لوازم یدکی مصرفی

انژکتور چیست و چه زمانی باید شست و شوی انژکتور را انجام داد؟

انژکتور چیست و چه زمانی باید شست و شوی انژکتور را انجام داد؟

آیا خودروی شما عملکرد ضعیفی دارد؟ شتابش کم شده است؟ دود می‌کند یا هرز کار می‌کند؟ این موارد نشان دهنده این است که به احتمال زیاد انژکتور ماشین شما کثیف شده و نیاز به سرویس دارد. مشاهده علائم انژکتورهای سوخت کثیف شده و اقدام به تمیز کردن سریع آن می‌تواند به شما کمک کند تا مسیر ناهموار خود را هموار کرده و مجدداً بدون مشکل از خودرو خود استفاده نمایید.

مبانی انژکتور

شاید این اولین باری باشد که در مورد انژکتورها شنیده اید و این اشکالی ندارد. فیلتر سوخت، پمپ بنزین و انژکتورهای اتومبیل شما همه بخشی از یک سیستم زیر کاپوت به هم پیوسته هستند. همکاری صحیح فیلتر بنزین، پمپ و انژکتورها سبب می‌شود موتور خودرو شما مخلوط مناسبی از سوخت و هوا را دریافت کند.

در ادامه یک نمای کلی از نحوه عملکرد کل سیستم سوخت رسانی خودرو ارائه شده است.

  • پمپ بنزین خودروی شما بنزین را به انژکتور می‌رساند.
  • انژکتور سوخت با زاویه بسیار دقیق سوخت را به منیفولد ورودی تزریق یا اسپری می‌کند.
  • در داخل منیفولد ورودی، هوا و سوخت مخلوط می‌شود.
  • مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق فشرده می شود و واکنش شیمیایی مورد نیاز برای تغذیه موتور خودرو شما را شعله ور می‌کند.

 

علایم انژکتور سوخت کثیف شده

با دانستن پیچیدگی که در سیستم تزریق سوخت خودرو شما جریان دارد، می‌توانید به راحتی ببینید که انژکتورهای سوخت خراب یا کثیف می‌تواند موتور شما را دچار مشکل نماید.

در ادامه به چند نشانه اشاره شده است که نشان می‌دهد ممکن است مشکلی در انژکتورهای سوخت ماشین شما وجود داشته باشد:

  1. موتور خودرو دچار اختلال می شود

انژکتورهای کثیف سوخت ممکن است باعث خرابی موتور خودرو شما شوند. این مشکل باعث می‌شود موتور احساس کند که در حال تکان خوردن است – ارتعاشات را از طریق خودرو ارسال می‌کند. چنین مشکلاتی زمانی رخ می دهد که انژکتور تعادل ظریف بین سوخت و هوای ورودی به موتور را برهم زند.

  1. لرزش خودرو در زمان ایست

آیا هنگامی که در حالت ایست هستید یا در ترافیک نشسته اید، وسیله نقلیه شما جرقه می‌زند و می‌لرزد؟ این مشکل به شما می‌گوید که ممکن است انژکتورهای شما کثیف باشد. غالباً دور خالی با خاموش شدن موتور همراه است. کثیفی انژکتورهای سوخت تنها یکی از چندین مشکل موتور است که می تواند منجر به لرزش یا حتی خاموش شدن موتور شود. اگر در ماشین خود متوجه این مشکلات شدید برای معاینه کامل خودرو به تکنسین‌های مجاز خودرو مراجعه کنید.

  1. افزایش مصرف سوخت

انژکتورهای سوخت با عملکرد صحیح به خودرو شما کمک می کند تا مسافت پیموده شده توسط یک باک را با همان میزان مصرف سوختی که تولیدکنندگان تبلیغ می کنند، دریافت کنید. در حالی که مشکلات مختلف موتور می‌تواند باعث شود شما بیشتر در پمپ بنزین زمان خود را تلف کنید. افزایش مصرف سوخت به ازای مسافت طی شده می‌تواند نشانه این باشد که انژکتور شما به درستی کار نمی‌کند.

  1. نشانگر دور موتور شروع به رقصیدن می‌کند

به طور معمول شما کنترل می کنید که نشانگرهای اتومبیل شما چه کار می کنند. وقتی زیاد رانندگی می کنید، سوزن گاز از “F” به “E” حرکت می کند. وقتی شتاب می گیرید، سرعت سنج از “0” به “60” حرکت می کند.

اما انژکتورهای کثیف سوخت چه می‌کنند؟ آن‌ها می توانند باعث شوند سوزن روی سرعت سنج، نشانگری که RPM یا دور موتور خودرو را نشان می دهد، به طور غیر طبیعی حرکت کند. ممکن است متوجه حرکت بدون دلیل نشانگر شوید که نشان دهنده تغییرات در RPM زمانی است که گاز نمی‌دهید یا دنده‌ای عوض نمی‌کنید.

  1. ماشین شما روشن نمی‌شود

انژکتورها، سوخت را به سیلندرهای مناسب می‌رسانند. این وظیفه اولیه آن‌ها است و هنگامی که این وظیفه به درستی انجام نمی‌شود، موتور شما ترکیب حیاتی از هوا و سوخت را دریافت نمی‌کند. هنگامی که نسبت هوا و سوخت در موتور شما وجود ندارد، ممکن است موتور شما احتراق مورد نیاز برای عملکرد را ایجاد نکند. این مشکل به ندرت اتفاق می‌افتد اما در برخی موارد مشکلات انژکتور سوخت می تواند منجر به خرابی موتور شده که مانع از روشن شدن خودرو شما می‌شود. همچنین تمام شدن بنزین و رانندگی با باک خالی نیز می‌تواند منجر به مشکلات انژکتور شود.

هر چند وقت یکبار باید انژکتور خودرا تمیز کنید؟

میزان استفاده دقیق از تمیز کننده انژکتور سوخت به عوامل مختلفی از جمله میزان رانندگی، سن خودرو و نوع سوخت مورد استفاده بستگی دارد. به عنوان مثال، انژکتور سوخت در خودروهای دیزلی بسیار بیشتر از اتومبیل های بنزینی باید تمیز شود. به طور کلی می توانید هر 2 تا 5  هزار  کیلومتر از پاک کننده انژکتور سوخت استفاده کنید. بسیاری از مردم دوست دارند هر زمان که روغن تعویض می‌شود از پاک کننده‌های انژکتور استفاده کنند، زیرا به خاطر سپردن آن آسان است. راه دیگر برای اطلاع از زمان تمیز کردن انژکتورهای سوخت این است که به دنبال علائم گفته شده باشید.

حرف آخر

در نهایت به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات، تمیز کردن انژکتورهای سوخت افاقه نمی‌کند. اگر مشکل از نظافت آن‌ها فراتر رفت ممکن است لازم باشد همه آن‌ها را به طور کامل تعویض کنید تا عملکرد خودرو شما بازگردد زیرا اگر یکی از انژکتورهای سوخت گرفته باشد یا خوب عمل نکند می‌تواند روی عملکرد دیگری نیز اثر بگذارد.

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا