اخبار و دانستنی

کلاس بندی خودروها

کلاس بندی خودروها

در بازار خودرو امروز دنیایی از انتخاب وجود دارد. بیش از 400 مدل و انواع مختلف خودرو در دسترس است. در چنین بازاری ممکن است خرید وسیله‌ای که مورد نیاز شما باشد با توجه به حجم انتخاب دشوار باشد. انواع مختلف اتومبیل کدامند؟ به منظور ساده نگه‌داشتن جواب این سوال، باید بگوییم که دو نوع اصلی طبقه بندی خودرو در جهان متداول‌تر هستند. ماشین ها عمدتا از دو جهت در ایالات متحده و اروپا طبقه بندی می شوند. این تفاوت مربوط به تفاوت مفهوم “اندازه” در ایالات متحده و اروپا است.

ساده‌ترین راه برای تعریف وسیله نقلیه، نحوه ظاهر آن است. اولین چیزی که وقتی وسیله نقلیه در خیابان به سمت شما می آید متوجه می شوید شکل آن که “سبک بدنه” نامیده می شود. آیا بلند و کشیده است؟ کوچک و براق است؟ چند تا در دارد؟ سبک بدنه ساده ترین راه برای دسته بندی وسیله نقلیه است. در ابتدا همه گزینه‌های خودرویی 9 دسته اصلی تقسیم شده‌اند که انواع اصلی وسایل نقلیه را از کوپه گرفته تا سدان های اندازه بزرگ تا SUVها و کراس اوورها را پوشش می دهد که این نوع آمریکایی کلاس بندی خودروها می باشد. در صورتی که در اروپا کلاس بندی خودروها باتوجه به سایز و کاربرد و گاهی حجم موتور از حروف انگلیسی A تا F  استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی هرکدام از این کلاس بندی‌ها پرداخته می‌شود.

  1. کلاس بندی بر اساس فرم بدنه
  • سدان

یک سدان دارای چهار در و یک صندوق عقب سنتی با ظرفیت 5 سرنشین است. این مدل به دلیل خانوادگی بودن و برای استفاده روزمره فضای مناسبی دارند لذا پرطرفدارترین نوع خودرو می‌باشد. مانند وسایل نقلیه در بسیاری از دسته‌ها، آن‌ها در طیف وسیعی از اندازه‌ها در دسترس هستند.

  • کوپه

کوپه در طول تاریخ یک ماشین دو درب دارای صندوق عقب و سقف محکم در نظر گرفته شده‌است. این دسته بندی شامل اتومبیل‌های اسپرت دو نفره مانند پورشه باکستر می‌شود. با این حال، اخیراً شرکت های خودروسازی کلمه “کوپه” را برای اتومبیل های چهار در یا کراس اوورهایی با سقف های کم ارتفاع و ظریف که به نظر آنها “کوپه مانند” هستند به کار برده‌اند. این شامل وسایل نقلیه‌ی متفاوت از یک مرسدس بنز CLS سدان و BMW X6 SUV است. اما در دنیای رانندگان و دوست داران خودرو ما هنوز کوپه را یک ماشین دو درب می‌دانیم.

  • اسپرت

این دسته اسپرت‌ترین، سریع‌ترین و باحال‌ترین کوپه ها و کانورتیبل ها را شامل می‌شود که اغلب کف خواب، براق و گران قیمت هستند. آنها به طور کلی دارای دو صندلی هستند، اما گاهی اوقات صندلی های عقب کوچک نیز دارند. اتومبیل‌هایی مانند پورشه 911 اتومبیل های اسپرت معمولی هستند اما شما می توانید این تعریف را به ماشین‌های عضلانی مانند فورد موستانگ و دوج چلنجر تعمیم دهید. سپس اتومبیل های رده بالای عجیب و غریب رویایی نیز وجود دارد، اتومبیل هایی مانند فراری 488 GTB و استون مارتین ونتیج، که با ظاهر فضایی خود محصور کننده هستند.

  • استیشن‌ (واگن)

استیشن‌ها شبیه سدان‌ها هستند اما به جای صندوق عقب، یک خط سقف کشیده و یک درب دریچه مانند در قسمت عقبی دارند. برخی از آن‌ها از سطح زمین فاصله دارند تا آنها را بیشتر به یک وسیله نقلیه (SUV) شبیه کنند اما با این وجود ارتباط تنگاتنگی با سدان‌ها دارند. طی چند دهه گذشته استیشن‌ها مورد توجه بیشتری واقع شده اند.

  • هاچبک

به طور سنتی، اصطلاح “هاچ بک” به معنای یک سدان جمع و جور یا ساب کامپکت با سقف مربع شکل با قسمت انتهایی شیشه‌ای با قابلیت باز و بسته شدن که دسترسی به منطقه بار خودرو را به جای صندوق عقب معمولی فراهم می کند است. در کشور ما تیبا 2 و پژو 206 از هاچبک‌های محبوب هستند.

  • کانورتیبل

آیا سقف خودرو جمع می شود و سرنشینان می‌توانند از هوای آزاد لذت ببرند؟ در این صورت، این خودرو یک کانورتیبل است که در ایران به کروک معروف است. بیشتر کانورتیبل ها دارای سقف پارچه‌ای هستند که کاملا باز یا بسته می‌شوند.

  • SUV

SUVها، که معمولاً کراس اوور نیز نامیده می شوند، نسبت به سدان ها بلندتر و گاهی کشیده‌تر هستند. موقعیت نشستن بالایی دارند و از زمین فاصله بیشتری دارند. آنها شامل یک منطقه بار استیشن واگن مانند هستند و بسیاری از آنها از سیستم تمام چرخ محرک استفاده می‌کنند.

  • کراس اوور
  • این دسته در واقع همان اس یو وی‌ها(SUV) با سایز کوچک‌تر هستند. در واقع گاهی تفکیک این دو از هم دشوار است. پلتفرم یک کراس اوور پلتفرم سدان با کمی اصلاح است از این رو گفته می‌شود که گاهی تشخیص این کراس اوور از اس یو وی(SUV) سخت به نظر می‌رسد.

  • پیکاپ

پیکاپ یک وانت دارای یک کابین مسافربری و یک تخت باری باز در عقب است. تقریباً همه پیکاپ ها نوعی چهار چرخ متحرک یا نیمه چهار چرخ متحرک را ارائه می دهند. در حال حاضر وانت بارها در دو دسته سایز بزرگ و متوسط قرار می گیرند.

حال با دانستن دسته بندی خودروها از نظر شکل بدنه می‌توانیم نوع دیگری از دسته بندی را معرفی کنیم. نکته حائز اهمیت این است که ممکن است اجزای دیگری در دسته بندی‌های ذکر شده وجود داشته باشد، اما به دلیل طولانی شدن مطلب به اجزای اصلی هر مدل دسته بندی پرداخته‌ شده‌است.

 

  1. کلاس بندی براساس سایز و کاربرد

 

  • کلاس A خودروهای مینی

معمولا طول کمتر از 370 سانتی متر دارند و بدنه خودرو کوچک است، ارتفاع زیادی نیز ندارند. این کلاس خودرویی برای سفرهای طولانی مناسب نیستند. اندازه آن‌ها کوچک و سبک است. بنابراین توانایی انطباق آن‌ها با شرایط دشوار اغلب بسیار کم است. از مشهورترین خودروهای سگمنت A در ایران ام وی ام 110 و ماتیز می‌باشد.

 

  • کلاس B – خودروهای کوچک

کلاس B مشابه کلاس A است اما اندازه آن کمی بزرگتر است. اندازه آن‌ها از 370 سانتی متر تا 400 سانتی متر است. از نظر فنی، آنها قوی تر از کلاس A هستند و ساختار بدنه سنگین‌تری دارند. مهمترین تفاوت کلاس A و B از نظر معیارهای اروپایی این است که خودروهای دسته دوم توانایی عبور و مرور خارج از شهر را دارند. این گروه حجم موتوری بین 1000 و 1600 دارند. نمونه‌ی محبوب آن در ایران پژو 206 است.

 

  • کلاس C خودروهای متوسط

این کلاس از کلاس‌های پرفروش است. اگرچه به کلاس جمع و جور یا کلاس متوسط معروف است اما ما آن را به عنوان یک ماشین خانوادگی می‌شناسیم. به لطف اندازه آن‌ها، هم برای خانواده‌ها و هم برای استفاده‌های فردی مناسب هستند. عملکرد خودرو بالا است و آنها به راحتی می توانند راه طولانی را طی کنند. حجم موتور آن‌ها معمولا بین 1300 تا 2000 است. از نمونه‌های این کلاس موجود در ایران می‌توان به میتسوبیشی لنسر یا هیوندای ورنا اشاره کرد.

 

  • کلاس D خودروهای خانوادگی معمولی

آن‌ها همچنین به عنوان وسایل نقلیه خانوادگی بزرگ‌تر شناخته می‌شوند. تفاوت آن‌ها با کلاس C این است که ابعاد آنها بزرگتر و عملکرد آنها بسیار بالاتر است. از نظر موتور دارای حجمی بین 1600 تا 2800 و از نظر کابین  دارای کابین های پهن و جادار هستند. از محبوب‌ترین خودروهای این کلاس در معیار جهانی هوندا سیویک است.

 

  • کلاس E خودروهای نیمه لوکس

این بخش از اتومبیل‌ها نیمه لوکس هستند. نیمه از این نظر که در رسته خودروهای لوکس قرار نمی‎گیرند اما امکانات رفاهی زیادی را ارائه می‌دهند. آن‌ها از نظر عملکرد و راحتی قدرتمند هستند و مصرف سوخت آن‌ها بسیار قابل قبول‌تر از کلاس‌های دیگر است. اما بازه قیمتی بالاتری نسبت به سایر کلاس‌ها دارند. مشهورترین خودروهای این کلاس بنز E  و بی ام و سری 5 است.

 

  • کلاس F خودروهای لوکس

وسایل نقلیه این کلاس که به عنوان وسایل نقلیه لوکس نیز شناخته می شوند با ویژگی‌ها، امکانات رفاهی، تکنولوژی، عملکرد و ویژگی های فیزیکی خود در بالاترین سطح ممکن، برجسته هستند. و از نظر امنیت نیز اکثرا دارای 5 ستاره ایمنی هستند. از نظر ابعاد نیز گاهی طول آن‌ها بیش از 5 متر است. مشهورترین مدلهای وسایل نقلیه کلاس F شامل بی ام و  سری 7، مرسدس S است.

 

 

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا