لوازم یدکی مصرفی

مکمل سوخت خودرو و انواع آن

مکمل سوخت خودرو و انواع آن

اکثر مردم در پمپ بنزین ها مکمل‌های سوخت را دیده اند، ممکن است از خود بپرسید مکمل سوخت چه کارایی دارد و فواید و ضرر آن برای خودرو چیست؟

در واقع مکمل‌‌های سوخت که به آن ها افزاینده‌ های اکتان بنزین (بوستر) می گویند اگر تحت چهارچوب اصولی تولید شده باشند و نماد استاندارد داشته باشند قادر به افزایش اکتان بنزین برای بهسوزی هستند.

از سالهای گذشته همواره بحث استفاده یا عدم استفاده از مکمل‌های سوخت خودرو به عنوان یک مایع افزودنی جهت افزایش کیفیت سوخت خودرو مطرح بوده است. سازندگان مکمل‌های سوخت ادعا دارند که با ریختن مکمل در باک خودرو، سوخت با کیفیت تری خواهیم داشت و قدرت موتور و عمر آن افزایش می­‌یابد و در مصرف سوخت صرفه جویی می­شود. اما با توجه به گران شدن قیمت بنزین و افزایش اهمیت کاهش هزینه‌ها باید بررسی کرد که از لحاظ اقتصادی مصرف مکمل‌های سوخت چه تأثیری بر میزان هزینه های مربوط به سوخت اتومبیل دارد و این ادعا تا چه حد صحت دارد و چه میزان آن فقط تبلیغات بازاریابی شرکت های تولیدکننده و فروشندگان برای عرضه محصولاتشان است.

مکمل‌های بنزین باعث افزایش تراکم سوخت و احتراق دیرتر و با قدرت تری می شود. افزاینده‌ های اکتان بنزین سبب شده که موتور هنگام کار زیاد سر و صدا نداشته باشد. از ضربه زدن سوپاپ پیشگیری می‌کند و سبب بازدهی بیشتر موتور می شود و در نتیجه موتور بیشتر عمر خواهد کرد.

انواع مکمل‌های سوخت :

امروز انواعی از مکمل‌های سوخت در بازار وجود دارد که مصرف کننده باید در نظر داشته باشد که کدام یک از آنها برای خودروی وی مناسب‌تر است.

  • تثبیت کنندهای سوخت (Fuel stabilizers):

این مکمل‌های سوخت به منظور حفظ و احیای سیستم سوخت و حفظ کارایی سیستم سوخت رسانی و خارج کردن رطوبت و خوردگی از این سیستم می باشند. به طور کلی با مصرف این نوع مکمل فشار بنزین در پشت انژکتور ها بهبود میابد.

  • تقویت کننده های اکتان (Octane boosters):

این نوع مکمل‌ها با بهبود کیفیت سوخت خودرو باعث می‌شوند مسافت بیشتری را با یک باک طی کنید. این مسئله لزوماً به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌ها نخواهد بود، چراکه میزان هزینه‌ای که برای خود مکمل می‌پردازید به‌مراتب بیشتر از هزینه استفاده از بنزین معمولی خواهد بود. بهبود دهنده از یخ‌زدن لوله‌های سیستم سوخت‌رسانی در فصل زمستان جلوگیری می‌کند. روش استفاده این مکمل‌ها به این صورت است که ابتدا باید مکمل را درون باک بریزید و سپس باک را پر کنید.

  • تمیز کننده‌های انژکتورشور (Fuel injector cleaners):

مکمل‌های شوینده انژکتور همان‌طور که از نامشان مشخص است، وظیفه پاک کردن سیستم انژکتور خودرو را برعهده دارند. رسوب‌ها و آلودگی‌های ایجاد شده در انژکتور، باعث اخلال در روند سوخت‌رسانی می‌شوند و از بازده این سامانه می‌کاهند. مکمل انژکتورشور با تمیز کردن بخش‌های مختلف انژکتور، حداکثر عملکرد سامانه سوخت‌رسانی را بازیابی می‌کند.

نکات مهم در مورد انژکتور شور

  • به دلیل دوام زیاد این مکمل نیاز به استفاده مکرر از آن نیست.
  • بهتر است استفاده از مکمل انژکتورشور را در زمان تعویض روغن انجام دهید؛ یعنی هر بار که روغن‌موتور نیاز به تعویض پیدا می‌کند، انژکتورشور را هم داخل باک بریزید.
  • به دلیل قیمت بالای مکمل‌های انژکتورشور، استفاده از آن‌ها چندان به‌صرفه نیست.
  • مکمل‌های سوختی گازوییل/دیزل (Diesel fuel additives):

ازآنجایی‌که سوخت دیزل نسبت به بنزین سنگین‌تر است و فرآیندهای کمتری روی آن انجام گرفته‌اند، خودروهای دیزلی نیاز بیشتری به استفاده از مکمل سوخت دارند. افزایش پایداری سوخت، بالا بردن عدد اکتان و جلوگیری از منجمد شدن سوخت در دماهای پایین از جمله ویژگی‌هایی هستند که در مکمل‌های سوخت دیزل وجود دارند.

مکمل سوخت بخریم یا نخریم؟

با استفاده از یک مکمل سوخت باکیفیت میتوانید هزینه های خود را کاهش دهید. اگر به سوخت با کیفیت مناسب دسترسی ندارید میتوانید از مکمل سوخت یا اکتان بوستر استفاده کنید یا اگر کیلومترهای زیادی با خودرو خود رانده اید و فکر می کنید کمی بد روشن می شود یا شتاب کافی را ندارد حتما از مکمل انژکتور شوی استفاده کنید تا به مرور زمان از فرسودگی موتور خودرو رهایی یابید. حتما قبل از خرید اطلاعات رو محصول را مطالعه کنید و مطمئن شوید که محصول استاندارد هست و به سنسور های اکسیژن و … صدمه ایی نمیزند.

این واقعیت که با اضافه کردن اکتان چه میزان افزایش قدرت در موتور ملموس است به چندین متغیر بستگی دارد. اگر شما از یک خودرو قدیمی کاربراتوری با موتور کم حجم استفاده می کنید مسلما تغییر زیادی نخواهید دید. درحالیکه در یک ماشین انژکتوری که سیستم سوخت رسانی توسط ECU کنترل می‌شود و از یک موتور قدرتمند یا توربو شارژ بهره می برد و یا به ویژه خودروهایی که موتور آنها برای سوخت با اکتان 98 طراحی شده اند، اضافه کردن مکمل بنزین، باعث بهبود قابل توجهی در عملکرد و مصرف سوخت خودرو خواهد شد. خودرو های کاربراتوری نیاز به تنظیم موتور مجدد دارند تا نتیجه همانند خودروهای مدرن ملموس شود.

 

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
علیرضا عطاریان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا