اخبار و دانستنی

نحوه امتیاز دهی ایمنی خودرو توسط موسسه Euro NCAP

نحوه امتیاز دهی ایمنی خودرو توسط موسسه Euro NCAP

همه خودروهایی که تحت آزمایش Euro NCAP قرار گرفته‌اند، در حال حاضر از پنج ستاره نمره گذاری می‌شوند. تعداد ستاره‌ها نشان دهنده عملکرد خودرو در آزمایشات ایمنی است، اما با استفاده از تجهیزات ایمنی استفاده شده در هر خودرو، تعداد ستاره‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر تعداد بالای ستاره‌ها نه تنها نشان می‌دهد که نتیجه آزمایش خوب بوده است، بلکه عملکرد تجهیزات ایمنی را نیز نشان می دهد. نتایج تست به راحتی در دسترس همه مصرف کنندگان در دنیا قرار می‌گیرد. رتبه بندی Euro NCAP یک ارزیابی مستقل است که فراتر از الزامات قانونی خودرو است به این معنی که برای فروش خودرو در اروپا نیازی به رتبه بندی توسط این موسسه وجود ندارد. با این حال، در اروپا سالانه حدود 35 مدل ماشین جدید مورد آزمایش قرار می‌گیرد و حدود 90 درصد از تمام خودروهای جدید فروخته شده در اروپا تحت پوشش Euro NCAP هستند.

استاندارد سیستم ایمنی پنج ستاره به طور مداوم با بالغ شدن فناوری‌های قدیمی و معرفی ونوآوری‌های جدید دستخوش تغییر می‌شود که این بدان معناست که آزمایش ها هم به طور منظم به روز می‌شوند. به همین دلیل، مهم است که مصرف کنندگان سال آزمایش را برای تفسیر صحیح آن بررسی کنند. هر ساله، کارشناسان Euro NCAP الزامات مربوط به رتبه بندی را مجدداً تنظیم می‌کنند و تست‌های لازم را انجام می دهند بنابراین از ایمنی خودرو به طور مداوم اطمینان حاصل می‌شود.

از سال 2016، برخی از اتومبیل ها به جای یک رتبه بندی دارای دو رتبه بندی از این موسسه می‌باشند. یکی از آن‌ها بر اساس مدل پایه خودرو که فقط مجهز به تجهیزات ایمنی استاندارد اروپا است. این رتبه جهت شفافیت بیشتر ایمنی خودرو به مصرف کنندگان ارائه می‌شود که نشان دهنده حداقل سطح ایمنی است که می‌توانند از آن انتظار داشته باشند. همه خودروهایی که توسط Euro NCAP ارزیابی شده اند دارای این رتبه ایمنی پایه هستند.

رتبه دوم بر اساس یک خودرو با “بسته ایمنی” اضافی است که ممکن است به عنوان یک گزینه و آپشن اضافی برای مصرف کنندگان (مانند AEB ترمز اضطراری خودکار) ارائه شود. بسته‌های ایمنی اضافه خودروها به طور طبیعی باعث افزایش امتیاز آنها می‌شوند. رتبه ایمنی دوم خودرو نشان دهنده سطح ایمنی خودرو است تنها در صورتی که این تجهیزات اضافی در آن تعبیه شود.

منظور از تعداد ستارهها در رتبه بندی Euro NCAP چیست؟

  • 5 ستاره: به طور کلی عملکرد خوبی در حفاظت افراد در تصادف دارد. (مجهز به فناوری اجتناب از تصادف قوی)
  • 4 ستاره: به طور کلی عملکرد مناسب در حفاظت افراد در تصادف دارد. (ممکن است فناوری اضافی جلوگیری از تصادف موجود باشد)
  • 3 ستاره: متوسط، ​​برای حفاظت از سرنشین خوب اما فاقد فناوری جلوگیری از تصادف
  • 2 ستاره: حفاظت از سقوط مناسب اما فاقد فناوری اجتناب از تصادف
  • 1 ستاره: محافظت نسبی در برابر سقوط

تعداد اتومبیل‌هایی که هر ساله روانه بازار می شوند آنقدر زیاد است که امکان تست Euro NCAP برای همه آن‌ها وجود ندارد. بنابراین هر سال، کارشناسان Euro NCAP مجموعه ای از محبوب‌ترین و جالب‌ترین خودروها را برای تست بر می‌گزینند. حتی در برخی موارد، تولیدکنندگان خودرو از آزمایش محصول خود توسط این موسسه پشتیبانی مالی نیز می‌کنند. در تصویر زیر نمونه ای از گزارش این موسسه را مشاهده می‌کنید.

Euro NCAP چگونه خودروهای مورد ارزیابی خود را انتخاب میکند؟

به طور معمول حداقل چهار خودرو برای ارزیابی Euro NCAP مورد نیاز است. اگر مدل مدنظر برای فروش موجود باشد، Euro NCAP آن مدل را از یک فروشنده عمومی خریداری می‌کند. برای اطمینان از آزمایش‌ها، خودروها از یک فروشنده واحد یا از چندین فروشنده به صورت ناشناس خریداری می‌شوند. هنگامی که خودروها در آزمایشگاه تحت آزمایش هستند، موسسه توسط اعلام شماره شناسایی (VIN) خودرو از سازنده، مشخصات دقیق خودرو را درخواست می‌کند. این امر به این دلیل است که اگر از زمان تولید خودرو، تغییری به عنوان مثال در مورد موارد ایمنی، ایجاد شده است و یا تجهیزات اضافی بر روی آن نصب شده است، موسسه با در نظر گرفتن این موارد به تست بپردازد. برای موسسه Euro NCAP بسیار مهم است که تا حد ممکن در مورد سطوح ایمنی خودروها اطلاعات درست و واقعی در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. لذا گاها برای انتخاب یک خودرو، نمایندگان Euro NCAP از کارخانه سازنده دیدن می‌کنند و خودرو مورد نظر را از خط تولید کارخانه را به صورت تصادفی انتخاب می‌کنند. سپس بر اساس قوانین و استانداردهای سختگیرانه Euro NCAP، بررسی‌ها انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که هر خودرویی که برای آزمایش انتخاب شده است کاملاً تأیید شده است و از نظر قانونی قابل فروش برای عموم است.

 

0%

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
گرد آورنده
نیما خطیبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا