اخبار و دانستنی

تفاوت خودروهای الکتریکی و هیبریدی

تفاوت خودروهای الکتریکی و هیبریدی

صنعت خودروهای الکتریکی به سرعت در حال رشد و توسعه است. در حالی که این امر فوق العاده است، اما رشد سریع بدان معنی است که در این مورد دانش اندکی در بین خریداران وجود دارد. غالباً تمرکز تولیدکنندگان خودرو صرفا فروش اتومبیل های برقی است نه کمک به اطلاع رسانی عمومی در مورد مزایای این فناوری و انواع مختلف خودروهای الکتریکی موجود. یکی از بزرگترین خلا های اطلاعاتی موجود در این بخش، تفاوت بین خودروهای هیبریدی و خودروهای الکتریکی است.

تفاوت بین اتومبیل‌های برقی و هیبریدی در این است که اتومبیل‌های الکتریکی کاملاً به نیروی الکتریکی که توسط یک باتری تامین می‌شود متکی هستند، در حالی که اتومبیل‌های هیبریدی با ترکیبی از انرژی الکتریکی و بنزین کار می کنند .در این مقاله خلاصه ای از تفاوت های اصلی بین اتومبیل های برقی و هیبریدی آورده شده است.

خودروی الکتریکی چیست؟

یک خودرو الکتریکی یا EV  با نیروی الکتریکی شارژ می‌شود و کار می‌کند و از بنزین یا گازوئیل هرگز برای سوخت گیری اتومبیل برقی استفاده نمی‌شود. نیروی مورد نیاز یک خوردو الکتریکی توسط موتورهای الکتریکی، در باتری آن ذخیره می‌شود.

نمونه های معروف خودروهای الکتریکی شامل نیسان لیف، رنو زوئی و تسلا مدل S است اما گستره خودروهای الکتریکی به سرعت در حال افزایش است.

مزایای خودرو الکتریکی:

  • عدم انتشار گازهای مخرب محیط زیستی
  • در حرکت بسیار ساکت تر است
  • سوخت گیری بسیار ارزان تر
  • در اکثر کشورها دولت برای این خودروها تخفیفات و معافیت های مالیاتی جهت تشویق مردم به استفاده از آنها در نظر گرفته است

معایب خودرو الکتریکی:

  • سرعت کمتر نسبت به مدل های بنزینی و گازوئیلی
  • زمان شارژ طولانی
  • محدوده رانندگی کمتر با یک بار شارژ کردن

هزینه های یک ماشین الکتریکی در مقابل یک اتومبیل بنزینی یا دیزلی بسیار شگفت انگیز است به مثال زیر توجه کنید.

خودرو برقی: 10 هزار مایل در نیسان لیف (ظرفیت باتری 40 کیلووات ساعت) هزینه تقریبا 340 پوند (بر اساس هزینه برق 0.17پوند در هر کیلووات).

خودرو بنزینی: 10 هزار مایل با مصرف سوخت نیسان میکرا (45 مایل به ازای هر گالون) تقریبا 1281 پوند هزینه دارد (بر اساس بنزین با هزینه 126،98 پوند برای هر لیتر).

یکی از اشکال های وارده به خودروهای الکتریکی این است که شارژ شدن آن‌ها ممکن است تا چندین ساعت طول بکشد. اگرچه شارژرهای سریع اتومبیل برقی می توانند این میزان را به حدود 30 دقیقه کاهش دهند. با این حال، عدم تأثیر مخرب این خودروها بر محیط زیست قطعاً بر چینین مشکل کوچکی سنگینی می کند. همچنین صاحبان این خودروها این امکان را دارند که وسایل نقلیه الکتریکی خود را در شب شارژ کنند، که بسیار راحت است.

خودروی هیبریدی چیست؟

یک ماشین هیبریدی ترکیبی از یک موتور بنزینی یا دیزلی معمولی با یک موتور الکتریکی و باتری است. هرچند که به اندازه اتومبیل‌های الکتریکی “سبز”  نیست، اما هیبریدها معمولاً نسبت به اتومبیل‌های بنزینی، سوخت کمتری مصرف می کنند و در نتیجهCO2   کمتری تولید می کنند.

متداول ترین نوع این خودروها هیبریدی موازی است که بعضا به عنوان هیبریدی خود شارژ شناخته می‌شود و در خودروهایی مانند تویوتا پریوس یافت می‌شود. در این مدل، موتور هنوز منبع اصلی قدرت است، اما چرخ ها می توانند از سه طریق مختلف تغذیه شوند، مستقیماً توسط موتور، یا فقط توسط موتور الکتریکی یا هر دو. شما هرگز نیازی به شارژ این هیبریدها ندارید. در این مدل خودروها شما میتوانید تا چند کیلومتر با سرعت پایین از موتور برقی خودرو استفاده کنید.

مزایای خودرو هیبریدی:

  • خودروهای هیبریدی برای رانندگی در سطح شهر بسیار مقرون به صرفه هستند، زیرا از موتور الکتریکی بیشترین استفاده میشود و هر زمان که ترمز گرفته می شود باعث شارژ موتور الکتریکی میشود.

معایب خودرو هیبریدی:

  • خودروهای هیبریدی در رانندگی های جاده ای و خارج از شهر مصرف سوخت بیشتری دارد زیرا باتری، خودرو را سنگین می کنند و موتور الکتریکی شارژ خو درا در سرعت و شتاب بالا از دست میدهد.

با آشنا شدن با خودروهای الکتریکی و هیبریدی، وقت آن رسیده است که به سوال اولیه خود برگردیم.

تفاوت بین خودرو های الکتریکی و هیبریدی چیست؟

  • سیستم های قدرت

اولین تفاوت اصلی بین یک وسیله نقلیه الکتریکی و هیبریدی این است که یک خودروی برقی فقط توسط یک موتور الکتریکی (که دارای باتری های قابل شارژ است) تغذیه می شود و خودروی هیبریدی دارای یک سیستم قدرت دوگانه است که ترکیبی از باتری های قابل شارژ بعلاوه یک موتور بنزینی پشتیبان می باشد.

  • انتشار صدا و آلودگی

از آنجا که خودروهای الکتریکی همیشه از موتورهای الکتریکی خود نیرو می‌گیرند، انتشار آلودگیشان صفر بوده و عملکردی بی صدا دارند. این امر در مورد وسایل نقلیه هیبریدی اتفاق نمی‌افتد، زیرا وقتی آنها از موتور بنزینی و سنتی خود استفاده می کنند باعث آلودگی و سر و صدا می شوند.

  • هزینه نگهداری

کاهش هزینه به ازای راندن هر کیلومتر وسایل نقلیه الکتریکی باعث می شود تا آنها در استفاده روزانه از صرفه اقتصادی بیشتری برخوردار شوند. همچنین، سیستم مکانیکی آنها ساده تر است بنابراین به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند.

  • محدوده رانندگی

یکی دیگر از تفاوت های بزرگ بین هیبریدی‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی در دامنه آن‌ها است. خودروهای هیبریدی برد بسیار محدودتری را در حالت الکتریکی ارائه می دهند (به طور کلی حداکثر 50 کیلومتر در مقابل 200 کیلومتر در بسیاری از مدل های الکتریکی). با این وجود، به لطف ارزش افزوده ارائه شده توسط موتور سوخت بنزینی، برد کلی آن بسیار بهتر است و ممکن است حتی از یک وسیله نقلیه بنزینی معمولی نیز بیشتر باشد (تقریباً 800-1000 کیلومتر).

  • کارایی

همانطور که قبلا توضیح دادیم، ترکیبی از دو نوع مکانیک باعث می شود که هیبریدها از چندین جنبه مانند حداکثر سرعت و دامنه رانندگی که قبلاً ذکر شد عملکرد بالاتری داشته باشند.

  • مالیات و عوارض

در بسیاری از کشورها برای خودروهای الکتریکی معافیت های بیشتری قائل هستند. به طور مثال در کشور اسپانیا، وسایل نقلیه الکتریکی دارای برچسب “صفر” ارائه شده توسط DGT (اداره راهنمایی و رانندگی در اسپانیا) هستند، این بدان معنی است که می توان آن‌ها را به صورت رایگان در کنار خیابان ها پارک کرد درحالی که وسایل نقلیه هیبریدی فقط چنین برچسبی را زمانی بدست می‌آورند که در حالت الکتریکی حداقل 40 کیلومتر برد رانندگی داشته باشند.

چه خودرویی بهتر است؟ برقی یا هیبریدی؟

با توجه به اینکه نیازهای خاص یک راننده می تواند در انتخاب یک وسیله نقلیه نسبت به وسیله نقلیه دیگر تأثیر بگذارد، به طور کلی می توان نتیجه گرفت که وسایل نقلیه الکتریکی مخصوصاً برای کسانی که در داخل شهر یا در نزدیکی آن رانندگی می کنند بسیار مفید است (به دلیل طولانی تر بودن دامنه رانندگی در حالت برقی، مزایای پارکینگ و غیره). از طرف دیگر، و به لطف دامنه رانندگی و عملکرد کلی آنها، هیبریدها برای رانندگانی که باید مسافت بیشتری را طی کنند مناسب ترند.

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا