اخبار و دانستنی

اسب بخار و گشتاور

اسب بخار و گشتاور

تولیدکنندگان اتومبیل از واحدهای مختلفی برای اندازه گیری و بیان قدرت موتور خودرو استفاده می کنند. اسب بخار و گشتاور از جمله اصطلاحاتی هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خصوص هنگامی که در مورد شتاب خودرو صحبت می‌شود. این دو چه چیزهایی هستند و چقدر مهم هستند؟

گشتاور و اسب بخار چیست؟

گشتاور و اسب بخار هر دو در مورد اندازه گیری نیرو هستند. گشتاور بیانگر توانایی چرخش موتور (توانایی چرخاندن چرخ دنده آن) و اسب بخار به معنای کل توان خروجی موتور است. به عبارت بسیار ساده گشتاور نیرویی است که احساس می کنید با شتاب شما را به صندلی عقب می‌برد، در حالی که اسب بخار همان سرعتی است که در پایان این شتاب حاصل می شود.

اسب بخار و گشتاور را می‌توان به روش های مختلف اندازه گیری کرد. به عنوان مثال نیوتون بر متر، وات بر پوند یا فوت و غیره برای اسب بخار Brake Horsepower (مقدار نیرو تولید شده توسط یک موتور منهای مقداری که در اثر اصطکاک از بین می رود) و، Lb. / Ft (پوند بر فوت) برای گشتاور (پوند در هر فوت چرخش در اطراف یک نقطه).

در حقیقت اسب بخار از محاسبه‌ای حاصل می‌شود که متکی به گشتاور است: =BHP.  به طور ساده تر، گشتاور را بر حسب پوند بر فوت در سرعت چرخش محور در دقیقه (RPM) ضرب کنید و با تقسیم آن بر عدد 5252 (رادیان بر ثانیه) خروجی نهایی موتور را خواهید داشت.

گشتاور یا اسب بخار؟ کدام برای شتاب گیری مهم‌تر هستند؟

اهمیت گشتاور و اسب بخار به نوع نیاز شما بستگی دارد و البته به هر حال هرگز نمی‌توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید. به راستی هیچ پاسخ قطعی در مورد مهم‌تر بودن آن وجود ندارد. نکته مهم درک تعادل بین این دو، چگونگی تعامل آن‌ها یا شاید تاثیری که با اضافه شدن هرکدام از آن‌ها بر موتور خودرو می‌گذارد است. اگر می‌خواهید شتاب اولیه بالاتری را تجربه کنید به مقدار گشتاور بیشتری نیاز دارید، اما اگر دنبال رکورد سرعت باشید همیشه اسب بخار پیروز می شود. سوپرشارژ یا توربوشارژ کردن موتور روشی عالی برای افزایش قدرت آن است (برای آشنایی با سوپرشارژ و توربو شارژها به مقاله تفاوت سوپرشارژ و توربوشارژ مراجعه کنید) که معمولاً کاملاً مقرون به صرفه است. در اینجا هم ما دو مسیر داریم که هر دو گزینه‌های مختلفی را ارائه می دهند. از یک سو سوپرشارژ به طور کلی گشتاور موتور بیشتری به شما می‌دهد، در حالی که توربوشارژ اسب بخار اضافی به شما می‌دهد. البته ما باید یک هشدار را اضافه کنیم. در هر دو روش “قدرت” افزایش می‌یابد، اما عوامل زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

کاربردهای اسب بخار و گشتاور

وقتی صحبت از بحث گشتاور در مقابل اسب بخار می‌شود، مسئله اصلی کاربرد است. اگر می خواهید یک کنده درخت را از زمین بیرون بیاورید اسب بخار این کار را نمی کند (مگر اینکه 100 متر طناب اضافه کنید و دور خود بچرخید). با این حال اگر ماشین کمی اسپرت‌تر باشد، اسب بخار باید راه پیشرفت باشد. بیشتر تولیدکنندگان تعادل بین این دو را در خودروهای خود پیدا کرده‌اند اما گهگاه برای پیدا کردن بهترین کاربرد این اعداد را کمی جابه‌جا می‌کنند.

آینده گشتاور در خودروهای الکتریکی

به طور کلی بحث در مورد گشتاور در مقابل اسب بخار بدون شک در آینده به یک بحث قابل اهمیت تبدیل خواهد شد. زیرا با یک واحد اندازه گیری ساده جایگزین خواهد شد: کیلووات. با فراموش کردن همه موارد و موارد دیگر، نیروی الکتریکی می‌تواند مقدار زیادی گشتاور را از حالت سکون دریافت کند.

در واقع یک تسلا مدل S P90D به تازگی رکورد ¼ مایل سرعت را در اتومبیل‌های تمام برقی ثبت کرده است و آن را فقط در 10.9 ثانیه به پایان رسانده است. برای درک بهتر این رکورد می‌دانیم که یک بوگاتی ویرون نیز در 10.175 ثانیه این کار را انجام خواهد داد. به نظر می رسد که نیروی الکتریکی در خودروسازی، رو به پیشرفت سریع است.

نتیجه

اگر خودرو شما توان خروجی (اسب بخار) بالاتری داشته باشد یا گشتاور بهتری داشته باشید، همه اینها در تغییر مشخصات قدرت موتور خودرو نقش دارد اما هیچ پاسخ ساده ای در مورد بهترین ترکیب وجود ندارد. بنابراین شاید سوال ساده این باشد که چه چیزی بیشتر برای شما مناسب‌تر است؟

 

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا