تکنیک و ترفند

6 اشتباه رایج در رانندگی با اتومبیل‌های دنده اتوماتیک

6 اشتباه رایج در رانندگی با اتومبیل‌های دنده اتوماتیک

اتومبیل‌های اتوماتیک صنعت خودروسازی را دستخوش تحول زیادی کرده است به طوری که اکنون افراد بیشتری نسبت به گزینه گیربکس دستی، گیربکس‌های اتوماتیک را ترجیح می دهند. دلیل عمده محبوبیت گیربکس‌های اتوماتیک سهولت رانندگی در شهرهای بزرگ و پرترافیک است. اگرچه رانندگان حرفه‌ای ممکن است به دنبال گیربکس دستی باشد زیرا کنترل بیشتری را ارائه می دهد اما به دلیل سهولت استفاده از گیربکس اتوماتیک، یک کاربر متوسط جعبه دنده اتوماتیک را ترجیح خواهد داد. اگرچه فرد باید هنگام کار با گیربکس اتوماتیک از برخی حقایق آگاه باشد و از برخی اشتباهات که کاربران مرتکب می‌شوند، اجتناب کند. بیایید نگاهی به اشتباهات ساده بیندازیم که باید هنگام رانندگی با اتومبیل مجهز به گیربکس اتوماتیک از آن‌ها اجتناب کنید.

  1. قبل از توقف کامل به حالت پارکینگ P نروید

حتی بعضی از اتومبیل‌های مدرن اکنون به شما اجازه چنین کاری را نمی‌دهند، به هر حال بهتر است هرگز این کار را نکنید زیرا احتمال شکستن پین قفل کننده وجود دارد. از پین قفل کننده برای جلوگیری از انتقال قدرت استفاده می شود. تعویض دنده به حالت پارک باعث می شود که پین قفل کننده به درون دنده ای که به شافت خروجی گیربکس متصل است وارد شود. این نیز همان شافتی است که چرخ‌ها به آن متصل می‌شوند. به همین دلیل است که می‌گوییم قرار دادن دنده در حالتP  قبل از توقف می‌تواند باعث شکسته شدن پین قفل کننده شود.

  1. با دنده خلاص N از سراشیبی پایین نیایید

قراردادن دنده اتومبیل در حالت خلاص یا N به معنای قطع منبع روغن است که باعث می‌شود روانکاری قطعات گیربکس با اخلال مواجه شود. اگر این عادت رانندگی بارها و بارها تکرار شود ماشین شما آسیب جدی می‌بیند. از شر این عادت بد خلاص شوید در غیر این صورت عدد موجود روی فاکتور تعمیرات شما را ناراحت خواهد کرد.

  1. تغییر جهت حرکت بدون توقف کامل

تغییر جهت حرکت برای پارک کردن یا دور زدن، زمانی که هنوز وسیله نقلیه شما کاملاً متوقف نشده است برای اجزای گیربکس شما بسیار مضر است. زیرا در صورت انجام این کار، ماشین به جای ترمز توسط گیربکس شما متوقف می‌شود. اطمینان حاصل کنید که هنگام رانندگی با اتومبیل اتوماتیک هرگز این عادت بد را نخواهید داشت.

  1. درجا گاز دادن قبل از قراردادن دنده روی حالت D

اگر طبق عادت درهنگام خلاص بودن دنده گاز می‌دهید پیشنهاد می‌کنیم این عادت را کنار بگذارید. هنگامی که قبل از تعویض دنده گاز می‌دهید، سیستم انتقال قدرت یک شوک عظیم دریافت می‌کند که اصطکاک بین اجزای داخلی خودرو را افزایش می‌دهد. و اینگونه است که این عادت بد موجب آسیب رسیدن به گیربکس و حتی قطعات موتور اتومبیل خواهد شد.

  1. خلاص کردن دنده پشت چراغ قرمز یا برای توقفهای کوتاه

بسیاری تصور می‌کنند قراردادن دنده در حالت خلاص یا N موجب کم شدن استهلاک گیربکس و کاهش مصرف سوخت می‌شود. اما برخلاف این تصور، قرار دادن اتومبیل در حالت خلاص در چنین شرایطی به شما در صرفه جویی در مصرف سوخت کمک نمی‌کند و استهلاک را نیز بیشتر خواهد کرد. زیرا اگر خودرو را در حالت درایو D نگه دارید گیربکس روی دنده یک می‌ماند و  تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان‌های روغن هیدرولیک است که با وجود دور پایین موتور بسیار کم است. در صورتی که اگر بر طبق نظر عموم خودرو را خلاص کرده و دوباره روی حالت درایو قرار دهید، مجموعه‌ کلاچ‌ها، سوپاپ‌ها و شیرهای برقی درگیر می‌شوند که استهلاک به مراتب بالاتر می‌رود.

  1. شیوه نادرست توقف مخصوصا در سطوح شیب دار

برای توقف مخصوصا در سطوح شیب دار بهتر است پس از ایست کامل و قبل از قراردادن دنده در حالت P، پای خودرا روی ترمز نگه داشته، دنده را در حالت خلاص قراردهید و ترمزدستی را بکشید و پای خود را از روی ترمز بردارید تا فشار برروی تایرهای عقب بیافتد سپس دنده را در حالت پارک قرار دهید. با این کار از فشارآمدن به گیربکس برای توقف خودرو خود جلوگیری خواهید کرد.

شاید برخی از شما این نکات را خسته کننده بدانند، اما همه رانندگان با تمامی ساختار و مکانیزم‌های خودرو آشنایی ندارند. با خواندن این نکات ساده می‌توان عمر مفید لوازم و تجهیزات خودروی خود را افزایش داد و برای کسانی که به دنبال خرید خودروهای اتوماتیک هستند می‌تواند از شکل گیری این عادات جلوگیری کند.

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا