اخبار و دانستنی

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه‌ای چیست؟

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه‌ای چیست؟

اتومبیل شما دارای ترمز کاسه‌ای است یا ترمز دیسکی؟ (یا هر دو) اگر مانند بسیاری از رانندگان هستید، ممکن است پاسخ این سوال را ندانید. علاوه بر این، ممکن است تفاوت عملکرد این دو نوع ترمز را ندانید.

اما اشکالی ندارد. با خواندن این مقاله و با کمی اطلاعات پیش زمینه، به راحتی می توانید ترمزهای کاسه‌ای و ترمزهای دیسکی را از یکدیگر متمایز کنید. به طور خلاصه می‌توان عملکرد کلی سیستم ترمز را این گونه شرح داد:

هنگامی که پدال ترمز فشار داده می‌شود، سیلندر اصلی روغن ترمز تحت فشار را از طریق مجموعه ای از خطوط به یک کولیس یا سیلندر چرخ در هر چرخ می‌فرستد. سپس کولیس ها و یا سیلندرهای چرخ، ترمزهای اصطکاکی را فعال می کنند تا چرخ ها را کند کرده و خودرو را متوقف کند. بسته به پیکربندی سیستم ترمز خودرو، ترمزها ممکن است ترمزهای دیسکی یا ترمزهای کاسه‌ای باشند.

تفاوت ترمزهای دیسکی و درام چیست؟

اکنون درک درستی از نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو در ایجاد اصطکاک لازم برای کند کردن چرخ ها دارید. برخی از خودروها برای ترمزگیری از ترمزهای دیسکی استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌شود. برخی خودروها نیز دارای ترمز دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب هستند.

تفاوت ترمزهای دیسکی و ترمزهای کاسه‌ای نسبتاً ساده است. ترمزهای دیسکی با یک روتور دیسک شکل و یک جفت لنت ترمز اصطکاک ایجاد می‌کنند، در حالی که ترمزهای درام یا کاسه ای از یک کاسه دایره ای و کفشک ترمز استفاده می‌کنند.

البته تفاوت کمی بیشتر از موارد ذکر شده است. هر مجموعه ترمز یا دیسک ترمز شامل مجموعه ای منحصر به فرد از قطعات است که برای توقف خودرو با هم کار می کنند.

ترمز کاسه‌ای چیست و چگونه کار می کند؟

اغلب ترمزهای کاسه‌ای را در چرخ‌های عقب خودرو مشاهده می‌کنیم. هر چند برخی از خودروهای کلاسیک با ترمزهای کاسه‌ای در هر چهار چرخ وجود دارند. هر یک از کاسه‌های مدور در بالای مجموعه ای از کفشک‌های ترمز مربوطه و سیلندر چرخ قرار می‌گیرد. یک مجموعه چرخ و تایر خودرو با مجموعه ای از پیچ و مهره‌ها در مقابل کاسه ترمز قرار گرفته است.

عملکرد ترمز کاسه‌ای به شرح زیر می‌باشد:

  • وقتی راننده ترمزها را فعال می کند، مایع سیلندر اصلی روی سیلندر چرخ فشار وارد می‌کند.
  • سپس سیلندر چرخ، کفشک‌های ترمز را به سمت دیواره‌های کاسه‌ی چرخان فشار می‌دهد و اصطکاک ایجاد می‌کند.
  • از آنجا که کاسه به چرخ متصل شده است، مجموعه چرخ و تایر شروع به کند شدن می‌کند.
  • سخت افزار ترمز، کفشک‌ها را در جای خود نگه می دارد و در هنگام ترمز تراز صحیح کفشک به کاسه را حفظ می‌کند.

اگرچه برخی از خودروها هنوز دارای ترمزهای کاسه‌ای در عقب هستند، اما این فناوری به تدریج کنار گذاشته می شود زیرا ترمزهای دیسکی دارای عملکرد بسیار بهتری هستند.

ترمز دیسکی چیست و چگونه کار می کنند؟

همه خودروهای مدرن دارای یک ترمز دیسکی در پشت هر یک از چرخ های جلو هستند. همچنین بسیاری از مدل‌های قدیمی‌تر نیز با این نوع ترمزها تجهیز شده اند. هر ترمز دیسکی از یک کولیس با مجموعه ای از لنت های ترمز در داخل تشکیل شده است که روی روتور دیسک شکل نصب می‌شود. یک مجموعه‌ چرخ و لاستیک خودرو با مجموعه ای از مهره های لبه دار در مقابل روتور چفت شده است.

ترمز دیسکی به شرح زیر عمل می‌کند:

  • وقتی راننده ترمزها را فعال می کند، مایع سیلندر اصلی روی کولیس ترمز فشار وارد می‌کند.
  • سپس کالیپر، لنت های ترمز را روی روتور فشار داده و اصطکاک ایجاد می کند.
  • از آنجا که روتور به چرخ متصل شده است، مجموعه چرخ و تایر شروع به کند شدن می کند.

ساختار ترمزهای دیسکی بسیار پیچیده تر از ترمزهای کاسه‌ای است ولی در حین حال تعویض آن‌ها راحت‌تر است. همچنین ترمزهای دیسکی به دلیل جنس آن‌ها که اغلب از سرامیک و کامپوزیت‌های کربنی است وزن کمتری نسبت به ترمزهای کاسه‌ای که جنسشان از چدن است، دارند. لازم به یاداوری است که عملکرد ترمزهای دیسکی به طرق مختلف از ترمزهای کاسه‌ای بهتر است.

0%

امتیاز کاربران: 4.65 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا