اخبار و دانستنی

تایرهای کم مصرف یا ذخیره کننده انرژی چیست؟

تایرهای کم مصرف یا ذخیره کننده انرژی چیست؟

برای صرفه جویی در مصرف سوخت، مالکان وسایل نقلیه از تایرهای ذخیره کننده انرژی Energy Saving Tires استفاده می‌کنند. این لاستیک‌ها به منظور کاهش میزان انتشار آلاینده‌های مضر به محیط زیست طراحی شده اند. در این مطلب قصد داریم ابتدا با این نوع تایرهای ذخیره کننده انرژی و تفاوت آن با سایر تایرها آشنا شویم و در  ادامه به بررسی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

تایرهای ذخیره کننده انرژی چیست؟

در کشورهای اروپایی، هر ساله الزامات سختگیرانه‌ در مورد آلاینده‌های مضر ناشی از خودرو تشدید می‌شود. در حین کار موتور احتراق داخلی، مواد مضر به جو منتشر می‌شود. این امر به این دلیل است که محصولات قابل احتراق، از اشتعال فرآورده‌های نفتی تولید می‌شوند. به همین دلیل تولیدکنندگان در حال تغییر طراحی برای به حداقل رساندن این آلاینده‌ها هستند.

برندهای جهانی، لاستیک سبز را روی خودروهای خود نصب می کنند تا مواد تولیدی و الگوی آج و همچنین میزان مقاومت هنگام رانندگی را کاهش دهد. این امر باعث کاهش مصرف سوخت و محافظت بیشتر از محیط زیست می‌شود.

تایرهای ذخیره کننده انرژی چگونه کار می کنند؟

وقتی خودرو حرکت می‌کند، مخلوط هوا و سوخت مشتعل می شود و پیستون‌ها، میل لنگ را می‌چرخانند. هرچه نیروی وارده بیشتر باشد، مصرف سوخت نیز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر هنگامی که چرخ‌ها می‌چرخند لاستیک به سطح جاده می‌چسبد. این پدیده فشار زیادی به پیشرانه وارد می‌کند. با افزایش سطح تماس تایر به جاده، مصرف سوخت نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که وقتی فشار باد  چرخ ها کاهش می‌یابد موتور به انرژی بیشتری برای حرکت نیاز دارد.

برای کاهش آلودگی محیط زیست، تولیدکنندگان تایرهایی تولید می‌کنند که در هنگام حرکت خودرو نیروی کششی کمی دارند اما سطح تماس چرخ با سطح جاده کاهش نمی‌یابد. کاهش کشش به موتور اجازه می‌دهد تا از سوخت کمتری برای چرخاندن میل لنگ استفاده کند که به راننده کمک می‌کند تا در مصرف سوخت صرفه جویی کند. طبق اظهارات سازندگان، در 300 کیلومتر، حدود 100-200 گرم در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. با توجه به طول عمر تایرها می‌توان گفت در طولانی مدت این صرفه‌جویی به عدد قابل توجهی خواهد رسید. البته توجه به این نکته ضروری است که کاهش مصرف سوخت تنها در فشار معمولی باد تایرها امکان پذیر است. کاهش باد تایر منجر به افزایش سطح تماس می‌شود لذا لازم است به طور منظم فشار باد تایر را برای مطابقت با استاندارد بررسی کنید تا صرفه‌جویی در مصرف سوخت ادامه پیدا کند.

تفاوت تایرهای ذخیره کننده انرژی با دیگر تایرها

از نظر کیفیت، تایرهای کم‌مصرف نسبت به آنالوگ ها بی کیفیت‌تر نیستند. با کاهش مقاومت، آن‌ها ویژگی‌های ترمز یکسانی دارند. الگوی آج به شما این امکان را می دهد که به طور موثر خودرو را در سطوح مختلف جاده متوقف کنید. هنگام رانندگی بر روی سطح آسفالت، تایرهای کم‌مصرف بر خلاف تایرهای معمولی دارای صدای کمی هستند زیرا چرخ‌ها دارای مقاومت کم‌تری در برابر چرخش هستند.

مزایای تایرهای ذخیره کننده انرژی

محصولات با مقاومت در برابر چرخش کم، دارای مزایای متعددی هستند که همین امر باعث شده است که آن‌ها در بین رانندگان مورد استقبال قرار گیرند.

از مزایای تایرهای کم مصرف میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  1. نرمی:

تایرهای از این نوع، ناهمواری‌های جاده را کمتر به اتاق منتقل می‌کند و بنابراین رانندگی نرم تری را تجربه خواهید کرد.

  1. مقاومت کم:

به دلیل کمتر شدن نیروی درگ تایر، بار روی موتور و واحدهای گیربکس کاهش می‌یابد و مصرف سوخت و استهلاک کم‌تر می‌شود.

  1. چسبندگی خوب در جاده:

فاصله ترمز وسایل نقلیه با تایرهای صرفه جویی کننده انرژی از حد معمول فراتر نمی‌رود و ترمزگیری موثر در سطوح خشک یا مرطوب را فراهم می‌آورد.

  1. مصرف اقتصادی سوخت:

موتور برای چرخاندن لاستیک‌های کم مصرف به سوخت کمتری نیاز دارد و با توجه به طول عمر مفید آن‌ها می‌توان میزان سوخت قابل توجهی را ذخیره کرد.

  1. حفاظت از محیط زیست در برابر اثرات مضر ناشی از احتراق فرآورده‌های نفتی:

موتور در مواجهه با مقاومت کم‌تر تایرها نیاز به سوخت کمتری دارد که به نوبه خود میزان گازهای خروجی را کاهش می‌دهد.

لیست مزایا به همین جا ختم نمی شود. از جمله مزایای تایرهای کم مصرف می توان به میزان کم صدا اشاره کرد. هنگام رانندگی بر روی سطح آسفالت، چرخ ها صدا ایجاد می کنند. سطح صدای لاستیک‌های اقتصادی کمتر از معمولی است.

معایب تایرهای ذخیره کننده انرژی

معایب این نوع  تایرها شامل این واقعیت است که آن‌ها گرانتر از تایرهای معمولی هستند. اگر میزان کل پس انداز را محاسبه کنید، هزینه این تایرها گران به نظر نمی رسد. این نکته را در نظر داشته باشید در طول عمر آن‌ها می‌توان میزان سوخت قابل توجهی را ذخیره کرد. محاسبه کل مبلغ ممکن است به صورت موردی متفاوت باشد. عمر تایرها تحت تأثیر سبک رانندگی و کیفیت سطح جاده متفاوت است که هنگام انتخاب لاستیک های کم مصرف باید به این نکته توجه کرد. با خرید تایرهای ذخیره کننده انرژی، می‌توانید میزان آلاینده‌های مضر در محیط را کاهش داده و در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.

0%

امتیاز کاربران: 3.7 ( 2 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا