اخبار و دانستنی

تکنولوژی دید در شب (night vision) در خودروها چیست؟

تکنولوژی دید در شب (night vision) در خودروها چیست؟

تکنولوژی دید در شب اتومبیل به تعدادی از فن آوری‌های مربوط به هم و پیوسته اشاره دارد که می‌تواند در افزایش آگاهی از موقعیت در شرایطی که نور کم باعث سخت شدن دیدن جاده می‌شود کمک کند.

این سیستم‌ها از دوربین‌های ترموگرافی، چراغ های مادون قرمز و نمایشگرها استفاده می‌کنند تا درک راننده را از حد محدود چراغ‌های جلو افزایش دهند و به رانندگان در مورد خطرات نامرئی هشدار دهند. به این صورت دید در شب خودرو می‌تواند به جلوگیری از حوادث کمک کند.

دو نوع تکنولوژی دید در شب در خودورها وجود دارد: منفعل و فعال. سیستم های غیرفعال از دوربین های حرارتی استفاده می‌کنند که گرمای تابش شده از اجسام، حیوانات و افراد را رصد می‌کند. سیستم های فعال از منابع نور مادون قرمز برای روشنایی تاریکی استفاده می کنند. هر دو سیستم دید در شب فعال و منفعل به طیف نور مادون قرمز متصل هستند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

دید در شب منفعل Passive Night Vision

  • برای تشخیص تابش حرارتی از دوربین‌های حرارتی استفاده می کند.
  • برای آشکار سازی وسایل نقلیه، حیوانات، مردم و سایر اشیا حرارتی عالی است.

دید در شب فعال Active Night Vision

  • برای روشنایی تاریکی از نور مادون قرمز استفاده می‌کند.
  • اجسامی را که بسیار دورتر از آنچه چراغ‌های جلو می بینند را نشان می‌دهد.

دید در شب منفعل چیست و معایب و مزایای آن چه می‌باشد؟

سیستم های غیرفعال در شب برای تشخیص تابش حرارتی به دوربین‌های گرماسنج متکی هستند. از آنجا که دوربین های حرارتی می توانند گرما را “ببینند”، برای آن‌ها آسان است که تفاوت بین یک جسم گرم مانند یک شخص و یک جسم خنک تر مانند جاده را تشخیص دهند. داده های حاصل از دوربین های حرارتی مورد استفاده در سیستم های غیرفعال به صورت یک تصویر سیاه و سفید پردازش می‌شود که دید پیشرفته ای از جاده را در اختیار راننده قرار می‌دهد. با توجه به اتكا به انتشار گرما سیستم‌های غیرفعال، افراد، حیوانات و سایر وسایل نقلیه بسیار خوب تشخیص می‌دهند زیرا همه آن‌ها اشعه حرارتی زیادی منتشر می‌كنند. اشکال سیستم‌های غیرفعال این است که آنها در تشخیص اشیای بی جان که تقریباً دمای یکسانی با محیط اطراف دارند خوب عمل نمی‌کنند.

دامنه دید در شب منفعل بیشتر از دامنه دید در شب فعال است. این به دلیل قدرت محدود منابع نوری است که توسط سیستم‌های فعال استفاده می‌شود. با این حال کیفیت تصویر تولید شده توسط دوربین‌های گرماسنج در مقایسه با سیستم‌های فعال پایین است. آن‌ها همچنین در هوای گرم به خوبی کار نمی‌کنند زیرا افزایش دمای محیط باعث می‌شود اجسام خنک مانند سطح جاده‌ها در طول روز گرم شوند و پس از غروب خورشید گرما را تابش دهند.

معایب دید در شب منفعل

  • در آشکار کردن اجسام بی جان مانند سنگ‌ها و موانع مزیت چندانی ندارد.
  • در هوای گرم، کمتر موثر است.

مزایای دید در شب منفعل

  • در آشکار کردن انسان، حیوانات و سایر وسایل نقلیه تبحر دارد.
  • دامنه دید بالاتری نسبت به دید در شب فعال دارد.

دید در شب فعال چیست و معایب و مزایای آن چه می‌باشد؟

سیستم‌های دید در شب فعال پیچیده‌تر از سیستم‌های دید در شب غیرفعال هستند زیرا از منابع نور مادون قرمز استفاده می‌کنند. از آنجا که باند مادون قرمز خارج از طیف مرئی است، این منابع نوری باعث نمی‌شوند که راننده‌ها از کوری شبانه موقتی مانند چراغ های جلو با نور زیاد رنج ببرند و همچنین این اجازه را می‌دهد تا چراغ‌های مادون قرمز اشیایی را که بسیار دورتر از حد امکان رسیدن چراغ های جلو هستند روشن کنند. از آنجا که نور مادون قرمز برای چشم انسان قابل مشاهده نیست، سیستم‌های دید در شب فعال از دوربین‌های مخصوصی برای پردازش داده‌ها استفاده می‌کنند. بعضی از سیستم‌ها از مادون قرمز پالسی استفاده می‌کنند و برخی دیگر از یک منبع نور ثابت استفاده می‌کنند. این سیستم ها در شرایط نامساعد جوی مانند برف سنگین یا تگرگ خیلی خوب کار نمی‌کنند زیرا این شرایط جوی می‌تواند منبع نور مادون قرمز را تا حدی مسدود کند. با این حال سیستم‌های دید در شب فعال می‌توانند تصاویر با کنتراست بالا از وسایل نقلیه، حیوانات و حتی اجسام بی جان ارائه دهند.

معایب دید در شب فعال

  • در شرایط بد آب و هوایی مانند برف و تگرگ به خوبی کار نمی‌کند.

مزایای دید در شب فعال

  • کیفیت تصویر به طور کلی بهتر از دید منفعل در شب است.
  • می‌تواند اجسام دورتر از حد امکان را به چراغ‌های جلو روشن کند.

اطلاعات مادون قرمز یا ترموگرافی چگونه به مشاهده شما کمک می‌کند؟

روش‌های مختلفی برای نمایش دید در شب وجود دارد تا اطلاعات مادون قرمز یا ترموگرافی را به راننده منتقل کند. اولین سیستم‌های دید در شب از هد آپ دیسپلی استفاده می‌کردند که هشدارها و علائم را روی شیشه جلو در داخل دید راننده قرار می‌داد. سایر سیستم ها از LCD نصب شده روی داشبورد استفاده می‌کنند.

کدام وسایل نقلیه دارای سیستم دید در شب هستند؟

سیستم‌های دید در شب خودرو از سال 1988 وجود داشته است، اما هنوز هم در درجه اول در وسایل نقلیه لوکس یافت می‌شوند. این فناوری معمولاً اختیاری است و می‌تواند بسیار گران باشد. اولین سیستم‌های دید در شب توسط جنرال موتورز ارائه شد اما تعدادی دیگر از خودروسازان اکنون نسخه های خود را از این فناوری دارند.

برندهای مرسدس بنز، تویوتا و لکسوس، سیستم های فعال را ارائه می‌دهند. سایر خودروسازان از جمله آئودی، بی ام و و هوندا گزینه های منفعل را ارائه می‌دهند.

آیا دید در شب به کاهش حوادث کمک می کند؟

طبق گزارش کمیسیون اروپا برای صنعت اتومبیل، نزدیک به 50 درصد کل تصادفات در شب رخ می‌دهد. از آنجا که همان مطالعه حدود 60 درصد ترافیک کمتر در شب را نشان می‌دهد، واضح است که تعداد نامتناسبی از تصادفات در هنگام غروب تا طلوع صبح رخ می‌دهد. از آنجا که دید در شب به طور گسترده در دسترس نیست هیچ داده قطعی وجود ندارد که بتوان به طور قطعی گفت که آیا سیستم‌های دید در شب واقعاً کمک می کنند یا نه. مطالعه انجام شده توسط اداره ایمنی حمل و نقل بزرگراه ملی نشان داد برخی از افراد تمایل دارند با کمک این سیستم‌ها شب ها با سرعت بیشتری رانندگی کنند که این امر می‌تواند منجر به تصادفات بیشتری شود. با این وجود نشان داده شده است که فناوری‌های دیگری که باعث افزایش دید در شب می‌شوند باعث کاهش تصادفات می‌شوند. از آنجا که فناوری هایی مانند چراغ های جلو تطبیقی ​​به کاهش تصادفات شبانه کمک کرده اند ممکن است استفاده گسترده تر از دید در شب اثرات مشابهی داشته باشد.

سیستم‌های دید در شب می‌توانند اجسامی را که بیش از 500 فوت فاصله دارند تشخیص دهند. اما چراغ‌های جلو سنتی معمولاً فقط اشیایی را که حدود 180 فوت فاصله دارند روشن می‌کنند. از آنجا که فاصله توقف اتومبیل به راحتی می تواند بیش از 180 فوت باشد بدیهی است که استفاده مناسب از سیستم دید در شب می‌تواند به راننده کمک کند تا از برخورد جلوگیری کند.

0%

امتیاز کاربران: 4.7 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا