اخبار و دانستنی

سیستم کنترل کشش چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم کنترل کشش چیست و چگونه کار می‌کند؟

همه اتومبیل های جدید مجهز به سیستم کنترل کشش هستند اما آیا می دانید این سیستم چگونه کار می‌کند و چه زمانی باید آن را خاموش کرد؟

از سال 2011، هر اتومبیل جدید به صورت استاندارد دارای سیستم کنترل کشش است. از آن سال تصویب استاندارد نوع اروپایی، فقط شامل خودروهایی با سیستم کنترل کشش می‌شود. اکثریت قریب به اتفاق تولیدکنندگان مدت‌ها قبل از این که سیستم کنترل کشش به یک استاندارد تبدیل شود، به این تنیجه رسیده بودند که بدون شک اتومبیل مجهز به کنترل کشش از اتومبیل بدون آن ایمن‌تر است. کنترل کشش یکی از آن سیستم‌های ایمنی است که معمولاً تاثیر آن را حس نمی‌کنیم و در بیشتر اوقات پشت فرمان حتی از وجود آن آگاهی نخواهیم داشت، اما در برخی شرایط می تواند یک مکانیسم ایمنی حیاتی باشد.

به زبان ساده، کنترل کشش یک سیستم الکترونیکی درون اتومبیل است که توانایی کاهش یا جلوگیری از چرخش چرخ را دارد. چرخش به معنای این است که لاستیک دیگر به طور موثر سطح جاده را نمی‌گیرد و احتمالاً منجر به خروج از مسیر شود (حالتی که پشت ماشین از خط خارج می شود و احتمالاً باعث چرخش می شود) در یک خودرو دیفرانسیل عقب و (در جایی که ماشین به اندازه کافی به چرخش‌های فرمان شما پاسخ نمی دهد) در یک ماشین دیفرانسیل جلو.

سیستم کنترل کشش چه زمانی معرفی شد؟

سیستم‌های کنترل کشش از گذشته در دهه 1970 در اتومبیل‌های سواری مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما اولین سیستم‌ها قابل اعتماد و گسترده نبودند و اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 بود که کنترل کشش به امری عادی تبدیل شد. مانند بسیاری از تجهیزات استانداردی که این روزها در اتومبیل به آن عادت کرده ایم، استانداردسازی تدریجی کنترل کشش در نتیجه استفاده روزافزون از سیستم های الکترونیکی پیچیده در خودروهای ما است. در ابتدا شرکت‌هایی مانند مرسدس بنز و BMW کنترل کشش را در مدلهای سطح بالای کلاس S و سری 7 خود در قرار دادند.

کنترل کشش چگونه کار می کند؟

در ابتدایی ترین شکل، سیستم کنترل کشش برای این طراحی شده است که تشخیص دهد که چرخ‌ها چه زمانی چسبندگی خود را از دست می‌دهد و شروع به چرخش اضافه می‌کند تا با کاهش یا توقف چرخش تایر، آن را به حالت عادی برگرداند. برای این کار سیستم کنترل کشش از سنسورهای ABS استفاده می کند که قفل شدن چرخ  را تشخیص می‌دهند. در حالت دیگر به دنبال چرخش سریع‌تر یک چرخ از سایر چرخ‌های محرک است که می‌تواند باعث از بین رفتن کشش و چسبندگی باشد. سیستم کنترل کشش را می‌توان در یک خودروی دیفرانسیل جلو، عقب یا چهار چرخ متحرک یافت.

هنگامی که چرخش سریع‌تر تایر توسط سنسورهای الکترونیکی شناسایی شد، رایانه داخل اتومبیل به طور لحظه‌ای خروجی موتور را قطع می کند تا چرخ کند شود و کشش به حالت عادی برگردد. در بعضی از اتومبیل‌ها تقریباً این احساس به وجود می‌آید که انگار در انتقال نیرو توسط موتور اندکی تاخیر وجود دارد یا حتی احساس می کند موتور دچار اختلال شده است. اما به طور کلی سیستم های کنترل کشش مدرن به قدری پیچیده هستند که تاثیرگذاری آن‌ها هنگام رانندگی حس نمی‌شود.

علاوه بر کنترل کشش، اکثر اتومبیل های جدید دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی هستند (که اغلب ESP یا ESC نامیده می شود) که با استفاده از ترمز لحظه ای روی چرخی که سریعتر از بقیه می چرخد​​، کنترل کشش را یک مرحله جلوتر می برد.

از کجا متوجه شویم سیستم کنترل کشش کار می‌کند؟

همانند بسیاری از سیستم‌های ایمنی، کنترل کشش دارای یک چراغ هشدار دهنده است که هنگام روشن شدن ماشین مدت کوتاهی روشن می‌شود و سپس خاموش می شود تا عملکرد سیستم را نشان دهد. اگر بعد از روشن شدن اتومبیل چراغ به طور دائمی روشن بماند، این بدان معناست که خطایی در سیستم وجود دارد و باید توسط یک تکنسین بررسی شود.

اگر هنگام رانندگی می‌بینید که چراغ کنترل کشش به طور مختصر روشن می‌شود، این به شما می‌گوید که سیستم به طور فعال در حال کار است و از چرخش تایر جلوگیری می‌کند. به احتمال زیاد هنگام رانندگی در شرایط نامساعد (باران شدید ، برف یا یخ) این مورد بیشتر دیده می‌شود یا ممکن است نشان دهنده نشت گازوئیل در جاده یا سطح شل زیر لاستیک خودرو باشد. همچنین اگر چراغ کنترل کشش بیش از حد روشن می‌شود ممکن است نشان دهنده‌ی فرسودگی بیش از حد لاستیک ماشین شما باشد.

چه زمانی باید سیستم کنترل کشش را خاموش کنیم؟

توصیه می‌کنیم هنگام رانندگی معمولی سیستم کنترل کشش را خاموش نکنید، مهم نیست که چقدر راننده خوبی هستید، سیستم کنترل کشش می‌تواند برای جلوگیری از از دست دادن کنترل بسیار سریع‌تر از آنچه شما قادر به واکنش در پشت فرمان هستید عمل کند.

با این وجود شرایطی وجود دارد که توصیه می‌شود سیستم را غیرفعال کنید. اگر در برف یا یخ رانندگی می‌کنید یا در شرایط بسیار گل آلودی هستید میزان چسبندگی لاستیک به شدت محدود می‌شود و در این شرایط داشتن چرخش اضافی در تایر برای بدست آوردن چسبندگی ضروری است. اگر سیستم کنترل کشش در این شرایط روشن باشد و به طور مداوم یک چرخ در حال چرخش اضافه را تشخیص دهد باعث کاهش قدرت خواهد شد و به شما کمکی در جهت حرکت خودرو رو به جلو نخواهد کرد. بنابراین اگر احساس کردید که روی گل و لای، برف یا یخ رانندگی می‌کنید و اتومبیل شما گیر افتاده است سیستم را خاموش کنید. این به طور کلی یک سوئیچ است که بسته به تولید کننده خودرو با چیزی مانند ASR ، TSC ، ESC یا ESP مشخص خواهد شد.

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا