تکنیک و ترفند

دلایل آتش‌سوزی خودرو و راه‌حل‌های مواجهه با آن

دلایل آتش‌سوزی خودرو و راه‌حل‌های مواجهه با آن:

یکی از خطرهایی که همواره خودروها را از زمان اختراعشان تهدید می کرده خطر آتش سوزی بوده است که گاهی اوقات خطای انسانی در نحوه رانندگی و عدم انجام به موقع سرویس های دوره ای خودرو باعث بروز آتش سوزی خودرو می گردد.

همچنین مشکلات در تولید خودرو نیز از عوامل دیگر آتش سوزی خودرو می باشد.

برای جلوگیری از آتش سوزی خودرو چه کارهایی باید انجام داد؟

  1. خرید کپسول آتش نشانی و قرار دادن آن در مکان قابل دسترس در خودرو
  2. انجام به موقع سرویس های دوره ای خودرو
  3. عدم نگه داری مواد آتش زا در خودرو

 

اهمیت وجود کپسول آتش نشانی در خودرو:

یکی از قطعات مهمی که باید در خودرو وجود داشته باشد کپسول آتش نشانی می باشد. خودروسازهای خارجی این قطعه را در تمامی محصولات خود به صورت اجباری نصب می نمایند ولی در شرکت های خودروساز داخلی نصب این قطعه انجام نمی گردد.

با توجه به اینکه خطر آتش سوزی همواره خودرو و سرنشینان را تهدید می کند لذا توصیه می شود همواره یک کپسول آتش نشانی مناسب (یک ال دو کیلوگرمی) در خودرو داشته باشید، تا در زمان آتش گرفتن خودرو بتوانید با کمک کپسول آتش نشانی موجود در خودرو آتش را خاموش کنید.

اما یکی از مواردی که باید حتما به آن توجه کنید تاریخ درج شده روی کپسول آتش نشانی است که نشان دهنده تاریخ انقضای مواد داخل کپسول است. با نزدیک شدن به تاریخ انقضای مواد کپسول، می‌بایست اقدام به شارژ مجدد کپسول نمایید.

 

انواع کپسول آتش نشانی:

  1. حاوی آب و گاز تحت فشار
  2. حاوی فوم (کف)
  3. حاوی گاز CO2
  4. حاوی پودر گاز
  5. حاوی مواد شیمیایی

با توجه به نوع آتش سوزی که به طور معمول در خودروها رخ می دهد توصیه می شود کپسول های آتش نشانی پودری را خریداری و در خودرو نصب نمایید.

عوامل مهم در آتش سوزی خودروها:

  1. مشکل در سیستم برق خودرو:

این مشکل می تواند به چندین شکل باعث آتش سوزی خودرو گردد از جمله داغ شدن بیش از حد قطعات برقی و آتش گرفتن قطعه، سوختن سیم های برق در خودرو و…

  1. عدم توجه به دمای موتور خودرو:

با توجه به بالا رفتن بیش از حد دمای موتور خودرو امکان شروع آتش سوزی خودرو از موتور خودرو وجود دارد.

  1. ترمزگیری های پیاپی:

این عمل باعث داغ شدن بیش از حد دیسک ها می گردد که با توجه به نزدیک شدن دمای دیسک چرخ ها به دمای ذوب امکان آتش سوزی خودرو وجود دارد.

  1. مواد قابل اشتعال:

کشیدن سیگار، عدم توجه به خاموش کردن سیگار و افتادن ته سیگار روشن در داخل خودرو و یا وجود مواد قابل اشتعال در خودرو با توجه به وجود پارچه و پلاستیک در خودرو باعث آتش سوزی خودرو می گردد.

  1. نصب قطعات غیر استاندارد:

نصب قطعات غیر استاندارد بر روی خودرو مانند نصب زنون بر روی خودرویی که به صورت استاندارد به لامپ های معمولی مجهز است، ریسک آتش سوزی خودرو را افزایش می دهد.

با توجه به نکاتی که در بالا اشاره شد شما می توانید با رعایت این نکات خطر آتش سوزی را تا حد زیادی کاسته و از بوجود امدن خسارت مالی سنگین جلوگیری نمایید.

چرا نباید قطعات برقی خودرو را با قطعات غیر استاندارد تعویض کرد؟

خودروسازها با توجه به برق مصرفی خودرو اقدام به ساخت سیم کشی مناسب و نصب باتری می کنند که این سیم کشی و باتری متناسب به مصرف خودرو می باشد.

حال در صورت تغییر در قطعات برقی خودرو مانند نصب سیستم های صوتی، نصب هدلایت، نصب زنون و… فشار بیشتری بر روی سیم کشی، باتری و دینام خودرو وارد می شود که این فشار می تواند باعث شروع آتش سوزی در خودرو گردد.

همچنین در صورت خرید خودروی صفر و تغییر در سیستم برق خودرو، شرکت خودروساز اقدام به باطل کردن گارانتی خودرو شما می نماید و هیچ گونه خدمات گارانتی به خودروی شما تعلق نمی گیرد.

هنگام آتش سوزی خودرو چه باید کرد؟

در صورت آتش گرفتن خودرو در ابتدا اقدام به باز کردن درب باک خودرو نمایید زیرا با این کار از انفجار خودرو جلوگیری می کنید. سپس با دقت و حوصله اقدام به خاموش کردن آتش نمایید و از اقدام های عجولانه خودداری نمایید.

نتیجه گیری:

با توجه به مطالب بالا یکی از قطعاتی که توصیه می شود حتما در خودروها وجود داشته باشد کپسول آتش نشانی می باشد که می بایست هر سال به طور مرتب اقدام به شارژ مجدد آن گردد تا در زمان نیاز بتوان آتش را خاموش کرد.

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
گرد آورنده
آرمین بدخشان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا