اخبار و دانستنی

چه زمانی باید سنسور اکسیژن را تعویض کرد؟

چه زمانی باید سنسور اکسیژن را تعویض کرد؟

سیستم های مدرن کنترل موتور اتومبیل، برای تنظیم عملکرد موتور و همچنین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر عملکردهای حیاتی متکی به کارکرد چندین سنسور هستند. هنگامی که این سنسورها نتوانند اطلاعات دقیق ارائه دهند راننده ممکن است با افزایش مصرف سوخت، مشکلات رانندگی، نقص در انتشار گاز و سایر مشکلات مواجه شود.

یکی از مهم‌ترین سنسورها در اتومبیل‌های مدرن سنسور اکسیژن است. همچنین به عنوان سنسور O2  شناخته می‌شود زیرا O2  فرمول شیمیایی اکسیژن است. سنسور اکسیژن میزان خروجی اکسیژن سوخته در اگزوز را هنگام خروج از موتور بررسی می‌کند. با نظارت بر سطح اکسیژن، سنسور ابزاری برای اندازه گیری مخلوط سوخت و اکسیژن فراهم می‌کند. سنسور اکسیژن به کامپیوتر اجازه می‌دهد تا در صورت سوختن مخلوط سوخت (اکسیژن کافی) یا لاغری (اکسیژن زیاد) متوجه شود. دانستن نسبت سوخت به اکسیژن، به موتور وسیله نقلیه شما اجازه می‌دهد تا تغییرات لازم را برای اطمینان از کارکرد مناسب اتومبیل شما به مانند آنچه که بایسته است انجام دهد.

سنسور اکسیژن در کلیه خودروهای تولید شده از سال 1981 اجباری است. با توجه به مقررات ODB-II که در مورد خودروهای تولید شده در سال 1996 و پس از آن اعمال می‌شود، بسیاری از اتومبیل‌های جدید دارای چندین سنسور اکسیژن هستند. در واقع بعضی از اتومبیل‌ها چهار سنسور اکسیژن دارند. اتومبیل‌های ساخته شده در سال 1996 و بعد از آن لازم است سنسور اکسیژن دوم داشته باشند که در زیر مبدل کاتالیزور قرار دارد. این سنسور اکسیژن راندمان عملکرد مبدل کاتالیزور را کنترل می کند. اگر سنسور بعد از مبدل کاتالیزور، حداقلِ تغییرات را نسبت به اولین سنسور اکسیژن نشان دهد، این نشانه آن است که مبدل کاتالیزور به درستی کار نمی‌کند. وسایل نقلیه مدرن با موتورهای V6 یا V8 می‌توانند تا چهار سنسور اکسیژن داشته باشند ( یکی در هر سیلندر و دیگری بعد از هر مبدل کاتالیزور). اگر سنسور اکسیژن موجود در بلوک سیلندر یا سنسور مبدل کاتالیزور خراب شود وسیله نقلیه شما می‌تواند مشکلات جدی در موتور را تجربه کند.

چه زمانی باید سنسور اکسیژن یا O2 خود را عوض کنید؟

سنسورهای اکسیژن از جمله لوازم مصرفی نیستند که باید مرتباً تعویض شوند، بنابراین معمولاً فقط در صورت خرابی تعویض می‌شوند.

سنسورهای اکسیژن جزء مهمی در سیستم‌های سوخت و آلایندگی هستند زیرا آنها میزان اکسیژن موجود در اگزوز را کنترل می کنند و این اطلاعات را به کامپیوتر موتور منتقل می‌کنند که نسبت متناسب هوا به سوخت را تنظیم می‌کند. اگر سنسور اکسیژن خراب شود، رایانه موتور نمی‌تواند نسبت سوخت و هوا را به درستی تنظیم کند که منجر به افزایش مصرف سوخت، انتشار بیشتر گاز از خودرو و آسیب به سایر اجزا می شود. مانند مبدل کاتالیزوری که بیش از حد گرم شده است.

تا آن جایی که می‌دانیم هیچ وسیله نقلیه ای وجود ندارد که چراغ هشدار دهنده‌ای داشته باشد که نشان دهد سنسور اکسیژن از کار افتاده است، بنابراین هنگام خرابی سنسور اکسیژن که باید جایگزین شود باید به علائم هشدار دهنده دیگر توجه کنید. چراغ چک روشن شده و افزایش مصرف سوخت می‌تواند از علائم خرابی سنسور اکسیژن باشد.

نشانه‌هایی که می‌گوید باید سنسور اکسیژن را عوض کنید

چراغ چک روشن شده می‌تواند نشانه یک مسئله جدی باشد. از مسائل جدی‌تر مانند مبدل کاتالیزور خراب تا جزئی‌ به اندازه کلاهک گاز شل، بنابراین بررسی بیشتر همیشه لازم است. با این حال این می‌تواند نشان دهد که مشکلی در سنسور اکسیژن یا حتی قسمت دیگری از سیستم اگزوز یا انتشار وجود دارد. به هر صورت این تخصص یک تعمیرکار متخصص است که تشخیص دهد چرا چراغ چک روشن شده است.

از دیگر علائم نیاز به سنسور اکسیژن جدید می‌توان به کم‌کاری و بدکارکردن شمع‌ها، کمبود نیرو، توقف یا افزایش قابل توجه مصرف سوخت اشاره کرد. این علائم همچنین می‌تواند نشانه‌ای از دیگر مشکلات باشد، اما در نظر داشته باشید که تعویض سنسور اکسیژن خراب می‌تواند تا 40 درصد مصرف سوخت را کاهش دهد. بنابراین واضح است که اگر خودروی شما بیش از حد گاز می‌خورد، سنسور اکسیژن جایی است که باید بررسی شود. اگر وسیله نقلیه شما در تست آلایندگی مردود شود، یک سنسور اکسیژن معیوب نیز می تواند مقصر این امر باشد.

هزینه تعویض سنسور اکسیژن متفاوت است و دلیل این تفاوت می‌تواند مدل خودرو و محل قرارگیری سنسور باشد.

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا