‌توانند توسط دینام شارژ شوند. یک باتری اسید سرب در دمای اتاق روزی 1%، در دمای 10 درجه سانتیگراد 0.25% و در دمای 30 درجه 1.5% در روز شارژ خود را از دست می‌دهد. بنابراین توصیه می شود در صورت بلااستفاده ماندن ماشین به مدت طولانی از شارژرهای باتری استفاده نمایید.

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا