اخبار و دانستنی

تفاوت خودروهای4WD و AWD

تفاوت خودروهای4WD  و AWD

زمانی، اگر وسیله نقلیه‌ای با چهارچرخ محرک می‌خواستید، فقط به تعداد انگشت شماری کامیون بزرگ و SUV های سایز بزرگ محدود بودید که بیشتر آن‌ها برای اهداف کاری یا ماجراجویی‌های خارج از جاده استفاده می‌شد اما زمان تغییر کرده‌است. طبق گفته Jato Dynamics، یک شرکت اطلاعات خودرویی مستقر در لندن، اکنون بیش از نیمی از وسایل نقلیه جدید فروخته‌شده در ایالات متحده آمریکا مجهز به تمام چرخ محرک (AWD) یا چهار چرخ محرک (4WD) هستند. اما تفاوت بین AWD و4WD  چیست؟ و کدام یک برای شما مناسب است؟ در این مقاله نحوه کار هر سیستم و مزایا و معایب هرکدام آورده شده است. با این دانش، می توانید هنگام خرید بعدی، آگاهانه تصمیم بگیرید.

تمام چرخ محرک یا AWD چیست؟

همانطور که از نام این سیستم پیداست، سیستم های تمام چرخ محرک به صورت تمام وقت نیروی چرخ های جلو و عقب را تأمین می‌کنند. اما در عمل، دو نوع پیشرانه وجود دارد که AWD نامیده می شوند. در حالتی، همه چرخ ها به طور مداوم نیرو می‌گیرند که برخی از تولیدکنندگان از این امر به عنوان AWD تمام وقت یاد می کنند. حالت دوم که اغلب AWD پاره وقت یا AWD اتوماتیک نامیده می شود، بیشتر اوقات در حالت دو چرخ محرک کار می‌کند. در این سیستم‌ها، تنها در صورت نیاز به کنترل کشش اضافی، نیرو به هر چهار گوشه منتقل می شود.

تمام چرخ محرک چگونه کار می کند؟

اگرچه برخی حالت های قابل انتخاب وجود دارد که امکان کنترل این‌که چه مقدار نیرو به کدام چرخ ها منتقل شود را به راننده می دهد، اما عموما سیستم های AWD، چه به صورت تمام وقت و چه به صورت پاره وقت، بدون اراده‌ی راننده کار می کنند،. گشتاور همه چرخ ها از طریق یک سری دیفرانسیل و یا کلاچ های چند صفحه ای تامین می شود که به توزیع نیرو در چرخ ها کمک می کند تا چسبندگی خودرو یه جاده بهینه شود.

AWD تمام وقت

در AWD تمام وقت، هر دو محور جلو و عقب تمام وقت رانده می شوند. در جاده های خشک، این نوع AWD می تواند بهتر عمل کند و اطمینان حاصل کند که قدرت کامل به جاده می رسد. و در شرایط لغزنده، مانند یخ، برف یا گِل، نیروی بیشتری را برای مدیریت ایمن تر و مطمئن تر فراهم می کند.

AWD پاره وقت

AWD پاره وقت بسته به نوع ساخت و مدل، گشتاور را به دو چرخ محرک، جلو یا عقب می‌فرستد. این سیستم در صورت نیاز به کشش اضافی، دو چرخ دیگر را به طور خودکار درگیر می کند. AWD پاره وقت مدرن از آرایه ای از سنسورهای الکترونیکی استفاده می کند که اطلاعات را به کامپیوتر، که مرکز تصمیم گیری برای انتقال نیروی مورد نیاز به چرخ ها می باشد، می‌رساند.

جوانب مثبت و منفی تمام چرخ محرک AWD

بهترین نکته در مورد AWD این است که راننده مجبور نیست در مورد درگیر شدن سیستم تصمیم گیری کند. یا تمام چرخ ها به صورت تمام وقت رانده می شوند، یا سیستم خود به گونه ای طراحی شده است که ازبین‌رفتن چسبندگی را حس کرده و نیرو را به مکان مورد نیاز ارسال می کند.

AWD قادر است در شرایط مختلف، از باران تا برف گرفته تا آفرود سبک، به خوبی کار کند اما به طور کلی برای آفرودهای حرفه‌ای یک انتخاب نامناسب محسوب می شود. با بهبود و توانایی هرچه بیشتر سیستم های مدرن AWD، این تصور تا حدودی در حال تغییر است، اما بسیاری از رانندگانی که به آفرود علاقه دارند هنوز ترجیح می دهند خودشان تصمیم بگیرند که چه زمانی نیرو در چهار چرخ داشته باشند. خودروهای مجهز به AWD معمولا قیمت بالا و هزینه نگهداری بیشتری دارند ولی در بیشتر موارد باعث کاهش مصرف سوخت می شوند.

چهارچرخ محرک یا 4WD چیست؟

این سیستم سنتی‌تر است اما با گذشت سال‌ها، مهندسی 4WD به طور فزاینده ای پیچیده‌تر شده است. اگرچه 4WD به طور کلی توانایی استفاده حرفه ای آفرودی را دارد، اما اکنون میتوان آن را در انواع گسترده ای از مدل های راحت و حتی لوکس یافت. سیستم های 4WD از طریق یک سری دیفرانسیل جلو، عقب و مرکز، گشتاور را تحویل می دهند که به خودرو اجازه میدهد در شرایط مختلف در حداکثر کشش کار کند.

چهارچرخ محرک 4WD چگونه کار می کند؟

مانند سیستم های AWD ، 4WD برای ارسال گشتاور به هر چهار چرخ خودرو طراحی شده است تا در صورت لزوم باعث افزایش کشش شود. اما سیستم های 4WD قدرت بیشتری نسبت به سیستم های AWD دارند و به طور کلی می توانند از زمین های ناهموار استفاده کنند که آنها نیز در دو نوع تمام وقت و نیمه وقت ارائه می‌شوند.

بسیاری از سیستم های 4WD دارای رنج کم LOW و زیاد HIGH هستند که می توانند توسط راننده یا با یک سوئیچ الکترونیکی یا یک اهرم کنترل شوند. تنظیم LOW حداکثر کشش را در یک محیط آفرود فراهم می کند. تنظیمات HIGH پیکربندی پیش فرض است که برای شرایط لغزنده جاده مانند برف، یخ، ماسه سست یا شن و ماسه مفید است.

چهارچرخ محرک 4WD تمام وقت

4WD تمام وقت مانند یک سیستم AWD تمام وقت کار می کند و هر چهار چرخ به طور مداوم نیرو می گیرند. در برخی از طراحی ها، راننده میتواند کنترل نحوه تقسیم نیرو به محورهای جلو و عقب را از طریق حالت های قابل انتخاب داشته باشد.

چهارچرخ محرک 4WD پاره وقت

این نوع را بیشتر اوقات می توان در کامیون ها و SUV هایی یافت که برای کار در شرایط دشوارتر طراحی شده اند. در این حالت، وسیله نقلیه معمولاً توسط دو چرخ هدایت می شود که بیشتر اوقات در عقب قرار دارد. راننده باید تصمیم بگیرد که در صورت لزوم 4WD را درگیرکند.

جوانب مثبت و منفی چهارچرخ محرک

وسایل نقلیه 4WD معمولاً در کنترل شرایط نامساعد، چه در جاده و چه در خارج از آن، بهترین هستند. این سیستم ها اکنون در کامیون های لوکس و SUV های کاملاً مجهز موجود هستند و برای جاده های ناهموار و برای تولید حداکثر قدرت کشش طراحی شده اند و هدف اصلی آن‌ها کار در زمین های سخت و ناهموار است. بسته به نوع ساخت و مدل، 4WD اغلب سواری سخت تری نسبت به 2WD ارائه می دهد. این سیستم ها همچنین اثرات مخربی در مصرف سوخت دارند و هزینه اولیه خودرو را افزایش می دهند.

به AWD نیاز دارید یا 4WD؟

پاسخ بحث AWD در مقابل 4WD به محل زندگی شما و انواع شرایط رانندگی و همچنین سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

AWD را می توان در اتومبیل ها، کامیون ها و SUV ها در اندازه های مختلف، از جمع و جور گرفته تا سایز بزرگ یافت و به شما امکان انتخاب طیف گسترده‌تری ازخودرو ها را می‌دهد. در شرایط زمستان یا آفرود سبک باعث افزایش چسبندگی می شود و مصرف سوخت کمتری نیز دارد. و این مزیت را دارد که به طور مداوم به هر چهار چرخ نیرو می دهد یا به طور خودکار کنترل می کند که کدام چرخ گشتاور را بدست آورد و فرآیند تصمیم گیری را از دست راننده خارج می کند.

4WD ممکن است برای کسانی که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند و باید در شرایط شدید آب و هوایی کار کنند یا از ماجراجویی های خارج از جاده لذت می‌برند، گزینه مناسب تری باشد. این سیستم خودروی آن‌ها را برای مدیریت برف های عمیق، زمین های سنگلاخ و سطوح شیب دار و همچنین حمل یا یدک کشی بارهای سنگین مناسب‌تر می‌کند.

0%

امتیاز کاربران: 4.7 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا