اخبار و دانستنی

بهترین زمان برای بنزین زدن چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بنزین زدن چه زمانی است؟

بنزین زدن خودرو توسط رانندگان امری است که معمولا به صورت عادی و در زمان نیاز خودرو با اتمام یا کم شدن میزان بنزین انجام میشود. اما آیا میدانستید با دانستن چند ترفند ساده، میتوانید با توجه هزینه بالای سوخت، هم اندکی در هزینه بنزین صرفه‌جویی کنید و هم استفاده بیشتر و بهتری از بنزین کنید؟

غلظت و تراکم بنزین به میزان سردی و گرمی هوا وابستگی دارد. در هوای سرد و خنک بنزین، غلظت و تراکم بیشتری دارد درحالی که هوای گرم سبب تراکم کمتر و منبسط شدن بنزین میشود و باعث میشود بطور مثال یک لیتر بنزین دریافتی در واقع کمتر از یک لیتر واقعی باشد.

همچنین باید درنظر داشت دمای گازوئیل، بنزین و سایر فرآورده های نفتی با میزان تبخیر و چگالی آنها رابطه ای مستقیم دارد. هرچقدر حرارت افزایش یابد،  بخارات بیشتری به جای بنزین به وجود می آید و این بخارات توسط مکنده ها از باک بنزین مکیده شده و به مخزن بنزین جایگاه های سوخت بر می گردد و به رانندگان فروخته می شود که مسلما منفعت زیادی نصیب جایگاه داران می کند.

جالب است بدانید در پالایشگاه‌ها دستگاه محاسبه جبران حرارت وجود دارد که بخارات بنزین را تشخیص و محاسبه نمی کند. با کمک این دستگاه میزان خالص بنزین مشخص می شود و هنگام بارگیری به طور مثال یک گالن بنزین، دقیقا یه گالن بنزین بارگیری می شود. اما جایگاه های بنزین دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ های خود نیستند و احتمال دریافت بنزین ناخالص وجود دارد.

به همین دلیل توصیه می شود با توجه به اینکه در تمام پمپ های بنزین، مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد، سعی کنید صبح زود و قبل از گرم شدن زمین بر اثر تابش آفتاب نسبت به زدن بنزین خودرو خود اقدام کنید تا بنزینی متراکم‌تر و باکیفیت‌تری را دریافت کنید.

همانطور که گفته شد گرمای هوا باعث انبساط بنزین میشود بنابراین در نظر داشته باشید خرید بنزین در بعد از ظهر و حتی شب که هنوز هوا کاملا سرد نشده کار صحیحی نیست.

علاوه بر موارد گفته شده دانستن چند نکته زیر در هنگام بنزین زدن می تواند برایتان مفید باشد.

اهرم نازل سوخت گیری را تا انتها فشار ندهید

اگر توجه کرده باشید می بینید اهرم نازل سوخت گیری دارای سه درجه است: کند،  متوسط و تند. گاهی به دلیل شلوغی صف ماشین ها در پمپ بنزین یا عجله خود راننده برای تسریع فرآیند سوخت گیری افراد اهرم نازل را تا آخر (حالت تند) فشار می‌دهند. در حالت تند میزان تبخیر به وجود آمده بر اثر پمپ شدن بنزین به حداکثر می رسد. همه شیلنگ های جایگاه های سوخت دارای محل بازگشت بخار هستند. اگر با حالت تند اهرم بنزین بزنید، بنزین محاسبه شده توسط شمارشگر، در باک شما تبخیر شده و این بخار مکیده شده و وارد مخزن زیرزمینی می شود که باعث میشود به آن میزان که دستگاه نشان می دهد بنزین نزنید. به دلیل میزان حداقل این بخارات در حالت کند اهرم بنزین، توصیه میشود از این روش استفاده شود.

 

نگذارید باک بنزین خودرو خالی شود

مخازن ذخیره ی بنزین (باک بنزین خودرو) دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه ی صفر بین بنزین و هوا عمل می کند. از آنجاییکه سرعت تبخیر بنزین بسیار سریع است، هرچقدر میزان بنزین موجود در باک خودرو شما بیشتر باشد، هوای کمتری در آن جمع میشود. وجود هوا در باک خودرو باعث آسیب رسیدن به مغزی پمپ بنزین و حتی پمپ بنزین داخل خودروی شما خواهد شد که ممکن است هزینه زیادی برایتان به بار آورد.

هرگز هنگام تخلیه تانکر سوخت در پمپ بنزین سوخت گیری نکنید

همانطور که میدانید سوخت و بنزین دارای مقداری آلودگی و ناخالصی هستند که معمولا درون مخازن پمپ بنزین ها ته نشین می شوند. هنگامی که تانکر بنزین در حال تخلیه به مخزن بنزین باشد، سبب می شود بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آلودگی و ناخالصی های ته نشین شده با بنزین ترکیب شوند. بنابراین توصیه می شود در این زمان از زدن بنزین به خودرو خود خودداری کنید زیرا احتمال ورود آلودگی ها و ناخالصی ها به باک خودرویتان بسیار زیاد است.

توصیه دیگری که برای شما رانندگان محترم داریم این است که با توجه به پايين بودن كيفيت سوخت و بنزین موجود در كشور و پایین بودن درصد اکتان آن و همچنین در نظر گرفتن این مطلب که موتور تمام خودروهای سواری (به غیر از خودرو پیکان) در حال حاضر در کشورمان بر مبناي بنزين سوپر با اكتان 95 طراحي شده‌اند، استفاده طولانی مدت از بنزین معمولی که درصد اکتان آن عموما 87 است، باعث آسیب رسیدن به موتور خودرو و خسارات شدید و پرهزینه به آن می شود. به همین دلیل بهتر است از بنزین سوپر که «بجز پيكان» و بالاتر بودن قيمت بنزين سوپر و اين‌كه موتور تمام خودروهاي سواري در حال حاضر در ايران بر مبناي بنزين سوپر با اكتان 95 استفاده کنید.

0%

امتیاز کاربران: 4.6 ( 2 رای)
گرد آورنده
شیرین طالبی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا