تکنیک و ترفند

چگونه بهترین لنت ترمز مناسب خودروی خود انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین لنت ترمز مناسب خودروی خود انتخاب کنیم؟

سیستمهای ترمز مدرن خودرو راه طولانی را طی کرده اند. از سیستم ترمز کفشکی و دیسکی تا سیستم ABS که توسط کامپیوتر کنترل می شود. همه اجزای ترمز در نهایت فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند. قطعه‌ای که بیشترین مصرف و درنتیجه فرسودگی را دارد، لنت ترمز است. در حالی که همیشه بهتر است به قطعات اصلی سیستم ترمز، که توسط سازنده خودرو توصیه شده‌است پایبند باشید اما انتخاب لنت‌های ترمز مناسب به دلیل گزینه‌ها، مارک‌ها و سبک‌های مختلف، به طور فزاینده ای دشوار شده ‌است. لنت‌ها باید همیشه قبل از فرسودگی کامل و طبق توصیه سازنده خودرو برای حفظ قدرت توقف تعویض شوند. با این کار آسیب به سایر اجزای مهم ترمز کاهش می‌یابد. اگر فکر می‌کنید زمان تعویض لنت‌های خودرو شما فرارسیده است و شما باید لنت ترمز مناسبی را انتخاب کنید، این سوال ها را از خود بپرسید.

  1. چه زمانی باید لنت ترمز تعویض شود؟

اکثر تولیدکنندگان خودرو توصیه می کنند که لنت ترمز خود را هر 70 تا 80 هزار کیلومتر تعویض کنید. ترمزها برای کمک به توقف وسیله نقلیه شما کار می کنند بنابراین با تعویض لنت‌های ترمز قبل از فرسودگی کامل، از فرسودگی دیسک ترمز (بخشی که لنت های ترمز برای جلوگیری از چرخش چرخ لمس می‌کند) جلوگیری خواهید کرد. چند علامت متداول وجود دارد که رانندگان می توانند با توجه به آن‌ها متوجه شوند که چه زمانی باید لنت های ترمز خودروی خود را تعویض کنند.

  • صدای جیر جیر ترمز

اگر پدال ترمز را فشار دادید و صدای جیر جیر بلندی را شنیدید، این امر ناشی از لنت‌های ترمزی است که بیش از حد نازک و فرسوده شده‌اند. به طور خاص، یک نشانگر نوار سایش هنگامی که لنت ترمزها از مرز 80٪ می‌گذرد، دیسک ترمز را لمس می کند. اگر به زودی پس از شنیدن این صدا لنت ترمز تعویض نشود، نشانگر سایش در واقع در دیسک ترمز فرو می رود که در اکثر موارد باعث آسیب رسیدن به دیسک می‌شود.

  • پالس های پدال ترمز

اگر پدال ترمز را فشار دادید و احساس کردید که ضربان دارد، این یکی دیگر از شاخص‌های طبیعی فرسودگی لنت های ترمز است. با این حال، این مورد همچنین می تواند نشانه ترمز تاب خورده یا مشکلات سیستم ترمز ABS باشد، بنابراین بازرسی سیستم ترمز توسط یک مکانیک حرفه ای ضروری است.

اما پیش از این‌که به پرسش اصلی مقاله بپردازیم دانستن انواع مواد تشکیل دهنده لنت ضروری است.

  • لنت‌های ترمز ارگانیک

در ابتدا، لنت ترمز از آزبست ساخته می شد. ماده ای سخت و در عین حال سمی که با ایجاد چندین بیماری تنفسی ارتباط دارد. با ممنوع شدن آزبست، امروزه بسیاری از لنت های ترمز توسط ترکیبی از مواد متعدد از جمله کربن، شیشه، لاستیک، الیاف و … تولید می شوند. لنت های ترمز ارگانیک به طور معمول ساکت و آرام تر و نرم تر هستند. اما مشکل اصلی آن‌ها این است که زودتر تمام می‌شوند. از این نوع لنت‌ها در خودروهای سبک و لوکس بیشتر استفاده می‌شود.

  • لنت های ترمز نیمه فلزی

امروزه اکثر وسایل نقلیه در جاده ها از لنت‌ ترمزهای نیمه فلزی استفاده می کنند. لنت ترمز نیمه فلزی از مس، آهن، فولاد و سایر فلزات همراه با روان کننده های گرافیت و مواد دیگر تشکیل شده است تا به شما در کاهش تجمع گرما کمک کند. این نوع لنت‌های ترمز به دلیل توانایی دوام بیشتر و کاهش اصطکاک، اغلب در وسایل نقلیه سنگین‌تر مانند SUV ها یافت می شوند.

  • لنت های ترمز سرامیکی

جدیدترین لنت ترمز موجود در بازار، لنت ترمز سرامیکی است. لنت‌های ترمز سرامیکی در دهه 1980 به عنوان جایگزین لنت های آزبست قدیمی معرفی شدند. این نوع لنت ترمز از ماده سرامیکی سخت شده همراه با الیاف مس ساخته شده‌است. به دلیل ساخت منحصر به فرد، آن‌ها طولانی‌ترین ماندگاری را در بین سه نوع لنت معرفی شده دارند و کاملاً نرم اعمال می شوند. اما دو اشکال دارند. اول اینکه، گرچه آن‌ها می‌توانند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کنند، اما در آب و هوای سردتر خیلی خوب کار نمی کنند زیرا اگر مواد آن در معرض سرمای شدید قرار بگیرند ترک می‌خورند. همچنین آنها گران‌ترین نوع لنت ترمز هستند.

  1. چه ویژگی هایی را باید در لنت های ترمز جستجو کنیم؟

هنگام جستجوی لنت های ترمز جدید، شما باید نکات زیر را در نظر بگیرید تا بهترین لنت‌های ترمز را برای اتومبیل خود پیدا کنید. نوع لنت ترمز مورد نیاز شما به سبک رانندگی و شرایط شما بستگی دارد. به عنوان مثال، لنت های ترمز طراحی شده برای رفت و آمدهای بسیار کم به ندرت باید دمای بالا دست و پنجه نرم کنند، در حالی که از طرف دیگر، برای وسایل نقلیه که از آن‌ها بیشتر استفاده می‌شود لنت‌هایی که تحمل دمایی بالاتر دارند مناسب است.

  • اقلیم

لنت های ترمز خوب باید بتوانند در همه مناطق آب و هوایی کار کنند. صرف نظر از خشک، مرطوب، گل آلود بودن، گرم یا سرد بودن آن منطقه. اما برخی لنت‌ها در برخی شرایط آب و هوایی خوب کار نمی‌کنند و ممکن است خطر آفرین باشد به عنوان مثال اگر در اردبیل زندگی می‌کنید لنت‌ ترمزهای نیمه فلزی مناسب سرما نمی‌باشد و یا مثلا اگر در خوزستان زندگی می‌کنید لنت ترمز‌های ارگانیک به خاطر نرم بودن مناسب مناطق گرمسیر نیست. توصیه می‌کنیم اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب و هوای بسیار گرم و سرد دارد به توصیه متخصصان برای خرید لنت ترمز عمل کنید.

  • نوع کاربری خودرو

اگر از خودرویتان به صورت روزمره و معمولی استفاده می‌کنید، لنت‌های ترمز معمولی مناسب شما هستند اما اگر خودرو شما تاکسی یا وانت بار است باید براساس میزان حرکت و وزنی که خودرو تحمل می‌کند، لنت‌های متناسب که از پس فشار برآید تهیه کنید.

  • مسیر حرکت

اگر معمولا از محل‌های کوهستانی و یا پرترافیک عبور می‌کنید انتخاب نوع لنت ترمز شما باید به گونه ای باشد که با داغ شدن همچنان قدرت ترمزگیری خود را حفظ بکند اما اگر در مناطق مسطح و خلوت تردد می‌کنید لنت‌ ترمزهای معمولی‌تر(مثل لنت ترمزهای نیمه فلزی) برای شما کافی خواهد بود.

  • نوع سیستم ترمز

اگر خودرو شما دارای سیستم ترمز ABS است آگاه باشید که باید از لنت ترمز‌های باکیفیت استفاده کنید. دلیل این امر این است که در سیستم ترمز ABS، لنت‌ها زودتر خورده می‌شود زیرا لنت ترمز با چسبیدن به دیسک ترمز باعث قفل شدن حرکت خودرو می‌شوند. پس اگر خودروی شما دارای سیستم ترمز ABS است توصیه می‌کنیم از لنت‌ها با کیفیت‌تری استفاده کنید.

  • سرعت

توصیه می‌کنیم رانندگانی که با سرعت بالا حرکت می‌کنند حتما از لنت ترمز‌های باکیفیت استفاده کنند زیرا با افزایش سرعت برای کم کردن سرعت و یا ایستادن نیاز به ترمز گیری شدیدتری است و همین امر باعث گرم شدن بیش‌تر و تمام شدن زودتر لنت می‌شود.

اما در نهایت توصیه ما به شما استفاده از دانش و تجربیات افراد متخصص در انتخاب قطعات مصرفی خودرو از جمله لنت ترمزها است.

در فروشگاه آنلاین لوازم یدکی آکورو انواع لنت ترمز خودرو از قبیل پراید، خانواده ی پژو، خانواده سمند و دنا، تیبا و ریو، تندر90، برلیانس و … دارای ضمانت اصالت کالا و تعویض ده روزه کالا می باشند. که در صورت هر گونه مشکل در لنت ترمز، شما می توانید کالا را مرجوع نمایید.

شما می توانید انواع لنت ترمز دیسکی، لنت ترمز کفشکی و دیسک ترمز برندهای مختلف از جمله عظام، لنت پارس آبی، سایپا یدک، ایساکو و تکستار را از فروشگاه آنلاین لوازم یدکی آکورو خریداری کنید.

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا