اخبار و دانستنی

هر رنگ پلاک خودرو چه معنی دارد؟

هر رنگ پلاک خودرو چه معنی دارد؟

پلاک‌های ملی از دهه 80 شمسی دارای ابعاد استاندارد اروپایی شدند (پلاک‌های استاندارد اروپایی دارای ۲۰٫۵ اینچ طول و ۴٫۵ اینچ عرض هستند). هر استان در ایران دارای کدهای دو رقمی منحصر به فرد است که در انتهای سمت راست پلاک خودروها به صورت یک طرح مربع مشخص وجود دارد که بالای آن کلمه “ایران” نوشته شده است.

 پلاک های یک استان با کد جدید صادر نمی شوند مگر اینکه تمام ترکیبات احتمالی با کد قدیمی صادر شده باشد. در تهران، اولین کدی که برای استان صادر شد، کد 11 بود و کدهای بعدی هم 11 تا 11 تا افزایش یافتند (کد های 11، 22، 33، …، 99 مختص تهران است). از زمانی که کد 99 به طور کامل صادر شد، کدهای جدید تهران از 10 شروع شده و متعاقباً 10 تا 10 تا افزایش یافته است. اکثر کدهای استان بر اساس اولین کدی که برای استان خود صادر شد است به علاوه ی 10 می‌شوند. به عنوان مثال به استان خوزستان کد 24 و 14 اختصاص داده شده است که کد 24 قبل از صدور کامل کد 14 استفاده نمی شود. شاید توجه کرده باشید که پلاک های ملی رنگ های مختلفی دارد و گاها علامتی و یا حروف دیگری جای حروف الفبای مرسوم در آن‌ها دیده می شود. با خواندن این مقاله معانی هر رنگ پلاک خودرو و هر علامت روی آن را متوجه خواهید شد.

  • خودروهای شخصی

همانطور که از نام آن پیداست این نوع پلاک بر روی خودروهای شخصی نصب می‌شود. این نوع پلاک ها دارای صفحه ای سفید است که با اعداد و حروف مشکی بر روی آن نوشته شده است. کد موجود در مربع، کدهای منطقه ای را نشان می دهد. حروف الفبا نیز می تواند بسته به ناحیه منطقه تحت پوشش متفاوت باشد.

  • خودرو شخصی افراد دارای معلولیت

این نوع پلاک همانند مورد قبل دارای صفحه ای سفید است که با اعداد و علائم مشکی بر روی آن نوشته شده است. برای تشخیص نوع پلاک، یک علامت صندلی چرخدار روی صفحه قرار داده شده است. کد موجود در مربع کدهای منطقه ای را نشان می‌دهد. نماد صندلی چرخدار در پلاک برای تمام اتومبیل های شخصی افراد معلول ثابت است و این نوع پلاک ها به طور استانی صادر می شوند.

  • تاکسی

این نوع پلاک دارای صفحه‌ای زرد است که روی آن با اعداد و حروف مشکی نوشته شده است. برای تشخیص نوع پلاک، حرف ت روی آن و همچنین کلمه انگلیسی TAXI بالای آن نوشته شده است. کد موجود در مربع کدهای منطقه ای را نشان می دهد. حرف ت با کلمه “Taxi” در صفحه برای تمام تاکسی ها ثابت است و این نوع پلاک ها به طور استانی صادر می‌شوند.

  • خودروهای عمومی

این نوع پلاک دارای صفحه ای زرد رنگ است که روی آن با اعداد و حروف مشکی نوشته شده‌است. برای تشخیص نوع پلاک، حرف ع وجود دارد که مخفف کلمه عمومی است. کد موجود در مربع کدهای منطقه ای را نشان می‌دهد. حرف ع روی صفحه برای همه اتومبیل های عمومی ثابت است و این نوع پلاک ها به طور استانی صادر می‌شوند.

  • ماشین‌های کشاورزی

همانند دیگر پلاک‌های این گروه، دارای صفحه‌ای زرد رنگ است که روی آن با اعداد و حروف مشکی نوشته شده‌است. برای تشخیص نوع پلاک، حرف ک وجود دارد که مخفف کلمه کشاورزی است. کد موجود در مربع کدهای منطقه ای را نشان می دهد. حرف ک روی صفحه برای تمام ماشین‌های کشاورزی ثابت است و این نوع پلاک‌ها به طور استانی صادر می‌شوند.

  • خودروهای دولتی

این گروه پلاک‌ها دارای صفحه ای قرمز هستند که روی آن با حروف و اعداد سفید رنگ نوشته شده است. برای تشخیص نوع پلاک، کلمه الف وجود دارد که که اولین حرف الفبا می‌باشد. کد موجود در مربع نشان دهنده کدهای منطقه ای است. کلمه الف روی صفحه برای تمام اتومبیل‌های دولتی ثابت است و این نوع پلاک‌ها به طور استانی صادر می‌شوند.

  • خودروهای تشریفات

این نوع پلاک ها دارای صفحه ی قرمز هستند که روی آن با حروف و اعداد سفید رنگ نوشته شده است و در زیر آن عبارت تشریفات با ترجمه انگلیسی آن وجود دارد و در ادامه یک عدد چهار رقمی کامل کننده آن است.

  • خودروهای پلیس (ناجا)

این دسته از پلاک‌ها دارای صفحه سبز تیره هستند و با اعداد و حروف سفید رنگ بر روی آن نوشته شده است. برای تشخیص نوع پلاک، حرف پ وجود دارد که مخفف کلمه پلیس است. کد موجود در مربع کدهای منطقه ای را نشان می دهد. حرف پ روی پلاک برای همه اتومبیل‌های پلیس ثابت است و این نوع پلاک ها به طور استانی صادر می‌شوند.

  • خودرو های سپاه پاسداران

این پلاک بر روی اتومبیل‌های متعلق به سپاه نصب شده است. همانند پلاک ناجا از صفحه ی سبز تیره با نوشته های سفید بهره می برد. برای تشخیص نوع پلاک، از حرف ث استفاده شده است. کد موجود در مربع کدهای منطقه ای را نشان می‌دهد. حرف ث روی صفحه برای همه خودروهای سپاه ثابت است و این نوع پلاک ها به طور استانی صادر می‌شوند.

  • خودروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران

این دسته پلاک‌ها بر روی خودروهای متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران نصب شده است که از صفحه ای قهوه‌ای رنگ با نوشته‌های مشکی تشکیل شده است. برای تشخیص نوع پلاک، از حرف ش استفاده شده است. کد موجود در مربع کدهای منطقه ای را نشان می دهد. حرف ش روی صفحه برای تمام وسایل نقلیه ارتش ثابت است و این نوع پلاک ها به طور استانی صادر می‌شوند.

  • خودروهای وزارت دفاع

این پلاک ها بر روی اتومبیل های متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نصب شده است. این دسته پلاک‌ها دارای صفحه‌ای آبی پررنگ هستند که با اعداد و حروف سفید بر روی آن نوشته شده است. حرف ز مخصوص این نوع پلاک است. کد موجود در مربع کدهای منطقه ای را نشان می دهد. حرف ز روی صفحه برای تمام اتومبیل‌های متعلق به وزارتخانه ثابت است و این نوع پلاک‌ها به طور استانی صادر می‌شوند.

  • ستاد کل نیروهای مسلح

این پلاک‌ها بر روی اتومبیل های متعلق به ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نصب شده است و دارای صفحه ای آبی پررنگ هستند که با اعداد و حروف سفید بر روی آن نوشته شده است. برای تشخیص نوع پلاک، از حرف ف استفاده شده است. کد موجود در مربع کدهای منطقه ای را نشان می دهد. حرف ف روی صفحه برای همه اتومبیل های متعلق به ستاد کل ثابت است و این نوع پلاک ها به طور استانی صادر می شوند.

  • پلاک های سیاسی و خدماتی

این نوع خودروها از پلاک آبی کمرنگ استفاده می کنند که با اعداد و حروف مشکی بر روی آن نوشته شده است. توجه داشته باشید که حرف D به معنی دیپلمات متعلق به خودروهایی است که در اختیار سفارتخانه ها برای امور سیاسی، دیپلماتیک و کنسولی می باشد. در صورتی که نوع دوم آن‌ها که با حرف S (به معنی سرویس یا خدمات) مشخص شده است مخصوص امور اداری سفارتخانه ها و کنسولگری ها است.

  • خودروهای تاریخی

این نوع پلاک برای وسایل نقلیه قدیمی و دارای اهمیت تاریخی مانند خودروهایی که در موزه ها به نمایش گذاشته می‌شوند استفاده می‌شود. این پلاک‌ها نوشته هایی سفید بر روی صفحه‌ای قهوه‌ای دارند و کلمه تاریخی بالای یک عدد پنج رقمی نوشته شده است. در سمت چپ، یک پرچم ایران و یک عکس از باغ ملی در تهران وجود دارد. ابعاد این پلاک، استاندارد آمریکایی است.

  • خودروهای گذرموقت

خودروهایی که قصد ورود موقت از مناطق آزاد تجاری به کشور را دارند یا برای تست فنی شماره‌گذاری شده‌اند، با پلاک‌گذرموقت متمایز می‌شوند. پلاک‌های گذرموقت با حرف «گ» یا کلمه «گذر موقت» متمایز شده اند و در قسمت سمت راست پلاک نیز به جای کد شهر، تاریخ انقضا پلاک به ماه و سال درج شده است.

  • مناطق آزاد تجاری

این نوع پلاک ها دارای صفحه سفید با نوشته های مشکی هستند و از یک عدد پنج رقمی تشکیل شده اند که با رقمهای فارسی در بالا و در پایین با رقم های لاتین نوشته شده است. در سمت چپ، یک پرچم ایران و آرم منطقه تجارت آزاد مربوطه وجود دارد که نام آن به زبان انگلیسی در زیر آن نوشته شده است. اندازه پلاک استاندارد آمریكایی است.

0%

امتیاز کاربران: 4.85 ( 2 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا