تکنیک و ترفند

زمان انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو

زمان انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو:

سرویس‌های دوره‌ای خودرو چرا باید انجام گردد؟

با توجه به عمر قطعات خودرو و مصرفی بودن بیشتر قطعات خودرو این قطعات باید طبق زمان و یا پیمایش مشخص شده تعویض گردند.

سرویس‌های دوره‌ای را می‌توان بر حسب پیمایش خودرو به دو گروه سرویس‌هایی با پیمایش کمتر از ده هزار کیلومتر همانند تعویض روغن موتور خودرو و سرویس‌های با پیمایش بیشتر همانند تعویض شمع موتور، تعویض تسمه تایم و تعویض روغن گیربکس تقسیم نمود.

که این سرویس‌ها باید طبق استاندارد تعریف شده خودروساز و سازنده قطعه انجام گردد.

از جمله مزایایی که انجام سرویس‌های دوره‌ای به موقع دارد می‌توان به افزایش عمر و توان خودرو اشاره نمود.

در صورت عدم انجام به موقع این سرویس‌ها امکان بروز خسارت‌های سنگین از جمله خرابی موتور خودرو و گیربکس خودرو خواهد بود.

زمان انجام سرویس‌های دوره‌ای طبق توصیه خودروسازها:

  1. تعویض روغن موتور خودرو همراه با فیلتر هوا و فیلتر روغن:

با توجه به اینکه نوع و کیفیت روغن موتور خودرو تاثیر مستقیم بر روی عملکرد موتور خودرو دارد باید با توجه به کیفیت روغن در حدود چهار هزار کیلومتر الی شش هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن موتور نمود، همچنین فیلتر روغن و فیلتر هوا نیز باید تعویض گردد.

  1. تعویض شمع موتور خودرو:

یکی از قطعات مهم در موتور خودرو شمع می‌باشد. شمع خودرو وظیفه احتراق را بر عهده دارد. این قطعات به دلیل مصرفی بودن و وظیفه‌ای که انجام می‍دهد هر سی هزار کیلومتر باید اقدام به تعویض آن با شمع نو نمود. نکته قابل توجه این است که می‌بایست از تمیز کردن شمع خودداری نمود زیرا علاوه بر این که تاثیر مثبتی بر عملکرد آن نمی‌گذارد احتمال افزایش آسیب رساندن به موتور خودرو را نیز بیشتر می‌نماید.

  1. تعویض روغن گیربکس و دیفرانسیل:

با توجه به استانداردهای خودروسازها این نوع روغن‌ها را می‌بایست معمولا بین پنجاه الی شصت هزار کیلومتر تعویض نمود. در صورت عدم تعویض به موقع امکان آسیب رساندن به دیفرانسیل و گیربکس وجود دارد.

  1. چک کردن آب باتری خودرو:

در صورتی که خودرو شما مجهز به باتری اسیدی (آبی) می‌باشد، توصیه می‌گردد هر دو ماه میزان آب مقطر موجود در محفظه‌ها را چک کنید تا در صورت کم بودن، مقداری آب مقطر به آن اضافه کنید. این عمل باعث افزایش عمر باتری خودرو شما نیز می گردد.

  1. تعویض ضد یخ خودرو:

امروزه ضد یخ‌ خودروها علاوه بر خاصیت ضد یخ زدگی خاصیت ضدجوش نیز دارند. که توصیه می گردد هر سال اقدام به تعویض آن نمایید تا در فصول گرم و سرد سال با مشکل یخ زدگی یا جوش آوردن خودرو مواجه نشوید. همچنین توصیه می‌شود در زمان تعویض ضد یخ همراه با ضد یخ از آب رادیاتور به جای آب شرب استفاده نمایید تا از گرفتگی مسیرهای رادیاتور جلوگیری به عمل آید.

  1. بازدید شلنگ‌ ها:

شلنگ ها وظیفه آب رسانی به موتور خودرو برای خنک کاری را بر عهده دارند که سلامت شلنگ ها تاثیر مستقیم بر روی موتور خودرو دارد. توصیه می‌گردد سالیانه به طور منظم وضیعت شلنگ ها را چک کنید، تا در صورت مشاهده علائم خرابی اقدام به تعویض آن نمایید.

  1. تعویض تسمه های خودرو:

هر خودرو دارای چندین نوع تسمه از جمله تسمه دینام، تسمه کولر، تسمه هیدرولیک و در تعدادی از خودروها تسمه تایم می‌باشد. هر کدام از این انواع تسمه دارای عمر مشخصی هستند که باید در زمان فرا رسیدن آن اقدام به تعویض آن نمایید. به طور مثال با توجه به کیفیت تسمه تایم ها این گروه را بین پنجاه الی هفتاد هزار کیلومتر می‌بایست تعویض نمود.

  1. تعویض لنت ترمز خودرو:

لنت ترمزها از جمله قطعات مصرفی خودرو می‌باشند که با توجه به کیفیت آنها، میزان پیمایش و ضعیف شدن ترمزها می‌بایست اقدام به تعویض آنها نمود. به طور کلی در لنت ترمزها مصرف لنت ترمز جلو بیشتر از لنت ترمز عقب می‌باشد.

حال با توجه به توضیحات بالا توصیه ما به شما انجام به موقع سرویس‌ها می‌باشد تا از پرداخت هزینه‌های سنگین جلوگیری کنید.

جمع بندی

هر خودرو با توجه به نوع کاربری آن نیاز به انجام سرویس‌های دوره ای دارد، که باید به موقع انجام شود. این سرویس ها در زمان های مختلف با کیلومتر مشخص باید انجام گردد.

در صورت انجام سرویس‌هایی که در این مقاله آمده است می‌توانید افزایش عمر خودروی خود را بیشتر نمایید.

 

 

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا