اخبار و دانستنی

کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control) چیست؟

کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control) چیست؟

جالب‌ترین تکنولوژی‌های خودروهای لوکس امروزه، اغلب به ویژگی‌هایی در خودروهای معمول فردا تبدیل می‌شوند. کروز کنترل را به عنوان مثال در نظر بگیرید. امروزه تقریباً هر خودروی جدید کروز کنترل را به عنوان یک آپشن خود معرفی می‌کند. اما کروز کنترل تطبیقی ​​چیست؟

نحوه عملکرد کروز کنترل تطبیقی و محدودیت های آن

کروز کنترل تطبیقی می‌تواند سرعت مطلوبی را در بزرگراه برای خودرو حفظ کند. کروز کنترل تطبیقی این امکان را به راننده می دهد تا سرعت مطلوب را تعیین کرده و فاصله خود را با هر وسیله نقلیه ای که در پیش رو است تعیین کند. اگر خودرویی کندتر از میزان تعیین شده حرکت کند، سیستم به طور خودکار کند می‌شود و فاصله از پیش تعیین شده شما را حفظ می‌کند و پس از برطرف شدن مانع، مجدداً به سرعت اولیه خود باز می‌گردد. پیشرفته‌ترین سیستم‌ها با سیستم ناوبری خودرو و یا دوربین‌های رو به جلو ادغام می‌شوند تا حتی در پیچ های تند، سرعت را کم کرده و در صورت تغییر محدودیت سرعت ارسال شده، سرعت را افزایش دهند.

مانند هر سیستم ایمنی و راحتی، کروز کنترل تطبیقی ​​محدودیت‌های خود را دارد. در این سیستم، مانند کروز کنترل استاندارد، راننده موظف است خودرو را هدایت کند (برای همه خودروها به جز پیشرفته‌ترین سیستم‌های خودران) و اگر اتومبیل جلو ترمز کند، احتمالاً باید راننده شخصا مداخله کند. مانورهای ناگهانی فرار برای جلوگیری از موانع موجود در جاده نیز بر عهده راننده است. همچنین آب و هوا می‌تواند بر کروز کنترل تطبیقی ​​تأثیر منفی بگذارد. زیرا این سیستم برای تشخیص وسایل نقلیه پیش رو بر حسگرهای رادار ویا دوربین متکی است و ممکن است در شرایط آب و هوایی نامناسب از تشخیص کمتری برخوردار شود.

چگونه کروز کنترل تطبیقی ​​می تواند رفت و آمد را آسان تر کند؟

ابتدایی‌ترین سیستم های کروز کنترل تطبیقی، استرس کار با پدال گاز را برطرف می‌کنند. سیستم های جدیدتر، قابلیت توقف و حرکت را ارائه می‌دهند که گاهی اوقات به عنوان ترافیک کمکی نیز شناخته می‌شود. این ویژگی به خودرو اجازه می‌دهد تا به راحتی با استفاده از کروز کنترل تطبیقی ​​در سرعت های پایین، به لطف توانایی سیستم، برای توقف کامل هنگام تردد رو به جلو به راحتی ادامه دهد. بسیاری از سیستم‌ها چند ثانیه پس از توقف غیرفعال می شوند و برای ادامه حرکت باید دکمه ادامه یا پدال گاز را فشار دهید. جدیدترین و بهترین سیستم‌ها از دیگر فناوری‌های کمکی راننده شامل سیستم کمکی بین خطوط، هشدار برخورد به جلو، تشخیص عابران پیاده و ترمز اضطراری خودکار برای بالاترین سطح کاهش استرس مسافران استفاده می‌کند. هنگامی که سیستم کروز کنترل تطبیقی​​ با سیستم نگه دارنده در خط ترکیب می شود، خودرو می تواند به حرکت خود در یک خط واحد ادامه دهد و در پیچ‌های ملایم بار مسئولیت راننده را کاهش دهد. برخی از خودروسازان همچنین عملکرد تغییر خط را اضافه کرده اند. در این سیستم هنگامی که علامت پیچ را اعمال می‌کنید، سنسورها، امکان تردد در خط کناری را بررسی می کنند و در صورت ایمن بودن خودرو را به سمت عقب هدایت می کنند و در لاین مرکز قرار می‌دهند.

در خودرو با کروز کنترل تطبیقی ​​به دنبال چه چیزی باشید؟

  • ببینید آیا کروز کنترل تطبیقی ​​دارای عملکرد توقف و حرکت است (به عنوان کمک ترافیک نیز شناخته می شود). این ویژگی به این معناست که سیستم در زمان ترافیک و حرکت آهسته خودرو، همچنان می تواند کار کند یا خیر.
  • به این نکته توجه داشته باشید که وقتی خودرویی از جلو شما و یا خارج از خط شما حرکت می کند، سرعت حرکت و ترمز خودرو به تنهایی چگونه است.
  • فاصله‌ای را که می توانید در بزرگراه و سرعت‌های پایین‌تر تا خودروهای جلو تنظیم کنید را ارزیابی کنید. آیا فاصله‌ی مورد اطمینان شما را رعایت می‌کند یا خیر؟
  • آیا می توانید بین کروز کنترل استاندارد یا کروز کنترل تطبیقی ​​سوییچ کنید؟ برخی از شرایط رانندگی وجود دارد که در آن ترمزگیری مکرر و از سرگیری سیستم تطبیقی ​​می تواند از کروز کنترل معمولی راحت تر باشد.

کدام خودروسازان دارای سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی ​​عالی هستند؟

همه سیستم های کروز کنترل تطبیقی ​​ارزش تجربه کردن را ندارند. سوبارو، بی‌ام‌و، هوندا، نیسان، هیوندای، کیا و فورد سیستم‌های برجسته ای را ارائه می دهند که حتی در شرایط توقف و حرکت، عملکردی مداوم و صحیح دارند.

آیا کروز کنترل تطبیقی ​​ارزشش را دارد؟

اگر رفت و آمد شما طولانی است و فکر می‌کنید می‌توانید به فناوری اعتماد کنید، کروز کنترل تطبیقی ​​می‌تواند یک کمک بسیار بزرگ برایتان باشد. البته توجه داشته باشید هنگام استفاده از این سیستم‌ها، همواره توجه و تمرکز خود را بر مسیر داشته باشید تا در صورت لزوم آماده به اقدام فوری باشید.

خودروسازان به کروز کنترل تطبیقی ​​چه می گویند؟

تویوتا و لکسوس:

کروز کنترل پویا Dynamic Cruise Control

کروز کنترل پویا با توقف و حرکت Dynamic Cruise Control with Stop and Go

نیسان و اینفینیتی:

کروز کنترل هوشمند Intelligent Cruise Control

هیوندای:

کروز کنترل هوشمند Smart Cruise Control

کیا:

کروز کنترل پیشرفته هوشمند Advanced Smart Cruise Control

هوندا و آکورا:

کروز کنترل تطبیقی Adaptive Cruise Control

​​کروز کنترل تطبیقی ​​با سرعت پایین Adaptive Cruise Control with Low-Speed Follow

سوبارو:

کروز کنترل تطبیقی Adaptive Cruise Control

کروز کنترل تطبیقی ​​با نگه دارنده در مرکز خط Adaptive Cruise Control with Lane Centering

مرسدس بنز:

سیستم فاصله هوشمند Active Distance Assist Distronic

بی‌ام‌و:

کروز کنترل فعال Active Cruise Control

کروز کنترل فعال با توقف و حرکت Active Cruise Control with Stop and Go

0%

امتیاز کاربران: 4.88 ( 3 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا