تکنیک و ترفند

12 فناوری نوین پیشگری از تصادفات در سال 2021

12 فناوری نوین پیشگری از تصادفات در سال 2021

فناوری‌های نوین در حال حاضر برای کمک به جلوگیری از تصادفات اتومبیل به صورت روزافرون در دسترس است. فناوری به آرامی به بخشی جدا نشدنی از زندگی انسان‌ها تبدیل شده است که اکنون می توان گفت استفاده از آن اجتناب ناپذیر است. افراد زیادی نیستند که بتوانند بگویند یک روز بدون هیچ ارتباطی با فناوری کار می‌کنند. اکنون می‌توانیم با خانواده، دوستان و کسانی که با آن‌ها کار می‌کنیم در هر مکانی که هستیم در ارتباط باشیم. با این حال، استفاده از هر نوع فناوری در هنگام رانندگی، به ویژه تلفن همراه، خطرناک است و باعث بروز تصادفات و حادثه می‌شود.

كلید پیشگیری از تصادفات به وسیله تكنولوژی، كاهش خطای انسانی است

علت اصلی هر گونه تصادف رانندگی خطای انسانی است. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو با آگاهی از این امر در تلاشند تا وسایل نقلیه خود را با ویژگی های گوناگون مجهز کنند که به رانندگان در کاهش احتمال اشتباهاتی که در نهایت منجر به تصادف می‌شود کمک کند. فناوری‌های جدید به کار گرفته شده توسط صنعت خودرو به کاهش تعداد تصادفات رانندگی در سراسر جهان کمک کرده است. تصادفات رانندگی با تمام نوآوری و فناوری هایی که در دسترس رانندگان قرار گرفته و خواهد گرفت به احتمال زیاد کاهش می یابد.

در اینجا ما لیستی از 12 فناوری‌ برتر موجود که امروزه در پیشگیری از جراحات و تصادفات خودرو کمک می‌کنند تهیه کرده ایم:

  1. سیستم های ترمز اضطراری خودکار AEB

دو نوع فناوری برای سیستم ترمز خودرو وجود دارد که در دسته AEB (Automatic Emergency Braking system) یا سیستم های ترمز اضطراری خودکار قرار می‌گیرند. هر دوی این فناوری‌ها برای کمک به جلوگیری از صدمات ناشی از تصادفات در قسمت عقب خودرو طراحی شده اند. تصادفات از عقب تقریباً یک سوم تمام تصادفات رانندگی گزارش شده را تشکیل می‌دهد. این سیستم تشخیص می دهد که تصادف قریب الوقوع با وسیله نقلیه دیگر در حال اتفاق است و حتی اگر راننده هیچ اقدامی نکرده باشد، خودرو را کند یا متوقف می‌کند. پشتیبانی ترمز پویا هنگام ترمزگیری راننده شروع به کار می‌کند اما برای جلوگیری از تصادف به اندازه کافی کارا نخواهد بود.

  1. دوربین‌های پشتیبان

دوربین‌های پشتیبان که به سیستم های ویدئویی دید عقب نیز معروف هستند، برای جلوگیری از تصادفات هنگام حرکت به صورت دنده عقب طراحی شده اند. این نوع تصادف اغلب شامل برخورد دوچرخه سوار یا عابر پیاده با وسیله نقلیه ای می‌شود که از مسیر اصلی یا محل پارک خارج می شود. این دوربین هر زمان که خودرو در حال حرکت با دنده عقب باشد روشن می‌شود و به راننده اجازه می دهد تا ناحیه پشت خودرو را مستقیماً ببیند. با توجه به اهمیت بالای این فناوری برای جلوگیری از تصادفات رانندگی،  اکنون برای همه خودروهای جدید تولید شده پس از مه 2018 اجباری است.

  1. تشخیص نقطه کور

استفاده از رادار نقطه کور به راننده کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کند که در صورت تغییر مسیر هیچ وسیله نقلیه‌ای در نقطه کور خود قرار ندارد. برخی از نسخه های این نوع فناوری وجود دارد که به راننده امکان می دهد تا وضعیت نقطه کور خود را به طور مداوم به روز کند و برخی دیگر فقط در صورت روشن بودن چراغ راهنما هشدارها و اطلاعات را ارائه می دهند.

  1. هشدارهای خروج از خط

با استفاده از دوربین‌ها، این فناوری ایمنی جدید می‌تواند موقعیت خودرو را در داخل خطوط پیگیری کند. با هشدارهای خروج از خط، در صورت شروع به حرکت خارج خطوط و حرکت خارج از خطوط در هنگام روشن نشدن چراغ راهنما، هشداری از خودرو ظاهر می‌شود. این یک راه عالی برای جلب توجه راننده‌ای است که حواسش پرت می‌شود تا دوباره روی جاده تمرکز کند. این هشدار همچنین یک راه عالی برای جلوگیری از تصادفات از قسمت جانبی است. برخی از نسخه‌های این فناوری وجود دارد که می‌تواند کنترل خودرو را در دست گرفته و اتومبیل را به بین خطوط هدایت کند.

  1. سیستم های برخورد از جلو FCS

افراد زیادی هستند که به دلیل ساده‌ای که به آن طرف جاده نگاه می‌کردند یا به تلفن خود نگاه می‌کردند، دچار تصادف شدند. برای این وضعیت، سیستم های برخورد از جلو یا Forward Collision Systems یک ناجی است. این فناوری به خودرو اجازه می دهد تا بتواند فاصله بین خود خودرو و وسیله نقلیه جلوی خودرو را اندازه گیری کند و اگر در اثر حواس پرتی یا عامل دیگر این فاصله از حد مجازش کمتر شد با ترمز خودکار فاصله را حفظ کند یا خودرو را متوقف کند.

  1. چراغهای تطبیقی

فناوری جدید و چشمگیری که با به حداقل رساندن تصادفات شدید جاده‌ای کمک می کند، چراغ‌های جلو تطبیقی ​​است. این یک نوع چراغ جلو اتومبیل است که با چرخاندن فرمان روشن می شود. اما این چگونه به جلوگیری از حوادث کمک می‌کند؟ زمانی را در نظر بگیرید که از یک جاده تاریک خارج می شوید و گوزنی به جاده می‌پرد، یا وسیله دیگری در مسیر شما قرار دارد. استفاده از راغ‌های جلو تطبیقی​​به شما این امکان را می دهد که همیشه بتوانید هر چیزی را در جاده مشاهده کنید.

  1. کنترل پایداری الکتریکی ECS

کنترل پایداری الکترونیکی یا به اختصار ECS یک فناوری پیشرفته است که در جلوگیری از خارج شدن خودروها از کنترل حتی در شرایط آب و هوایی که کمی خطرناک هستند، کمک بسیاری کند. این فناوری با کاهش قدرت موتور خودرو از طریق اعمال ترمز به چرخ‌ها در صورت تشخیص خروج از جاده، کار می‌کند. کنترل پایداری الکترونیکی بسیار مفید بوده است زیرا به احتمال زیاد می تواند از حدود پنجاه درصد کل واژگونی ها یا تصادفات خودرو جلوگیری کند.

  1. سیستم کنترل کشش

سیستم کنترل کشش می‌تواند به حذف تصادفات ناشی از لغزندگی جاده ها کمک کند. این فناوری به جلوگیری از چرخش غیرقابل کنترل چرخ خودرو در زمان شتاب یا هنگام حرکت خودرو، به ویژه هنگام خیس شدن جاده‌ها کمک می‌کند. این یک فناوری نسبتاً متفاوت در مقایسه با سیستم ترمز ضد قفل است. ترمز ضد قفل با هدف جلوگیری از قفل شدن لنت های ترمز از طریق کاهش آهسته فشار وارد شده به ترمزها انجام می‌شود. برای اطمینان از عدم چرخش ناگهانی چرخ‌های خودرو هنگام حرکت بر روی سطوح لغزنده، گشتاور هر چرخ به طور همزمان کاهش می‌یابد. این فناوری به دلیل کاهش کشش در چرخ و کمک به جلوگیری از بی ثباتی هنگام رانندگی می تواند تصادفات را در وسایل نقلیه کاهش دهد.

  1. فرمان خودکار

امروزه خودروهایی وجود دارند که قابلیت هدایت خودکار را دارند. با این حال این بدان معنا نیست که ماشین شما می‌تواند به طور کامل خودران رانندگی کند، بلکه به این معنی است که می تواند فرمان را در شرایط خاص برای جلوگیری از برخورد کنترل کند. مانند زمانی که وسیله نقلیه‌ای در کنار جاده توقف کرده است و یا عابر پیاده‌ای که در مسیر خودرو حرکت می‌کند.

  1. چراغ‌های LED

 

داشتن چراغ های جلو با کیفیت یک راه مهم برای جلوگیری از تصادف رانندگی در شب است. چراغهای LED بسیار طولانی‌تر از لامپهای هالوژن سنتی عمر می‌کنند و بسیار روشن تر هستند. چراغ LED حتی در برخی موارد می تواند بیش از 20 سال دوام بیاورد. یک چراغ LED بیش از این که خیابان روبروی شما را روشن کند می‌تواند هشتاد درصد از انرژی مورد استفاده آن‌ها را مستقیماً به نور تبدیل کند و تنها بیست درصد از انرژی خود را هدر می‌دهد. این در مقایسه با یک لامپ هالوژنی است که هشتاد درصد اتلاف دارد.

  1. کروز کنترل خودکار ACC

مدت هاست وسایل نقلیه دارای کروز کنترل هستند. کروز کنترل خودکار، که با نام ACC نیز شناخته می شود، نسخه پیشرفته تری از فناوری کروز کنترل است و به طور خودکار سرعت اتومبیل شما را تنظیم می‌کند تا به شما در حفظ فاصله ایمن از سایر وسایل نقلیه روبرو کمک کند. به این ترتیب می‌توانید از مزایای کروز کنترل خودرو خود بدون نیاز به تنظیم مجدد آن به دلیل رانندگان دیگر لذت ببرید. یک گزینه پیشرفته تر از کروز کنترل نیز وجود دارد که اکنون کروز کنترل تعاملی (Cooperative Adaptive Cruise Control) نامیده می‌شود و اطلاعاتی را از چراغ های کنار جاده ای، زیرساخت های تلفن همراه و ماهواره ها برای تعیین فاصله بین سایر وسایل نقلیه و تنظیم بهتر آن‌ها جمع آوری می کند.

  1. سنسور ویدئوی خواب آلودگی

سنسور ویدئویی خواب آلودگی روی داشبورد قرار دارد که بر روی هر گونه علائم خواب آلودگی روی راننده نظارت می‌کند. این سنسور کمربند ایمنی راننده را می کشد یا صداهایی ایجاد می کند که راننده را مجبور به توقف خودرو کند.

 

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا