لوازم یدکی مصرفی

ترمزهای کاسه ‌ای و دیسکی خودرو چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

ترمزهای کاسه ‌ای و دیسکی خودرو چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

سیستم ترمز خودرو یکی از اجزای مهم در کنترل و توقف خودرو به شمار می‌رود که عملکرد صحیح آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت سرنشینان خودرو ایفا نماید. به همین دلیل طراحی سیستم ترمز بسیار دارای اهمیت بالایی در صنعت خودروسازی میباشد. در حال حاضر قالبا خودروها دارای سیستم ترمز کاسه ای یا سیستم ترمز دیسکی میباشد که در ادامه به تفاوت و ساختار آنها میپردازیم.

این روزها به لطف تکنولوژی و پیشرفت صنعت خودروسازی در اکثر خودروها از سیستم ترمز دیسکی استفاده می‌شود. تا چند سال پیش‌ ترمزهای دیسکی تنها در محور جلو خودرو مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما باگذشت زمان و عملکرد خوب این نوع ترمزها، کم‌کم ترمز کاسه ای در محورهای عقب خودرو جای خود را به سیستم ترمز دیسکی داد.

ترمزهای دیسکی

ساختار ترمزهای دیسکی خودرو به گونه ای است که دارای سنسور بوده و توسط کامپیوتر ماشین کنترل میشوند که شامل یک روتور فلزی بزرگ، 2 لنت ترمز و یک گیره هیدرولیکی به نام کالیپر است. روتورهای ترمز معمولا از آهن ساخته می ‌شوند، البته برخی از آن ‌ها با توجه به کاربردشان از جنس متفاوتی بهره می ‌برند، برای مثال خودروهای مسابقه ‌ای دارای ترمزهای سرامیکی و یا ترمزهای کامپوزیتی از کربن هستند.

معمولا حفره‌ هایی بر روی روتور ترمز درنظر گرفته می ‌شود تا خنک‌ سازی آن راندمان بیشتری داشته باشد. در سیستم ترمز دیسکی، زمانی که پدال ترمز فشرده می‌شود، پیستون ترمز روغن ترمز تحت فشار را به داخل کالیپر ارسال می‌کند. در نتیجه ایجاد فشار بالا در سیستم، روغن ترمز وارد کالیپر شده و لنت‌ ترمزها روی دیسک ترمز می‌چسبند. بدین ترتیب و با چسبیدن لنت ترمزها روی دیسک چرخ، سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند. در سیستم ترمز دیسکی، لنت ترمزها را باید به موقع عوض کنیم. تعویض به‌موقع لنت ترمزها یکی از بهترین روش‌ها برای عملکرد درست ترمز و حفاظت از دیسک چرخ است؛ زیرا با ساییده شدن بیش‌ازحد لنت، بخش فلزی لنت با دیسک برخورد کرده و باعث تاب برداشتن دیسک ترمز می‌شود.

ترمزهای کاسه ای

ترمزهای کاسه ای از چدن ساخته شده است و با توجه به شکل کاسه ای بودن آن به این اسم شناخته شده است. تمام قطعات ترمز بر روی کاسه (درام) میباشد. ترمزهای کاسه ‌ای با فشار دادن دو کفشک (لنت ترمز کفشکی) درون درام کار می‌ کنند. شما با فشردن پدال ترمز با استفاده از نیروی هیدرولیکی و گریز از مرکز، این دو لنت ترمز را به دیواره داخلی درام در حال چرخش، فشار می ‌دهید. در طی این فرآیند اصطکاک لازم فراهم شده و سرعت درام کاهش پیدا می کند و در نهایت فرآیند ترمز گرفتن کامل می شود. ترمزهای کاسه ای دارای طراحی یکپارچه و بسته ای هستند که بهترین مزیت آنها به حساب می آید و هزینه های نگهداری کمتری را به دنبال دارد.

مزایای ترمزهای دیسکی و کاسه ای

ترمزهای دیسکی قدرت بازدارندگی بالاتری نسبت به ترمزهای کاسه ای دارند و عملکرد بهتری در گرمای بالاتر دارد، برخلاف ترمزهای کاسه ای به طور کامل خودشان تنظیم میگردند. مهم ترین تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای هنگام فرآیند ترمزگیری این است که به جای فشرده شدن لنت ها به دیسک چرخ توسط کالیپر ترمز در نوع دیسکی، کفشک ها توسط فشار روغن سیلندر به کاسه چرخ نزدیک می شوند. کفشک ترمز به دو قطعه ای می گویند که با کمک دو فنر به کاسه ترمز نزدیک شده و مانع حرکت آن می شود.

معایب ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای

ترمزهای کاسه‌ای در هنگام ترمزگیری با سرعت‌های بالا داغ کرده و عملکرد ضعیفی ارائه می‌دهند و به دلیل عدم خنک کاری مناسب موجب قفل گازی شده و نیاز به هواگیری دارند و میتوان تنها عیب ترمز دیسکی نسبت به ترمز کاسه ای را گرانتر بودن این نوع لنت ها عنوان کرد.

نتیجه گیری

استفاده ترمز‌های کاسه‌ای همچنان یک گزینه برای بهره‌گیری در محور عقب خودروهای عادی است و نصب ترمز دیسکی در محور عقب، هر چند می‌تواند مفید باشد اما در رانندگی روزمره تأثیر چندانی ندارد.

به طور کلی نگهداری ترمز کاسه ای ساده تر و تعمیر آن ارزان تر از ترمز دیسکی است و همانطور که گفته شد هزینه های کمتری نیز دارد اما ترمزهای دیسکی قدرت توقف بهتری را در اختیار راننده خودرو قرار می‌دهند که آن را تبدیل به انتخاب بهتری می‌کند.

 

 

0%

امتیاز کاربران: 4.9 ( 3 رای)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا