تفاوت ترمز معمولی و ترمز ضد قفل (ABS)
تفاوت ترمز معمولی و ترمز ضد قفل (ABS)
موتور و گیربکس اجزای اصلی در اطمینان از حرکت وسیله نقلیه شما هستند اما در مورد توقف چه؟ توانایی حرکت وسیله نقلیه خود از نقطه A به نقطه B مهم است اما توانایی توقف حرکت مهمتر است. درست در اینجا است که ترمزهای شما نقش خود را ایفا میکنند. امروزه اکثر وسایل نقلیه به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) مجهز هستند اما هنوز وسایل نقلیهای وجود دارند که از ترمزهای معمولی استفاده میکنند. ما دراین مقاله نحوه عملکرد و تفاوتهای سیستم ترمز معمولی و ضد قفل یا اِی بی اِس (ABS) را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ترمزهای معمولی
ترمزهای معمولی متشکل از یک سیستم هیدرولیک ساده است که هنگام استفاده از پدال ترمز، روغن ترمز را به پشت پیستون های ترمز میرساند در این حالت پیستونها با فشار زیادی به لنت میچسبد و آن را به سمت دیسک حرکت میدهد و باعث کم شدن سرعت حرکت چرخها میشود. در صورت نیاز به توقف ناگهانی که به فشار سریع، سخت و مداوم روی پدال ترمز احتیاج دارد، ترمزهای معمولی می توانند باعث قفل شدن چرخ ها شوند و باعث از بین رفتن کشش و تماس تایرها با جاده شوند.
ترمزهای ضد قفل (ABS)
سیستم های ABS از یک سیستم هیدرولیکی مشابه سیستم معمولی تشکیل شده اند اما دارای سنسورهای سرعت چرخ، محرک هیدرولیکی، سوپاپهای انتشار فشار و ماژول کنترل ABS یا رایانه هستند. ترمزهای ABS در سیستم های سه و چهار کانال وجود دارد. سیستم های سه کاناله فشار ترمز روی هر دو چرخ جلو را به طور مستقل کنترل می کنند و چرخ های عقب را با هم به عنوان یک واحد کنترل می کنند. سیستم های چهار کاناله اغلب در بیشتر وسایل نقلیه امروزی دیده میشوند و هر چهار چرخ را به طور مستقل کنترل میکنند و سطح کنترل بهتری را ارائه می دهند.
نحوه عملکرد ترمز ضد قفل (ABS)
هنگامی که با فشار دادن پدال ترمز، آنها را فعال می کنید، سیستم هیدرولیک تحت فشار قرار میگیرد و در حالی که لنت های ترمز به دیسک فشار میآورند، این سیستم خیلی سریع واکنش نشان می دهد و سرعت چرخ ها را با یکدیگر مقایسه میکند. یک سنسور درون این سیستم ممکن است احساس کند که یک چرخ سریعتر از چرخهای دیگر کند می شود. در این وضع این سنسور با رایانه خودرو ارتباط برقرار می کند و سیگنالی را به ماژول ABS ارسال می کند تا یک سوپاپ آزاد کننده فشار در سیستم هیدرولیک را باز کند و فشار لنت بر روی آن چرخ را کاهش دهد تا از فقل شدن آن جلوگیری شود. سپس بلافاصله فشار را افزایش می دهد تا دوباره از حرکت دورانی و افزایش شتاب چرخ کاسته شود.
ترمزهای ضد قفل ABS به خودروها کمک می کنند تا در بسیاری از شرایط رانندگی از جمله بارانی، برفی یا یخبندان، ثبات خود را حفظ کنند. این ترمزها باعث قطع و وصل جریان ترمز در هنگام ترمز شدید یا سریع می شوند و به همین دلیل هنگام فشار دادن پدال ترمز، میزان تماس تایرها با جاده حفظ شده و باعث میشود چرخ ها سر نخورند. در سیستم ترمز معمولی، فشار زیاد روی پدال ترمز باعث قفل شدن چرخ ها و سرخوردن لاستیک ها میشود.
سیستمهای ترمز ضد قفل برخلاف تصور عمومی در هر شرایطی به خوبی کار میکنند و فقط برای جاده های یخ زده یا شرایط برفی در نظر گرفته نشدهاند. آنها برای اطمینان از موثرترین ترمزگیری برای جلوگیری از تصادفات و کاهش حوادث جدی یا مرگبار طراحی شدهاند. تحقیقات نشان داده است که احتمال تصادفات در خودروهایی که از ترمز ABS استفاده میکنند 35% کمتر از خودروهایی است که از سیستم ترمز معمولی استفاده میکنند.
لغزش و از دست دادن کنترل خودرو
لغزش نوعی از دست دادن کنترل وسیله نقلیه شما است. هنگامی که وسایل نقلیه لغزش میکنند، می توانند از کنترل راننده درآمده و باعث تصادفات شدید و خطرناک شوند. وقتی لغزش وسیله نقلیه اتفاق میافتد و چرخ ها قفل میشوند، تلاش برای چرخاندن فرمان فایده ای ندارد، زیرا چرخ ها قادر به پاسخ دادن نیستند. علاوه بر این، هنگامی که چرخ ها قفل می شوند، کشش لاستیک با جاده از بین میرود. اگر سیستم ABS شما هنگام ترمزگیری شدید فعال شود، در پدال ترمز احساس لرزش میکنید. یادتان باشد که در این شرایط آرام باشید و فرمان را تا حد ممکن صاف نگه دارید.
اگر چراغ ترمز ABS خودروی شما روشن شد، یک منطقه امن پیدا کنید و در کنار جاده توقف کنید. ممکن است مسئله ای در سیستم وجود داشته باشد که باید توسط یک تکنسین معتبر شناسایی شود. در نظر داشته باشید که امکان رانندگی با چراغ ترمز ABS روشن وجود دارد ولی شما از توانایی ترمزهای ABS خودرو برای جلوگیری از سر خوردن برخوردار نیستید، اما خودروی شما همچنان میتواند به طور عادی ترمز کند.