اخبار و دانستنی

دوربین 360 درجه چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

دوربین 360 درجه چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

حتی بهترین رانندگان هم می توانند برای جا دادن خودرو در محل‌های پارک کوچک و تنگ با مشکل روبرو شوند، اما سیستم های دوربین 360 درجه می توانند این تلاش را ساده‌تر کنند تا ایمنی بیشتری داشته باشیم و در زمان نیز صرفه جویی کرده باشیم. تصادفات کوچک می تواند به شدت آزار دهنده باشد. خواه خراشیدن یک چرخ روی لبه جداول، خوردن سپر به میله یا باز کردن درب و ضربه خودرن آن به دیوار باشد. ضربه‌های کم سرعت در پارکینگ می تواند صدمات جزئی و در عین حال بسیار آزار دهنده‌ای ایجاد کند. با وجود دوربین‌های پشتیبان که اکنون در وسایل نقلیه جدید اجباری هستند، دید بیشتر همیشه بهتر است. به همین منظور، برخی از خودروسازان سیستم های دوربین 360 درجه را نصب می‌کنند تا در هنگام پارک و حتی رانندگی، دید کاملی از محیط اطراف داشته باشید.

دوربین 360 درجه در اتومبیل چیست؟

یک سیستم دوربین 360 درجه در اتومبیل منظره ای در زمان واقعی از اطراف ماشین شما را برای شما فراهم می‌کند. فناوری دوربین 360 درجه چشم انداز چندین دوربین فیلمبرداری را که در اطراف خودرو قرار گرفته اند، در یک تصویر و به طور معمول از یک نمای بالا به پایین ترکیب می‌کند. همانطور که در فضای پارکینگ مانور می‌دهید سیستم دوربین 360 درجه موانع اطراف را نشان می دهد و به شما کمک می کند تا از برخوردهای احتمالی جلوگیری کنید و یا فواصل مورد نظر را رعایت کنید.

 

دوربین چشم پرنده چیست؟

دوربین چشم پرنده  (Bird eye)اصطلاح دیگری است که برای توصیف دوربین 360 درجه استفاده می‌شود. همچنین بعضی اوقات دوربین‌های 360 درجه را می‌بینید که به آن‌ها، دوربین نمای دورتادور، دوربین نمای از بالا به پایین یا دوربین دور خودرو می‌گویند. این‌ها نام‌های مختلفی برای یک سیستم هستند، یک سیستم دوربین که نمایی از آنچه در اطراف ماشین شما است فراهم می‌کند.

دوربین 360 درجه چگونه کار می کند؟

سیستم دوربین 360 درجه فقط با یک دوربین کار نمی‌کند و چندین دوربین فیلمبرداری به طور استراتژیک در اطراف خودرو قرار می‌گیرد. به طور معمول در هر سپر (روی آرم ماشین، جلو پنجره یا در نزدیکی صندوق عقب) و در هر دو طرف (زیر آینه های جانبی، نزدیک گوشه های سپر). هنگامی که به سمت عقب حرکت می‌کنید یا در بعضی از وسایل نقلیه یک دکمه را فشار دهید، آرایه دوربین فعال می‌شود. نرم افزار، نمایی را که از هر دوربین به دست می‌آید تفسیر کرده و آن‌ها را در یک تصویر واحد بر روی صفحه نمایش شما گرداوری می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از حواس پرتی هنگامی که وسیله نقلیه با سرعت ترافیک در حال حرکت است دوربین ها خاموش می شوند.

دوربین های بعضی از وسایل نقلیه می‌توانند فقط از یکی از این نماها را نمایش دهند. به عنوان مثال، دوربین سمت سرنشین می تواند نمای نزدیک تری از چرخ ها را نشان دهد تا از خراشیدن بر روی لبه جدول‌ها جلوگیری شود. یا دوربین جلو می تواند آنچه را که در جلوی کاپوت قرار دارد مانند بلوک پارکینگ یا موانع خارج از جاده را نشان دهد.

سیستم های جدید دوربین 360 درجه امور را بیشتر پیش می برد. به جای اینکه فقط یک نمای از پایین یا یک طرفه ماشین ایجاد کند، می‌توان آن‌ها را طوری تنظیم کرد که زوایای مختلف بیرونی را نشان دهند. گویی دوربینی روی یک هواپیمای بدون سرنشین وجود دارد که در خارج از اتومبیل شما معلق است و به زاویه ای که انتخاب می کنید تغییر حالت می‌دهد. متأسفانه نحوه کار این فناوری به اندازه استفاده از ربات های پرنده جالب نیست. سیستم دوربین 360 درجه در عین سادگی، نرم افزار پیشرفته‌‌ای دارند که نماهای دوربین های مختلف را به چشم اندازهای قابل تنظیم تبدیل می‌کند. که در این حالت وسایل نقلیه شما در وسط نشان داده شده است و راننده با دیدی که از منظره بالایی و کناری دارد از وجود موانع مطلع شده و آن‌ها را مدیریت خواهد کرد.

آیا می توانم یک سیستم دوربین 360 درجه در اتومبیل خود نصب کنم؟

کیت‌هایی وجود دارد که به شما امکان می دهد یک سیستم دوربین 360 درجه در ماشین خود نصب کنید. آن‌ها معمولاً شامل چندین دوربین و یک کنترل کننده هستند که همه آنها را به صفحه نمایش ماشین شما متصل می‌کند. اگرچه دوربین های جایگزین ممکن است دید بهتری نسبت به دوربین دنده عقب (یا خودروهای فاقد دوربین) داشته باشند، اما نمی‌توانند با سیستم های نصب شده در کارخانه مطابقت داشته باشند.

مهندسان خودرو تمام تلاش خود را می‌کنند تا دوربین ها را به طور صحیح قرار دهند، آن‌ها را در طراحی اتومبیل مخفی کرده و از دوربین‌ها در برابر محیط محافظت کنند. علاوه بر این تلاش بیشتری می‌شود تا تصاویر آن‌ها در یک تصویر واضح و یکپارچه تلفیق شود.

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا