راهنمای خرید بهترین لاستیک برای خودرو
لاستیکهای خودرو جزئی از ماشین هستند که اغلب نقش آنها نادیده گرفته میشود و در تعمیر و نگهداری آنها گاها سهل انگاری میشود و به چک کردن باد آنها بسنده میشود. با این حال، با توجه به اینکه هر نیروی شتاب دهنده، کاهنده سرعت و جهت دهنده وارد شده از مسیر لاستیک ها عبور میکند، اطمینان حاصل کنید که تایرهای خودرو شما در شرایط خوبی قرار دارند و یا در صورت نیاز به تعویض خرید درستی انجام میدهید. لاستیکها برای عملکرد و ایمنی خودرو شما بسیار مهم هستند. دراین مقاله ما به چند سوال ساده درباره تایرهای خودرو پاسخ خواهیم داد.
چه زمانی باید تایرهای خودرو را عوض کنیم؟
تعویض لاستیک خودرو فقط نباید زمانی انجام شود که عمق آج کم می شود بلکه موارد دیگری نیز باید حتما مورد بررسی قرارگیرد. به طور مثال اگر تایر دارای تورم یا برآمدگی است، این نشان می دهد لاستیک ساختار خود را از دست دادهاست و دیگر برای استفاده مناسب نیست. به همین ترتیب، اگر هر یک از تسمههای فلزی داخلی تایر در معرض دید قرار بگیرند، وقت آن است که بلافاصله آنها را تعویض کنید.
علاوه بر موارد ذکر شده، سن تایر خودرو نیز باید در نظر گرفته شود. اغلب رانندگان فقط به ساییدگی عاج لاستیک توجه میکنند در صورتی که سن لاستیک نیز از عوامل بسیار مهم در کم شدن کارایی لاستیکها و بروز حوادث است. توصیه ما این است که نگذارید از عمر لاستیک خودرو شما بیش از 5 سال بگذرد. در حالت ایده آل شما باید همه لاستیکهای اتومبیل خود را به طور همزمان تعویض کنید، اما این امر به ندرت عملی است زیرا لاستیک های جلو و عقب با نرخهای متفاوتی فرسوده میشوند. اما سوالی که اغلب پرسیده میشود این است که کدام تایر را باید خریداری کنید؟ کتاب راهنمای اتومبیل شما می تواند شما را در مورد اندازه مناسب راهنمایی کند، اما موارد زیاد دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید.
لاستیک اتومبیل مجموعهای پیچیده از مواد با خصوصیات بسیار متفاوت است. موارد زیر برخی از عناصر اصلی آن است:
- آج
آج لاستیک خودرو تعیین میکند که میزان چسبندگی لاستیک در یک جاده خشک چقدر است. در شرایط مرطوب، بهترین لاستیکهای اتومبیل با استفاده از شیارهای آج، آب و رطوبت را به کنارههای جاده پخش میکنند تا سطح تماس و چسبندگی خود را با جاده حفظ کنند و مانع سر خوردن شود.
- تسمه
تسمه لاستیک خودرو کمربندهای رشتهای و فولادی هستند که استحکام ساختاری را به لاستیک داده و آج را صاف نگه میدارد تا با جاده به خوبی تماس داشتهباشد.
- دیواره جانبی
این قسمت با کمک باد لاستیک بار ماشین را تحمل میکنند. دیوارهای جانبی سفت و سخت هستند و به لاستیک کمک میکند تا در هنگام پیچیدن شکل خود را بهتر حفظ کند. این کار هندلینگ را بهبود میبخشد. قسمت بیرونی دیوار جانبی جایی است که می توانید اندازه لاستیک و علائم مشخصات را پیدا کنید.
- طوقه
این قسمت سیمهای فولادی فوق العاده مستحکم با مقاومت شدید در برابر کشش هستند. آنها حتی در سرعت های بسیار بالا و هنگام پیچیدن، لاستیک را روی رینگ نگه میدارند.
لاستیک تابستانی یا زمستانی؟
به طور استاندارد، وسایل نقلیه از لاستیک تابستانی استفاده میکنند. این تایرها در شرایط گرم و خشک بالاترین سطح چسبندگی خود را ارائه میدهند و همچنین برای عملکرد ایمن در شرایط مرطوب نیز طراحی شدهاند. با توجه به عملکرد همه جانبه لاستیکهای تابستانی برای اکثر رانندگان گزینه پیش فرض خواهند بود. با این حال اگر در زمستان از لاستیکهای زمستانی استفاده میکنید، بدانید که لاستیک شما از یک ترکیب مختلف لاستیکی ساخته شده اند که در دماهای پایین انعطاف پذیر باقی میمانند. در دمای کمتر، لاستیکهای زمستانی از نظر چسبندگی کاملا نسبت به لاستیک های تابستانی برتری دارند. تایرهای زمستانی طوری ساخته شده اند که برای رانندگی در جادههای خیس و یخ زده ایمن باشد. این تایرها دارای آجهای عمیق است که با شیارهای متقاطع پوشانده شده است این طراحی به لاستیک این قدرت را میدهد که به خوبی در برف فرو برود و چسبندگی لازم را به وجود بیاورد. برای شرایط یخ بندان نیز بعضی از تایرهای زمستانه به میخهای فلزی یا سرامیکی مجهز شدهاند. این نکته را به یاد داشته باشید که استفاده از تایرهای زمستانه در فصول دیگر میتواند سبب کاهش فرمانپذیری شود به علاوه استهلاک لاستیکهای زمستانی در دمای بالاتر نیز زیاد است.
تایرهای چهارفصل
این نوع لاستیکها ویژگیهای تایرهای زمستانی و تابستانی را به صورت مشترک دارند و از لحاظ عملکرد و ویژگی در طیف، میان دو مدل قبلی قرار میگیرند. به دلیل اینکه در طیف گستردهتر دمایی عملکرد خوبی از خود به جای میگذارند، به دلیل به صرفه بودن آنها این تایرها بخش عظیمی از سهم بازار را دراختیار دارند.
تایر ران فلت
این نوع تایرها به گونهای طراحی شدهاند که در صورت پنچر شدن توانایی حرکت مسافتی در حدود 80 کیلومتر با سرعت حداکثر 80 کیلومتر بر ساعت را دارند که این ویژگی به رانندگان کمک میکند که در صورت پنچری لاستیک بتوانند خود را به نزدیکترین تعمیرگاه برسانند. تایرهای ران فلت در نوع عرضه میشوند: خودحمایتگر و حلقه حمایتگر. در نوع اول در هنگام بروز پنچری یا کم شدن بیش از حد باد، به دلیل تقویت دیوارهای کناری تایر خودرو میتواند تا چندین کیلومتر به مسیر خود ادامه دهد. در نوع حلقه حمایتگر، حلقهای از جنس لاستیک فشرده در حد فاصل بین لاستیک و رینگ قرار میگیرد و از کم شدن باد در هنگام پنچری جلوگیری میکند. البته باید گفت که این مدل تایرها بیشتر در خودروهایی کاربرد دارند که دارای سنسور میزان باد تایرها مجهز اند اما به دلیل عدم تعمیرپذیری و همچنین قیمت بالا در ایران با استقبال چندانی روبرو نشدهاند.
تایرهای دست دوم
شاید پس انداز پول با خرید تایرهای دست دوم گزینهی جذابی به نظر برسد اما به ریسک آن نمی ارزد. اما اگر قرار است تایر دست دوم تهیه کنید به نکات زیر توجه کنید.
- تمام علامت گذاریهای اصلی را برای نوع و طرح آن از جمله شاخص سرعت و میزان بار به دقت بررسی کنید.
- اگر تایر در رینگ فروخته می شود، از داخل تایر به خوبی بازرسی کنید.
- توجه داشته باشید که لاستیکهای دست دوم ممکن است فرسوده باشد به این معنی که ممکن است آسیب داخلی دیده باشند و خطرناک باشد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم لاستیکهای فرسوده را خریداری نکنید.
با دانستن نکات گفته شده، حال باید بدانیم علامتهای روی تایر چیست؟ نوشتهها و نشانهگذاری روی لاستیک تایر شما به دو دلیل اصلی وجود دارد. برای انتقال اطلاعات مهم مانند اندازه و مشخصات تایر و ثانیا اثبات اینکه لاستیک از استانداردهای ایمنی لازم عبور کرده است.
اگر شما نمی دانید به دنبال چه چیزی هستید این علائم و نشانهها میتواند گیج کننده باشد به این مقدمه مفید در مورد علامت گذاری تایر خودرو نگاهی بیندازید و یاد بگیرید که این علائم نشان دهنده چه چیزی هستند؟
اندازه لاستیک
این رشته اعداد (در تصویر 255/55 R16) اندازه تایر را نشان میدهد. این یکی از مهمترین اطلاعات نوشته شده در لاستیک است زیرا شما باید اطمینان حاصل کنید که هر نوع لاستیکی که در خودروی خود نصب می کنید اندازه صحیح آن است که در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده است.
255 – عرض تایر
این عدد نشان دهنده پهنای لاستیک بر حسب میلی متر از دیواره جانبی به دیواره کناری است.
55 – نسبت ابعاد
نسبت فاق به پهنای تایر برحسب درصد.
R – نوع ساخت تایر
حرف ‘R’ نشان می دهد که تایر از نوع رادیال است، اکثر لاستیک های امروزی از همین نوع هستند. انواع دیگر آن شامل “B” (بایاس کمربندی) و “D” (بایاس مورب) است.
16 – قطر چرخ
قطر رینگ بر حسب اینچ
شاخص بار
شاخص بار تایر یک کد عددی است که در تصویر با 105 نشان داده شده است و این به حداکثر باری که یک تایر می تواند حمل کند اشاره دارد. شاخص بار مستقیماً مربوط به وزن بر حسب کیلوگرم است که در جدول زیر نشان داده شده است. در این مثال، شاخص بار تایر 105 است بنابراین حداکثر باری که می تواند حمل کند 925 کیلوگرم است.
شاخص سرعت
درجه بندی سرعت با یک حرف که در مثال “V” است، نمایش داده می شود و این نشان دهنده حداکثر سرعتی است که یک تایر می تواند هنگام حمل حداکثر بار خود ارائه دهد. حرف درجه بندی سرعت مربوط به سرعت بیان شده به مایل یا کیلومتر در ساعت است، همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است. در این مثال ، سرعت تایر “V” است بنابراین حداکثر سرعت آن 149 مایل در ساعت یا 240 کیلومتر در ساعت است.
علاوه بر موارد فوق این اطلاعات نیز بر روی تایر خودرو قرار دارد:
- نام تجاری
برند تولید کننده تایر به وضوح نمایش داده می شود. این اغلب بزرگترین نوشته روی تایر است.
- نوع الگو
تولیدکنندگان لاستیک تایرهای مختلفی تولید می کنند که الگوهای مختلفی دارند. الگوی تایر شما به وضوح در دیوار کناری تایر نشان داده می شود.
- کشور سازنده
کشور تولیدکننده لاستیک شما با نوشته روی دیوار کناری مشخص شده است. در این مثال، تایر در انگلستان تولید شده است.
- شاخص های سایش آج
نشانگرهای سایش آج تایر به جای اینکه در قسمت کناری لاستیک قرار گیرند، در شیارهای تایر قرار خواهند گرفت. ممکن است به شکل حروف “TWI”، یک تصویر یا آرم کوچک یا سایر علائم باشد. این موارد فقط درصورتی که آج تایر نزدیک به حداقل قانونی 1.6 میلی متر باشد قابل مشاهده خواهند بود. همه لاستیک ها دارای شاخص سایش آج نیستند بنابراین مهم است که شما مرتباً عمق آج لاستیک خودرا بررسی کنید.
- کد تاریخ ساخت
به صورت رشته ای از اعداد و حروف نمایش داده میشود و اکثرا به این شکل است DOTXXXXXXXXXX1017 که نشان دهنده اطلاعات مربوط به زمان ساخت تایر شما میباشد. چهار شماره آخر مربوط به تاریخ ساخت است، بنابراین می توانید سن لاستیک خود را تشخیص دهید. در این مثال، کد تاریخ 1017 است که به معنای تولید تایر در هفته دهم سال 2017 است.
- تأیید ECE اروپا و یا علامت استاندارد
این نشان می دهد که لاستیک آزمایش شده و از استانداردهای ایمنی عبور کرده است. رقم زیر E کدی است که مربوط به کشوری است که لاستیک در آن تصویب شده است. در این مثال، E11 به معنی تایید تایر در انگلستان است.