لوازم یدکی مصرفی

انواع روغن موتور خودرو چیست؟

انواع روغن موتور خودرو چیست؟

همانطور که میدانید مهمترین بخش خودرو موتور آن است به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همواره باید از سلامت آن اطمینان داشت. موتور در حرکت خودرو از سیستم احتراق سوخت تا انتقال نیرو به چرخها نقش اساسی ایفا میکند. همه‌ی انرژی موتور از درگیری قطعات خودرو با یکدیگر حاصل می‌شود، این درگیری ها باعث کاهش عمر قطعه و از بین رفتن آن است. روغن موتور به دلیل خواصی که دارد تاثیر به سزایی در کاهش اصطکاک داشته و یکی از کارآمدترین دستاوردهای متخصصان در این زمینه است.

به دلیل شرایط پر فشار و حرارت زیاد در موتور تولید روغن موتور نیاز به دانش خاص خود دارد. از سوی دیگر این روغن نباید تحت تاثیر شرایط محیطی، کیفیت خود را از دست بدهد و با افت مواجه گردد. با در نظر گرفتن این موارد درمی‌یابیم که روغن موتور طی فرآیندی پیچیده حاصل می‌شود. یکی از مهمترین شاخصهای روغن موتور گرانروی است. گرانروی (ویسکوزیته) را میتوان مقاومت سیال در برابر حرکت تعریف کرد، به عنوان مثال آب از عسل راحت تر حرکت میکند بنابراین عسل نسبت به آب از گرانروی بیشتری برخوردار است. باید بدانیم گرانروی با حرارت رابطه عکس دارد هر چه دما بیشتر باشد میزان گرانروی کمتر میشود و روغن شل تر میشود. این مطلبی است که بسیار اهمیت دارد و باید در انتخاب روغن موتور به آن توجه کرد.

انواع روغن موتورها :

کلمه API درج شده روی بسته روغن موتور مخفف کلمه (American Petroleum Institute) و به معنی مؤسسه نفت آمریکا است. API در موتورهای بنزینی و دیزلی متفاوت است که برای بنزینی از حرف S  و برای خودروهای دیزلی از حرف C  استفاده میشود.

در استاندارد موتورهای بنزینی بعد از حرف  S  یکی از حروف A  تا N  می آید که هرچه به سمت A نزدیک تر باشد کیفیت روغن کم و هرچه به حرفN  نزدیک باشد کیفیت بالا میرود و در خودروهای دیزلی کیفیت با حروف A  تا J  مشخص میشود.

روغن موتورها در سه دسته سنتتیک، نیمه سنتتیک و معمولی تقسیم میشوند.

روغن موتورهای سنتتیک:

این نوع روغن موتور به‌طور کامل در آزمایشگاه و با مواد شیمیایی تولید می‌شود. ازآنجاکه این روغن سبب می‌شود موتور با بالاترین توانی که دارد کار کند و عملکردی بهینه داشته باشد، مسلما راندمان مصرف سوخت خودرو را افزایش خواهد داد. از همه مهم‌تر این روغن موتور دیرتر کارآیی خود را از دست می‌دهد و بنابراین مجبور نیستید زودبه‌زود آن را عوض کنید. اگر قبلا هر ۴،۸۲۸ کیلومتر (۳۰۰۰ مایل) باید روغن را تعویض می‌کردید، با این روغن شاید تا بیش‌از ۱۱ هزار کیلومتر هم نیازی به تعویض روغن موتور نداشته باشید..

جنبه منفی این روغن موتور فقط گران‌تر بودن آن نسبت به سایر روغن‌هاست. البته ممکن است برای برخی از وسایل‌نقلیه مناسب نباشد و باعث لغزندگی بیش‌ازحد اجزای متحرک موتور شود.

روغن موتورهای نیمه سنتتیک:

روغن موتور نیمه سنتتیک، ترکیبی از روغن موتور معمولی و روغن سنتتیک است. این روغن از اجزای متحرک موتور به‌خوبی محافظت می‌کند و بسیار بهتر از روغن موتور مینرال (معدنی) است. بااین‌حال همه مزایای روغن موتور تمام سنتتیک را ندارد. با این روغن، حداقل ۱۰ دقیقه پس از استارت باید صبر کنید تا موتور گرم شود.

ازنظر قیمتی این روغن موتور به‌اندازه روغن تمام سنتتیک گران نیست.

روغن موتورهای معمولی:

پایه این روغن موتور نفت‌خام است و از ترکیب روغن‌های پایه هیدروکربن‌ها، پلی اینترنال الفین تولید میشود.

این روغن موتور از سایر روغن‌ها ارزان‌تر است و ابتدایی‌ترین معیارهای محافظت از موتور را رعایت می‌کند. روغن موتورهای معمولی بیشتر برای خودروهایی‌ که موتور آنها طراحی ساده‌ای دارد یا برای آب‌بندی موتور خودروی صفر مناسب است. این روغن نمی‌تواند در سرمای شدید به‌طورکامل از موتور محافظت کند و در دمای بسیار بالا هم کارآیی خود را سریع‌تر از دست می‌دهد. علاوه‌برآن، باید تقریبا هر ۴۰۰۰ کیلومتر یک‌بار روغن موتور را تعویض کنید که واقعا به‌صرفه نیست.

نکاتی در مورد روغن موتور :

-هیچ‌گاه نباید از ترکیب چند روغن موتور با یکدیگر استفاده کرد.

-پس از روشن کردن خودرو، بلافاصله حرکت نکنید و زمانی ۲۰ ثانیه‌ای برای روانکاری روغن موتور (همان گرم شدن خودرو) در نظر بگیرید.

-بهتر است از افزودنی‌ها برای روغن موتور استفاده نکنید مگر اینکه از سازگاری کامل آن با روغن موتور اطمینان حاصل کنید.

-هرگز از روغن موتوری که بیش از سه سال از تاریخ تولید آن می‌گذرد استفاده نکنید.

-درصورتیکه روغن موتور سیاه نشود نشانه‌ی مرغوبیت آن نیست بلکه عدم قابلیت آن در جذب ذرات و آلودگی‌ها را نشان می‌دهد و بهتر است عوض شود.

-نوع روغن موتور (معدنی، سنتتیک، نیمه سنتتیک) را باید با توجه به دفترچه‌ی راهنمای خودرو یا برچسب محفظه‌ی موتور انتخاب نمود.

-در انتخاب روغن موتور باید شرایط آب‌وهوایی را حتما مد نظر قرار داد.

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
علیرضا عطاریان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا