تکنیک و ترفند

تعویض روغن موتور یا افزودن روغن موتور؟

تعویض روغن موتور یا افزودن روغن موتور؟

برای همه ما پیش آمده که با چراغ هشدار روغن موتور روشن شده در خودرو مواجه ‌شویم. در بیشتر موارد، این چراغ نشان دهنده این است که ممکن است روغن موتور خودرو کم باشد و یا زمان بررسی روغن موتور فرا رسیده است.

اما قبل از اینکه بخواهید اقدام مناسبی انجام دهید بهتر است تفاوت افزودن روغن موتور خودرو و تعویض روغن موتور خودرو را یاد بگیرید تا متوجه شوید که به کدام یک نیاز دارید و چند وقت یکبار این تعمیر و نگهداری برای ماشین، کامیون یا SUV توصیه می شود.

در این مطلب ما به دنبال طرح تفاوت این دو موضوع و پاسخ به سوال‌های مطرح شده هستیم.

تفاوت بین افزودن روغن موتور و تعویض روغن موتور چیست؟

به نظر می رسد این تصور غلط رایج وجود دارد که افزودن روغن موتور مترادف با تعویض روغن موتور است. اما در حقیقت، تفاوت های اساسی بین این دو در وسایل نقلیه وجود دارد.

با افزودن روغن موتور در اصل شما روغن تازه را روی روغن موجود اضافه می‌کنید. مشکل مخلوط کردن روغن موتور جدید و قدیمی این است که روغن موتور جدید می‌تواند در این فرآیند آلوده شود و ناخالصی ها در موتور خودرو شما باقی بماند.

روغن موتور، در هنگام تعویض کاملاً تخلیه می‌شود و روغن و فیلتر روغن تعویض می‌شوند. با دور ریختن روغن موتور استفاده شده، روغن موتور جدید می تواند قطعات موتور شما را چرب کند تا خودرو شما در بهترین حالت کار کند.

از کجا بدانیم باید روغن موتور اضافه کنیم یا آن را تعویض کنیم؟

اکنون که می‌دانید اضافه کردن روغن موتور با تعویض آن متفاوت است، ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چه زمانی باید روغن اضافه کنید یا چه زمانی باید روغن موتور را عوض کنید. برای پاسخ به این سوال ابتدا روغن موتور خودروی خود را به روش زیر بررسی کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که موتور شما خنک است
  • گیج روغن موتور را بردارید و آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید.
  • سپس، گیج روغن موتور را تا انتها در جای خود قرار دهید، چند ثانیه صبر کنید و دوباره آن را بیرون بیاورید تا سطح، بو و رنگ روغن موتور مشخص شود.

سطح روغن موتور به شما می گوید خودروی شما چه میزان روغن دارد، در حالی که بو و رنگ روغن موتور به تشخیص آلودگی روغن کمک می کند. اگر روغن موتور بوی شیرین می دهد یا مانند روغن سوخته است، به مرکز تعویض روغن موتور مراجعه کنید.

هر گیج روغن موتور دارای نشانگر سطح مناسب روغن است. این نشانگر ممکن است به صورت، حروف L و H (پایین و بالا) یا کلمات MIN و MAX (حداقل و حداکثر) باشد. اگر سطح روغن شما از حداقل علامت پایین بیاید، به روغن موتور بیشتری نیاز خواهید داشت. همچنین اگر رنگ روغن موتور بین سایه کهربا یا سیاه (به عنوان مثال صورتی، قرمز یا سبز) نیست، برای تشخیص مناسب به مرکز خدمات محلی خود مراجعه کنید.

نحوه اضافه روغن موتور در اتومبیل

اضافه کردن روغن موتور معمولاً توصیه نمی شود مگر اینکه سطح زیر حداقل علامت باشد. اگر روغن شما کم است، شارژ کردن آن ممکن است به شما کمک کند تا برای تعویض به نزدیکترین تعویض روغنی برسید.

اگر می خواهید روغن اضافه کنید، باید از ویسکوزیته و سطح کیفیت روغن توصیه شده در کتابچه راهنمای خودرو خود استفاده کنید. برای افزودن روغن موتور، خودرو را خاموش کرده و منتظر بمانید تا موتور خنک شود. سرپوش روغن را بردارید و به آرامی مقداری در آن بریزید. پر کردن بیش از حد می‌تواند مشکلاتی را برای موتور شما ایجاد کند، بنابراین با افزودن مقادیر کم در یک زمان و بررسی سطح روغن مکرر هنگام پر کردن این عمل را ادامه دهید.

پس از حدود یک دقیقه انتظار برای نشستن روغن در کف، دوباره گیج را چک کنید. اگر سطح روغن هنوز زیر حداقل علامت است، روغن بیشتری اضافه کنید و بررسی را تا زمانی که سطح روغن بین حداقل و حداکثر علامت باشد ادامه دهید.

آیا می توان روغن را در موتور داغ اضافه کرد؟

بهتر است روغن را به موتور داغ یا روشن اضافه نکنید. در این حالت به دلیل گرمای موتور خودرو، سطح روغن کمی بالاتر از آنچه هست خواهد بود. همچنین ریختن تصادفی روغن بر روی موتور داغ می تواند باعث دود کردن یا حتی آتش سوزی شود. اگر قصد دارید روغن را پر کنید، ماشین خود را خاموش کرده و قبل از هر کار دیگری چند دقیقه منتظر بمانید (اجازه دهید موتور خنک شود). مجدداً یاداوری می‌کنیم که  افزودن روغن موتور جایگزین تعویض روغن کامل نمی شود. عدم تعویض روغن می تواند خسارات زیادی به خودرو وارد کند بنابراین همیشه بهتر است این کار توسط متخصص آن انجام شود.

0%

امتیاز کاربران: 4.7 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا