اخبار و دانستنی

سیستم رهیاب و ردیاب ماهواره ای چه تفاوتی باهم دارند؟

سیستم رهیاب و ردیاب ماهواره ای چه تفاوتی باهم دارند؟

برای تشخیص تفاوت سیستم رهیاب و ردیاب ماهواره‌ای ابتدا باید به مفهوم سیستم موقعیت یابی جهانی یا GPS بپردازیم. سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) یک سیستم ناوبری رادیویی در سراسر جهان است که از 24 ماهواره و ایستگاه‌های زمینی آنها تشکیل شده‌ است. سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) در ابتدا توسط وزارت دفاع ایالات متحده (DOD) طراحی و استفاده شد. این سیستم در ابتدا برای عملیات ارتش آمریکا طراحی شده‌ بود اما امروزه تعداد زیادی از کاربران غیرنظامی در سراسر جهان وجود دارند که مجاز به استفاده از GPS بدون نیاز به پرداخت هیچ نوع هزینه و محدودیتی هستند. عموما وسیله هایی که از این تکنولوژی بهره می برند دو هدف را دنبال می کنند، رهیابی یا ردیابی که در این مقاله به دنبال تبیین تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها هستیم.

سیستم ردیاب ماهواره ای GPS TRACKING

GPS TRACKING یا سیستم ردیاب ماهواره‌ای روشی برای مشخص کردن مکان دقیق هرچیزی است. به عنوان مثال یک سیستم ردیابی ممکن است در وسیله نقلیه، تلفن همراه یا دستگاه های GPS ویژه قرار گیرد که می تواند ثابت یا قابل حمل باشد. GPS با ارائه اطلاعات در مورد مکان دقیق اشیا یا افراد کار می‌کند. همچنین می تواند حرکت وسیله نقلیه یا شخص را ردیابی کند. به عنوان مثال، یک سیستم ردیابی GPS می تواند توسط یک شرکت برای نظارت بر مسیر و پیشرفت یک کامیون تحویل بار و یا توسط والدین برای بررسی محل فرزند خود، یا حتی برای نظارت بر دارایی های با ارزش بالا در حمل و نقل استفاده شود.

یک سیستم ردیابی GPS از شبکه Global Navigation Satellite System (GNSS) استفاده می‌کند. این شبکه طیف وسیعی از ماهواره ها را در خود جای داده است که از سیگنال های مایکروویو استفاده می کنند و به دستگاه های GPS منتقل می شوند تا اطلاعات مربوط به مکان، سرعت خودرو، زمان و جهت حرکت را ارائه دهند.

GPS سیگنال های ماهواره ای خاصی را ارائه میدهد که توسط گیرنده پردازش می شوند. این گیرنده های GPS نه تنها مکان دقیق را ردیابی می کنند بلکه می توانند سرعت و زمان را نیز محاسبه کنند. موقعیت‌ها را می توان حتی در نماهای سه بعدی با کمک سیگنال‌های ماهواره GPS محاسبه کرد. بخش فضایی سیستم موقعیت یابی جهانی از 27 ماهواره GPS در مدار زمین تشکیل شده است. 24 ماهواره عملیاتی و 3 ماهواره اضافی (در صورت خرابی یک ماهواره) وجود دارد که هر 12 ساعت دور کره زمین حرکت می کنند و سیگنالهای رادیویی را از فضا ارسال می کنند که توسط گیرنده GPS دریافت می‌شود.

سیستم ردیابی GPS می تواند به طرق مختلف کار کند. از دید تجاری، دستگاه های GPS معمولاً برای ثبت موقعیت وسایل نقلیه هنگام سفر استفاده می شوند. بعضی از سیستم ها داده ها را در خود سیستم ردیابی GPS ذخیره می کنند (به عنوان ردیابی غیرفعال شناخته می شود) و برخی دیگر اطلاعات را به طور منظم (از طریق مودم درسیستم GPS) به یک پایگاه داده یا سیستم متمرکز ارسال می‌کنند (معروف به ردیابی فعال).

سیستم رهیاب ماهواره ای

گیرنده در GPS شما، زمان ورود (TOA) و زمان پرواز (TOF) سیگنال از ماهواره به گیرنده را ضبط می کند و با توجه به سرعت نور و محل و زمان ارسال سیگنال، محاسبه می کند که ماشین، تلفن هوشمند یا هر وسیله ی دیگر شما در کجای زمین قرار دارد. همانطور که خودرو شما در امتداد بزرگراه حرکت می کند، سرعت را به طور معمول چند مایل در ساعت کمتر از آنچه که سرعت سنج اتومبیل نشان می دهد محاسبه میکند (به سرعت GPS اعتماد کنید)، همچنین جهت حرکت را تشخیص می دهد سپس این داده ها را روی نقشه متحرک سیستم ناوبری قرار می دهد.

سیستم های ناوبری اتومبیل را می توان روی خودروهای جدید نصب کرد یا به عنوان لوازم جانبی افزودنی خریداری کرد. با استفاده از سیگنال‌های دریافت شده از ماهواره‌ها و نقشه های تعاملی روی صفحه، سیستم های ناوبری اتومبیل می توانند مسیرهای سفر به یک مقصد مشخص را بر اساس تعداد متغیرها ترسیم کنند. برخی از سیستم های GPS با منابع اطلاعات مربوط به ترافیک مرتبط هستند که به آنها امکان میدهند هنگام تعیین بهترین مسیر، به طور خودکار ترافیک و شلوغی را حساب کنند. اگر یک راننده پیچی را رد کند، سیستم های ناوبری اتومبیل ((GPS می توانند با مسیریابی مجدد به سرعت خطا را اصلاح کنند. با ارائه دستورالعمل های صوتی یا تصویری، این واحدها همچنین می توانند به رانندگان کمک کنند تا نزدیک‌ترین پمپ بنزین یا رستوران مورد علاقه خود را پیدا کنند.

0%

امتیاز کاربران: 4.68 ( 2 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا