تکنیک و ترفند

زمان تعویض تسمه تایم و نشانه‌هایی که باید جدی بگیرید

زمان تعویض تسمه تایم و نشانه‌هایی که باید جدی بگیرید

تسمه تایم در جلوی موتور وسیله نقلیه شما قرار دارد. تسمه تایم یک تسمه از جنس پلاستیک است که با چرخش میل لنگ میل سوپات را نیز به چرخش در می‌آورد و البته در همین حین سوپاپ‌ها را نیز به حرکت در می‌آورد. این قطعه از یک ماده لاستیکی محکم ساخته شده است که شامل لایه‌هایی از جنس پارچه مقاوم، الیاف شیشه، لاستیک و پارچه پلی آمید است که هر لایه به استحکام، انعطاف و دوام تسمه تایم کمک می‌کند و باعث می‌شود عمر مفید آن افزایش یابد.

در حالی که تسمه تایم در داخل موتور در حال حرکت است، تحت فشار زیادی قرار می گیرد و به همین دلیل می‌تواند به سرعت فرسوده شود. در نتیجه شما باید تسمه تایم را به طور منظم و تعیین شده توسط تکنیسین‌های خبره بازرسی و در صورت نیاز تعویض نمایید.

اگر اجازه دهید تسمه تایم شما فرسوده شود و آن را تعویض نکنید، صدمات زیادی از جمله کاهش قدرت و خاموش شدن موتور، برخودرد پیستون‌ها و سوپاپ ها به هم و کج شدن سوپاپ‌ها و حتی آسیب های جدی به سرسیلندر و پیستون رخ میدهد. در این مقاله به نشانه‌هایی که ممکن است علامت تسمه تایم فرسوده باشد اشاره خواهد شد.

علائم تسمه تایم فرسوده یا خراب

  1. شما صداهای عجیب و غریب از موتور می شنوید

 تسمه تایم خراب می تواند صدای “قیژ قیژ” شناخته شده ای ایجاد کند که از موتور شما خارج می شود. که این صدا معمولا با شتابگیری بیشتر می‌شود. این صدای قیژ قیژ همچنین می تواند نشانه فشار پایین روغن در موتور شما باشد. اگر روغن خود را بررسی کردید و سطح آن در یک حد نرمال است، برای بررسی تسمه تایم با مکانیک خود مشورت کنید.

  1. چراغ چک خودرو شما روشن است و یا چشمک می زند

روشن شدن یا چشمک زدن چراغ چک نشانه این است که اتومبیل شما در موتور دچار مشکل شده است. در بعضی از خودروها به طور معمول برای خرابی تسمه تایم، این چراغ ها نشان دهنده کد شافت یا میل لنگ است. این کدها توسط یک تکنسین آموزش دیده تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه در تعمیرگاه‌های مجاز قابل تشخیص است.

  1. موتور خودرو شما سخت استارت میخورد احتراق در آن به درستی صورت نمی‌گیرد

اگر تسمه تایم شما خراب یا فرسوده باشد می تواند بلغزد و باعث شود آهنگ باز و بسته شدن سیلندرهای موتور اتومبیل شما از ریتم بیافتد که این امر باعث عدم احتراق صحیح در موتور خودرو شما می شود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، با مکانیک خود در مورد تعویض تسمه تایم مشورت کنید.

  1. شما متوجه از دست دادن قدرت موتور یا بیش از اندازه کار کردن آن می‌شوید

تسمه تایم شما دندانه دار ساخته شده است که در هنگام کار کردن موتور خودرو در حال چرخش می‌باشد. اگر این دندانه ها خراب یا خورده شوند، خواهید دید که ماشین شما شروع به لغزش می کند که می تواند منجر به خرابی و توقف موتور شما شود. از طرف دیگر، تسمه تایم شما می تواند “یک دندان بپرد” و باعث شود موتور وسیله نقلیه شما قدرت خود را از دست بدهد. در این شرایط شما از کار افتادن دور موتور و روشن شدن چراغ چک خودرو را تجربه خواهید کرد. توجه داشته باشید که در صورت شل بسته شدن تسمه تایم بخصوص در دور موتورهای بالاتر نیز ممکن است اتفاق مشابه رخ دهد که ممکن است ناشی از خورده شدن دنده‌های تسمه تایم نیز باشد.

  1. دود خارج شده از اگزوز

به طور کلی خروج دود زیاد از اگزوز می‌تواند نشانه خرابی باشد. در این مورد اگر تسمه تایم به خوبی وظیفه خود را انجام ندهد به دلیل فشار بیشتری که به موتور وارد می‌شود دود بیشتری نیز تولید خواهد کرد. لذا توصیه می‌شود که همیشه عملکرد اگزوز خود را بررسی کنید زیرا از میزان و رنگ دود تولید شده می‌توانید به یکسری خرابی‌های خودرو خود پی ببرید.

اگر تسمه تایم وسیله نقلیه شما دچار مشکل شد چه کاری باید انجام دهید؟

به طور کلی تسمه تایم باید هر 60 تا 100 هزار کیلومتر تعویض شود. این اعداد برای خودروهای مختلف متفاوت است لذا توصیه می‌کنیم که  دفترچه راهنمای خاص اتومبیل خود را برای فواصل سرویس بررسی کنید.

اگر تا بحال تسمه تایم خودرو خود را عوض نکرده‌اید بهتر است بعد از 60 الی 80 هزار کیلومتر حرکت حتما تسمه تایم خود را توسط یک متخصص بررسی نمایید. عدم نگهداری صحیح یا تعویض به موقع تسمه تایم می‌تواند منجر به خرابی‌های فاجعه بار موتور (که در مقدمه ذکر شد) شود که می تواند هزاران بار پرخرج تر باشد. همانطور که بارها در مطالب قبل ذکر شد، نگهداری پیشگیرانه کار بسیار ارزان‌تری است. اگر فکر می‌کنید تسمه تایم شما خراب است یا یکی از علائم ذکر شده در خودرو شما بروز کرد، تسمه تایم خود را توسط یک مکانیک معتبر بررسی کنید تا بتواند هرگونه مشکل را به طور کامل بررسی و تشخیص دهد.

در فروشگاه آنلاین لوازم یدکی آکورو انواع تسمه تایم‌های برند عظام، ایساکو و سایپا یدک مناسب برای خودروهایی از قبیل پراید، خانواده ی پژو، سمند و … دارای ضمانت اصالت کالا و تعویض ده روزه کالا می باشند. که در صورت هر گونه مشکل در تسمه تایم‌، شما می توانید کالا را مرجوع نمایید.

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا