اخبار و دانستنی

شیب سنج یا سیستم کنترل خودرو در سربالاییHAC  و سرپایینی DAC چیست؟

شیب سنج یا سیستم کنترل خودرو در سربالاییHAC  و سرپایینی DAC چیست؟

خودروهای امروزی به تعداد زیادی سیستم‌های اتوماتیک مجهز شده‌اند تا برای حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان به کمک راننده بیایند.

یکی از این سیستم‌ها شیب سنج نام دارد که بیشتر در خودروهای دودیفرانسیل و شاسی دیده می‌شود. شیب سنج متشکل از دو سیستم HAC و DAC است که در ادامه به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

Hil-start assist control (HAC)

احتمالا برای شما اتفاق افتاده است که در سربالایی‌ها پس از توقف و برای شروع مجدد حرکت خودرو ابتدا کمی به عقب حرکت می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، از سیستم جدیدی به نام HAC استفاده می‌شود. نحوه کار آن بدین صورت است که در سربالایی‌ها پس از اینکه شما پای خودرا از پدال ترمز برمی‌دارید، مادامی که پای خودرا بین پدال ترمز و گاز حرکت می‎‌دهید برای جلوگیری ازحرکت رو به عقب ماشین، این سیستم پدال ترمز را برای شما نگه خواهد داشت تا از سراسیمگی راننده و حرکت رو به عقب خودرو و تصادفات جلوگیری شود. به شکل زیر دقت کنید:

 HAC از چه تکنولوژی بهره می‌برد؟

سنسورهای موجود در چرخ‌ها و ترمزهای وسیله نقلیه برای تشخیص شیب دار بودن مسیر خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. هنگام حرکت پا از ترمز به پدال گاز، HAC ترمز را برای مدت زمان مشخصی حفظ می‌کند و هنگامی که گاز را فشار دهید ترمز آزاد می‌شود.

در صورت روشن بودن بودن این ویژگی به راحتی به مسیر سربالایی خود ادامه دهید، هنگام اجبار برای توقف روی شیب، مانند چراغ قرمز یا ترافیک، ترمز را با همان فشاری همیشگی نگه دارید. در زمانی که پای خود را از پدال ترمز دور می‌کنید ماشین باید به جای اینکه کمی به سمت عقب حرکت کند، متوقف بماند.

با این حال HAC اجازه نمی دهد كه هر تپه ای را بدون در نظر گرفتن شیب زیاد آن بالا بروید. هدف HAC برای عملکرد روی مسیری نیست که به قدری شیب دار باشد که نتوانید به طور معمول روی آن ترمز کنید. همچنین، شرایط خاص سطح جاده می‌تواند از کمک HAC به توقف خودرو در سربالایی‌ها جلوگیری کند. شرایط برفی و یخی یکی از این شرایط است.

Downhill Assist Control (DAC)

در موارد عکس اشاره شده در بالا هنگامی که از سراشیبی به سمت پایین حرکت می‌کنید، DAC به ما در عبور از سراشیبی‌های تند کمک می‌کند. این سیستم با استفاده از همان سنسورهای HAC وضعیت حرکتی را به کامپیوتر خودرو اطلاع می‌دهد وECU  با استفاده از ترمزهای ضدقفل و سیستم کنترل کشش، سرعت خودرو را کنترل می‌کند. این کنترل سرعت با اعمال ترمز خودکار به چرخ‌ها و کنترل کشش انجام می‌پذیرد. این سیستم خطاهای فردی در هنگام حرکت در شیب‌های تند که همان کنترل نامناسب گاز و ترمز است را به حداقل رسانده تا سرنشینان از آسیب‌های احتمالی حفظ شوند.

DAC از چه تکنولوژی بهره می‌برد؟

این ویژگی با سیستم‌های ترمز وسیله نقلیه شما کار می‌کند تا شما را از عبور از سرعت معینی در هنگام حرکت در سرازیری یا در زمین‌های ناپایدار منع کند. اگر اتومبیل شما از سرعت مطمئنی در سرازیری شروع به شتاب گرفتن کند، DAC ترمز بیشتری اعمال می‌کند.

آنچه لازم است انجام دهید:

ابتدا باید DAC را فعال کنید که معمولاً در جایی از داشبورد شما در نزدیکی دکمه کنترل کشش وسیله نقلیه دیده می‌شود. همانطور که قصد ورود به سرپایینی را دارید، سرعت خود را به زیر آستانه فعال سازی DAC خود کاهش دهید. DAC با استفاده بیشتر از ترمز در صورت لزوم، اطمینان می‌یابد که وسیله نقلیه شما به سرعت ناامنی نمی‌رسد.

در برخی از خودروها DAC چراغ‌های ترمز شما را فعال می‌کند. اگر این کار را انجام نمی‌دهد اطمینان حاصل کنید که به آرامی ترمز را نگه دارید تا رانندگان پشت شما بدانند سرعت شما به تدریج در حال کاهش است.

هنگام رانندگی در سراشیبی، جاده را برای خطرات پیش رو اسکن کرده و آماده باشید تا در صورت لزوم به سمت ایمن جاده حرکت کنید.

 

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا