تکنیک و ترفند

علائم خرابی دیسک و صفحه خودرو

علائم خرابی دیسک و صفحه خودرو:

دیسک و صفحه یا کیت کلاچ چیست؟

کیت کلاچ خودرو شامل سه قطعه می باشد که شامل بلبرینگ کلاچ، دیسک و صفحه می باشد.

وظیفه دیسک و صفحه، انتقال نیرو می باشد که این انتقال نیرو باعث افزایش توان خودرو می شود. همچنین این قطعه قسمتی از سیستم گیربکس خودرو می باشد و بنا بر نوع وظیفه ای که انجام می دهد جز قطعات مصرفی می باشد و باید در زمان اتمام اقدام به تعویض آن نمود. با این حال بعضی از مالکان خودرو در زمان نیاز به تعویض دیسک و صفحه بجای تعویض اقدام به کوبیدن صفحه می کنند که این کار با توجه به اجرت های بالا توصیه نمی گردد.

زمان تقریبی تعویض دیسک و صفحه:

بطور استاندارد طبق کیفیت و رانندگی اصولی، دیسک و صفحه را باید بین ۷۰ هزار الی ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض نمود. اما در صورتی که پای شما در زمان ترافیک و حرکت همواره بر روی پدال کلاچ است این زمان بطور چشم گیری کاهش پیدا می کند.

چرا نباید در ترافیک و حرکت پا بطور مدوام روی پدال کلاچ باشد؟

این عمل باعث افزایش فشار بر روی صفحه کلاچ می شود و همچنین عمر صفحه کلاچ کاهش می یابد.

در صورت نگه داری کلاچ در ترافیک به صورت دائم امکان داغ شدن صفحه و سوختن صفحه کلاچ نیز هست، که آسیب جدی به سیستم کلاچ خودرو شما وارد می شود.

علائم تمام شدن دیسک و صفحه خودرو:

  1. کاهش قدرت خودرو:

یکی از علائم تمام شدن دیسک و صفحه کاهش قدرت خودرو می باشد. که در صورتی که تعمیرکار تایید به تمام شدن دیسک و صفحه نماید باید اقدام به تعویض قطعه نمایید.

  1. کاهش شتاب خودرو:

یکی دیگر از علائم پایان عمر دیسک و صفحه خودرو عدم شتاب گیری خودرو می باشد که در صورت بروز باید اقدام به تعویض قطعه نمایید.

  1. بالا رفتن دور موتور خودرو و عدم شتاب گیری مناسب:

یکی از شایعه ترین علائمی که در زمان اتمام دیسک و صفحه رخ می دهد بالا رفتن دور موتور و عدم شتاب گیری می باشد، که خبر از اتمام کامل دیسک و صفحه خودرو شما می دهد و هرچه سریع تر باید با قطعه نو تعویض گردد.

  1. تغییر صدا گیربکس:

صدای متفاوت و غیر معمول از گیربکس خودرو میتواند یکی از نشانه های تمام شدن دیسک و صفحه خودرو باشد.

در صورتی خودرو شما این علائم را داشته باشد باید اقدام  به تعویض دیسک و صفحه نمایید. اما در نظر داشته باشید، بعضی از اوقات خودرو شما شتاب و کشش مناسبی ندارد که می توان با رگلاژ کردن سیستم کلاچ مشکل برطرف گردد و نیاز به تعویض دیسک و صفحه نمی باشد.

امروزه با توجه به تنوع خودروها و گستردگی بازار لوازم یدکی در ایران، برندهای مختلفی از جمله عظام، شایان صنعت، ولئو، سیکو، گلد، دایکن و… ارائه دهنده دیسک و صفحه می باشند. این برندها عموما دارای کیفیت های مختلف و ضمانت های متنوعی می باشد.

یکی از شرکت های ایرانی تولید کننده دیسک و صفحه برای خودروهای سواری و باری شرکت پایا کلاچ زیر مجموعه گروه قطعات خودرو عظام می باشد. تمامی قطعات تولید شده توسط شرکت پایا کلاچ دارای ضمانت تعویض می باشد و در خط تولید بر روی خودروهای تولیدی در ایران نیز نصب می گردد.

در حالی که دیسک و صفحه برندهای خارجی در بازار بدون هیچ گونه ضمانت تعویض فروخته می شود و در صورت هرگونه خرابی خریدار مجبور به هزینه دوباره برای خرید دیسک و صفحه نو می گردد. از جمله برندهای خارجی که در صورت خرابی ضمانت تعویض ندارند می توان به ولئو، لوک، دایکن و سیکو اشاره نمود.

نکته:

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی آکورو با توجه به نیاز خریداران اقدام به تهیه کیت کلاچ های با کیفیت بالا و قیمت مناسب نموده که می توان به برندهای عظام و سیکو اشاره نمود.

از جمله کیت کلاچ هایی که در فروشگاه آنلاین آکورو موجود می باشد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. کیت کلاچ پراید ( پلاس، صادراتی و پری دمپر)
  2. کیت کلاچ پژو 405 ( پلاس، صادراتی و پری دمپر)
  3. کیت کلاچ پژو 206 تیپ ۲ و تیپ ۵
  4. کیت کلاچ زانتیا
  5. کیت کلاچ پیکان و پیکان وانت ( پلاس، طرح زامیادی، طرح پژو و آرژانتینی)
  6. کیت کلاچ تیبا با قطر 180 میلی متری
  7. کیت کلاچ تیبا با قطر 200 میلی متری
  8. کیت کلاچ ساینا قطر 215 میلی متری
  9. کیت کلاچ ریو
  10. کیت کلاچ رانا
  11. کیت کلاچ روآ

 

0%

امتیاز کاربران: 4.35 ( 1 رای)
گرد آورنده
آرمین بدخشان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا